Mihin laitatte kuuman kattilan jäähtymään?
Olen ennen laittanut patalapun päälle, mutta se kuluu kuuman kattilan alla. Käytättekö jotain pannunalustaa? Millaista?
Jätän sen silloin liedelle, jos en valmista mitään muuta. Mutta jos toisella levyllä on ollut paistinpannu, josta on roiskunut rasvaa viereisille levyille (keraaminen liesi), niin en laita sitä kuumaa kattilaa rasvaroiskeiden päälle.
Kommentit (11)
Mulla on tapana pyyhkiä liesi käytön jälkeen, niin siinä ei ole mitään rasvaroiskeita. Mutta vastaus: joko liedelle, pannunaluselle (korkkia, saa mm. Ikeasta) tai nykyään ihan vaan siihen tasolle, kun on keraamiset tasot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kattila pitää jäähdyttää?
No ethän sä sitä ainakaan pöydälle voi kuumana laittaa ilman mitään alusta.
Patalapun päälle. Ne on ainakin meillä käyttötavaraa, eikä haittaa, jos kuluvat. Ne kestää kuitenkin vuosia joka tapauksessa.
Minulla on useampi näitä, toimivia, kun kokoa on helppo muuttaa ja ihan kivan näköisiäkin.
https://www.nordicnest.fi/tuotemerkit/skagerak/folding-pannunalunen/
Toiselle levylle. Vuokraisäntä tarjosi keraamista hellaa, kun uuni hajosi, mutta onneksi antoi pyytämällä tavallisen rautalieden.
Tiskipöydälle laitan myös. Onneksi meillä on iso tiskipöytä, taitaa olla npin 120 cm leveä. Miten kätevä. Huvittuneena katselen sisustusohjelmia, joissa on upotettuja tiskialtaisi. Ei todellakaan meille, niin hankalia käytössä.
Pannunalunen korkki on paras pannunalunen joka suojaa sen alueen johon nostat kuumaan kattilan / kuuman kasarin / kuuman paistinpannun. Jos haluaa oikein hienot pannunaluset niin sisalköydestä valmistetut pannunaluset ( sisalköyttä se alue johon kuuma keitinastia tai paistoastia nostetaan ja sisalköyden alla puuta pannunaluen ). Meillä on niitä sisalköysipannunalusia ja ne on kauniita käyttää. Niitä valmisti yhteen aikaan niihin erikoistunut yritys. Niitä sisalköysipannunalusia oli usrits eri väreja ja kokoja. Ostimme niitä Uudenkaupungin Merefest päivien aikana. Niitä voi käyttää vaikka palavien kynttilöiden alusina ja kahvipannun / Mocca Master lasikannun alla kun lasikannu ei ole kaivinkeittimessä.
ikeasta vaikka korkista tehty pannunalunen, 2e. tai sitten kattilaritilä 5e