Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro joku ”tuntematon” herkku! Siis sellainen mikä ei ole laajasti tiedossa ja on mahtavaa!

Vierailija
03.05.2021 |

Mun suosikit Lidlin antipastot (paprikoiden sisällä fetaa, sellaisia napostelusnackseja) ja sitten popped cheese ”poltetut” juustonpalaset, Cittarin naksuhyllyltä. Mahtavia!

Kommentit (1381)

Vierailija
301/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanilijajäätelö pippurirouheella ja aurajuustolla

Vierailija
302/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaiset seesamisnacksit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samzys kirjoitti:

Vanilijajäätelö pippurirouheella ja aurajuustolla

No just joo.

Vierailija
304/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsiselleri dibattuna kermavaahtoon. Toimii! Toinen hyvä outous on juustonaksuja ja maitoa.

Dibattuna? Dibu dibu daut tsuu?

Vierailija
305/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjen perunoiden kuoret voissa rapeaksi paistettuna, päälle suolaa.

Kuoritaan melko paksusti, et perunaa tulee mukaan

Vierailija
306/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makean ja suolaisen yhdistelmä: lidlin kermavaniljajäätelöä ja sen päälle suolapähkinöitä. Aivan taivaallista etenkin silloin kun antaa vaniljajäätelön sulaa kunnolla. Tämä jälkiruoka/herkku vaatii sen kermaisen vanilja jäätelön (kellertävän jossa on vaniljasta pieniä mustia pilkkuja)!

Vierailija
307/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinappinen kinuskikakku 😍

Uutuus

ja vaniljakreemi lihapiirakat 😎👌

Mmmmmmmmmmmmmm 🤤

Ainiin ja tonnikala sipsit Ahhh 👍Hammastahna hapankorpun päälle myös ihan mahtavaa 👌

Vierailija
308/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makean ja suolaisen yhdistelmä: lidlin kermavaniljajäätelöä ja sen päälle suolapähkinöitä. Aivan taivaallista etenkin silloin kun antaa vaniljajäätelön sulaa kunnolla. Tämä jälkiruoka/herkku vaatii sen kermaisen vanilja jäätelön (kellertävän jossa on vaniljasta pieniä mustia pilkkuja)!

Tätä teen itsekin. Käytän suolattuja cashewpähkinöitä ja kruunaan koko komeuden lämpimällä kinuskikastikkeella. Taivaallista!

Vierailija
309/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mokkapalat. 80-luvulle unohdettu herkullinen kahvileipä. Jostain vanhemmasta reseptikirjasta varmaan löytyy ohje, etsikää toki.

Noitahan on joka pullamyyjäisissä.

En ole koskaan kuullutkaan saati törmännyt. Yritin googlettaa reseptiä, mutta en löydä mitään. Täytyy kaivella ullakolta joku isoäidin vanha keittokirja.

Siis et löydä googlella mokkapalojen reseptiä? Onko tämä joku kummallinen trolli vai mitä ihmettä? Kirjoita googleen yksinkertaisesti "mokkapalat" ja tadaa, kymmeniä ellei satoja mokkapala-reseptejä tulee. Yksi tavallisimmista ja yleisimmistä leivonnaisista, etenkin lasten mieleen. Ei todellakaan ole 80-luvulle unohdettu.

Vierailija
310/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä (ruispala) ja päälle pehmeäksi notkistettua vaniljajäätelöä.

Vierailija
311/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa, varsinkin paistettuna 😍 jatkaa mielipiteitä, mutta minä rakastan.

Sitten toinen: hollantilainen speculoos-tahna. Aivan ihanaa, sitä voi syödä melkein suoraan purkista... se on tehty speculoos kekseistä ja jotain muutakin siinä on, hitsi kun en muista...

Söin sitä viimeksi vuosi sitten Brysselissä, en oo vielä suomesta löytäny...

Mutta niitä keksejä saa suomesta, eri merkillä tosin. Taitaa olla fazer, ja lidlistä saa myös vastaavia:)

Biscoff-tahna on samaa kamaa ja sitä saa nykyään ainakin isommista marketeista (Citymarketista ostanut itse), ehkä jo pienemmistäkin. Kunhan ostat sitä Lotus-merkkistä niin on juuri samaa kuin Speculoos-tahna, näitä kutsutaan jostain syystä joissain maissa Biscoffiksi ja joissain Speculoosiksi, en tiedä tarkkaan millä perusteella.

Vierailija
312/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sushi!

Ja mitenhän tämä on tuntematon herkku?

