Miksi pohjoisessa sanotaan aina ”hei” eikä koskaan ”moi”?
Hassulta kuulostaa kun ihmiset tervehtivät toisiaan niin virallisesti ”hei hei”.
Kommentit (21)
Olisi tylsää, jos kaikkialla sanottaisiin aina moi.
Me täällä pohjoisessa mietitään ihan samaa asiaa. Miksi eteläläiset sanoo moi eikä hei.
Pohjoisessa sanotaan aina päivää. Nuoretkin toisilleen. Päivää.
Olen itsekin vasta myöhemmällä iällä alkanut käyttää moi-sanaa. Olen itse siinä käsityksessä, että monissa paikoin Suomea se saa käyttäjänsä kuulostamaan rahvaanomaiselta. Stadin gimmojen ja kundien kieleen istuu kuin nyrkki silmään.
Vierailija kirjoitti:
Moi on teinien kieltä.
Todellakin näin. Joskus senkin vielä lyhentävät ja sanovat pelkän " mo"
Pohjoisessa sanotaan Päivää tai Terve. Joskus Hei, mutta Hei hei tai Moi ei koskaan!
Pohjoisesta en tiedä, mutta täällä vahvasti ruotsinkielisellä alueella siksi, että ei tartte miettiä mitä kieltä tuo puhuu. Käy molemmilla kotimaisilla sama.
Pohjois-Pohjanmaalla sanotaan päivää, hei tai terve.
"Moi" on mielestäni tervehdys vähän tutumpien ihmisten kesken. "Hei" voi sanoa vieraammallekin esim. polulla vastaan tullessa kun toisille annetaan tietä jne.
Moi on vähän kova ja se on enempi täällä etelässä, nuorten käytössä ollut? Tuleeko sitten ruotsin morgon... eikun moj då:sta se tulee....sanasta? Ihme, ettei ole rannikolla käytössä enemmänkin.
Muualla käytetään moro .. ainakin Häme ja Pirkanmaa.
Pohjoisessa kai sanovat päivää ja terve ja hei.. samoin koko Suomessa noita käytetään.
Moi on etelässä noiden lisäksi.
Kyllä minä käytän moi-sanaa, vaikka en ole teini ja asun "pohjoisessa" (jos Oulu lasketaan pohjoiseksi).
Minä sanon ”terve”! Lyhenne jumalan terveestä!
Moi ei sovi meidän pohjoissuomalaisten suuhun, siitä tulee helposti 'moe'.
"Hei" tuntuu jotenkin tosi viralliselta.
Keski-Suomessa sanotaan "moi" ja "moro". Harvemmin kuulee muuta..
Siinäpä sinulle pohtimista yön pimeiksi tunneiksi.