Vierailija
313/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rockyroad

Vierailija
314/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialaisista kaupoista saatavat wasabi-maustetut herneet... koh-kae merkkiset ainakin.

Vierailija
315/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinappinen kinuskikakku 😍

Uutuus

ja vaniljakreemi lihapiirakat 😎👌

Mmmmmmmmmmmmmm 🤤

Ainiin ja tonnikala sipsit Ahhh 👍Hammastahna hapankorpun päälle myös ihan mahtavaa 👌

Kylläpä oletkin hauska.

Vierailija
316/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka sellaiset juurikin speculoos-tyyliset keksit suklaalla!

Tanskalainen kokkeli, ihan perus mutta meillä ei myydä, itse tehtävä. Ihanan viileä ja jätskiä kevyempi.

Voiko joku selittää miksi piparkakkutahna on hyvää? Onko se kuin taikina?

Caccu- taikina on hyvää.

Vierailija
317/1381 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakutaatelit!

Vierailija
318/1381 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan aidosti homejuustosta pitäviltä: miltä se mielestänne maistuu? Olen kokeillut sitä monta kertaa, mutta ainut maku jonka maistan on yrjö... 😬 Ja se pilaa koko ruoan, eli jos vaikka pizzan päällä on sitä klöntteinä, koko pizza maistuu siltä. Olisi siis kiva ymmärtää miltä se maistuu sellaisen mielestä joka siitä pitää.

Danablu maistuu pizzassa yrjölle. Kokeilitko sitä?

T.Aura-fani

Vierailija
319/1381 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Possunkylki on aliarvostettu ruhonosa. Siitä tulee esimerkiksi mahtavia aasialaisia ruokia. Sen voi valmistaa paistamalla nopeasti pannulla tai hauduttamalla palana uunissa.

Valitettavasti suomalainen pelkää rasvaa, joten täällä saa esimerkiksi kiinalaisissa ravintoloissa ja aasiabuffissa yleensä vain näitä "parempia" fileitä ynnä muita mauttomia kuminkappaleita. Autenttinen tavara on ihan muuta.

Ketjun perusteella tekee mieli vielä hommata alanuolet sanomalla, että opetelkaa laittamaan ruokaa. On tosi surkeaa, että lähes kaikki nämä ns. herkut ovat jotain eineksiä. Joo, voi niitä syödä, mutta eivät ne nyt mitään herkkuja ole oikeasti hyvään ruokaan verrattuna. Eikä sitä baklavankaan löytymistä tarvitse tosiaan tumput suorina odotella.

No byääh. Kyllähän monet ravintolakokitkin käyttää eineksiä. Täällähän on paljon lueteltu kaikkia chilipalloja yms. mitä on turha johonkin yksittäiseen naposteluun lähteä tekemään itse. Tosiaan se ei ole järkevääkään kun miettii, että haluaa nopeasti pienen määrän eikä käyttää valtavasti aikaa tekemiseen versus tekee liikaa ja syömällä syö.

Minusta esim. uppopaistetuissa ruoissa ei niin suurta eroa ole, että jos haluan sen pienen paketin x jotain syödä alan alusta asti tekemään itse. Jos on ahmimistaustaa ei ole järkevää haalia liikaa herkkuja, siitä kun tekee pellillisen jotain leivoksia ne vetää kuitenkin kerralla ja kohta on taas ahmimishäiriö ja pakkoliikunta tulilla. Suurin osa aikuisista on ylipainoisia joten kulinarismiin suuntautuminen on kaksiteräinen miekka.

Mikä ihmeen perustelu tuo on, että kokit käyttävät eineksiä? Niinpä, kotona saa parempaa, kun osaa tehdä. Ja ratkaisu ylipainoon ei ole syödä pahaa ruokaa vaan hyvää ruokaa hieman vähemmän.

Se, että hekin jotka työn puolesta osaavat tehdä ruokaa käyttävät silti eineksiä ja puolivalmisteita. Niissä ei ole mitään väärää eikä se ole mikään osaamisen vastakohta jos käyttää puolivalmisteita tai eineksiä. Kannattaako esim. maksalaatikkoa lähteä tekemään alusta asti?

Itselläni tulee ainakin välillä täysi kyllästyminen ruoanlaittoon. Silloin nopeasti teen salaatin ja syön vaikka täytettyjä voileipiä, pakastepinaattikeittoa, nuudeleita, pastaa, pakastepitsaa, siis varmaan kuraa jonkun mielestä. Ei ole osaamisesta kiinni vaan siitä etten JAKSA. Ei KIINNOSTA. Kun kyllästyminen menee ohi niin jaksan taas innostua ruoanlaitosta tai uusista mauista.

Ahmimishäiriö- tai muukaan syömishäiriökäytös ei ole sama kuin ylipaino. Mutta kyse on samasta kuin viinasta juopolla: ei mitään kaljoja säästellä pahan päivän varalle. Kunnon addiktia mikään ei estä vetämästä kerralla pellillistä herkkuja tai juomasta viikkoa.

Silloin ei auta muu kuin joko ostaa pieni määrä tai olla kokonaan ilman. Jos riittää se yksi ruoka-annos ostettuna niin miksi niitä pitää tehdä itse 10 kauhealla vaivalla, miksei saa hakea vaikka kakkupalaa kahvilasta ja tukea yrittäjää? Mikä tämä suomalainen mentaliteetti on jossa kaikesta pitää tehdä rasittavaa ja vaikeaa ja kaikki itse?

Ohis, kannattaa. En vastusta eineksiä, mutta teen todella hyvää maksalaatikkoa. Kattilassa keitellään puuroriisiä vedessä, lisätään sekaan jauhettu maksa, sipuli, siirappia, rusinoita, meiramia, muna ja maitoa. Sekoitetaan sörsseli ja kaadetaan uunivuokaan. Päälle voinokareita ja uuni hoitaa loput. Minusta vaivattomampi ruoka kuin vaikka makaronilaatikko, kun ei tarvitse lihoja ruskistella. Monessa kotiruuassa on paljon pilkkomista, maksalaatikossa ei sitäkään. Maku on parempi kuin eineslootassa. Kakut ivat sellaisia, mitkä ostan valmiina.

Vierailija
320/1381 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nam kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruissipsit ohuilla Aura-juusto sivuilla.

Miksi juuri Aura-juusto? On parempiakin sinihomejuustoja.

Kerrotko vaikka pari esimerkkiä, std. suomikaupasta löytyvää?

Itse en ole onnistunut auraa parempaa löytänyt.

-eri

Kysyn ihan aidosti homejuustosta pitäviltä: miltä se mielestänne maistuu? Olen kokeillut sitä monta kertaa, mutta ainut maku jonka maistan on yrjö... 😬 Ja se pilaa koko ruoan, eli jos vaikka pizzan päällä on sitä klöntteinä, koko pizza maistuu siltä. Olisi siis kiva ymmärtää miltä se maistuu sellaisen mielestä joka siitä pitää.

Aura on hyvää. Muut eivät maistu. Aura on ihan omanlaistaan. Makua on mahdoton verrata mihinkään.

Auran suolainen maku, joka sekoittuu.. siniseen, sama ilmiö, kuin fazerin sinisessä. Se kutkuttaa makuhermoja. Muissa sinihomejuustoissa en ole saanut samaa makunautintoa.

Tämä on varmasti yksilöllinen juttu, niinkuin minulla kaikki valkoviinit maistuu etikalle, ei niitä ole juotavaksi tarkoitettu.

Kiitos, yritän kuvitella :D. Ja hassua, valkkarihan on just hyvää, en tiedä miten siihen saa mitään etikkaan viittaavaakaan... :)

Muuten, tykkäätkö korianterista? Mä rakastan sitä ja voin syödä sitä tuoreena, pelkästään ja vaikka joka päivä. Mutta osa ihmisistä sanoo että se maistuu saippualta.

Olen tuo valkkari=etikka, korianteri on häväistys, ei mauste. Ruoka on pilalla, jos siinä on korianteria.

Meillä on siis päinvastaiset makuaistit :D. Olispa hauska tietää onko kielessä ihan joku rakenne-ero vai mistä moinen johtuu. Mutta hei enemmän homejuustoa sulle, ja valkkaria ja korianteria mulle :).

Tuo korianterin maistuminen saippualta oli joku geenijuttu ja jos oikein muistan, vieläpä niin, että me, joiden suussa korianteri maistuu saippualta, olemme jonkun sortin mutantteja. Mutta joo, ainoa reklamaatio, minkä olen koskaan ravintolassa tehnyt, johtui korianterista. Ruoassa oli mielestäni aivan hirvittävä saippuan maku ja olin aivan varma, että ruokaan oli lipsahtanut jotain sinne kuulumatonta. Syntyi aika hässäkkä, ennen kuin sitten joku keittiön puolelta hoksasi, että ruoassa on tosiaan korianteria ja se ei taas kaikille ihmisille passaa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi