Millä nimellä lapset kutsuvat äitipuolta?
Kiinnostaisi kuulla millä nimellä pienet lapset kutsuu äitipuolta, jonka kanssa ollaan oltu tekemisissä jo pidempään? Olen kuullut, että jotkin ovat ottaneet käyttöön mamma-sanan tms. Vai mennäänkö ihan etunimellä vaan? Käytetäänkö joissain uusioperheissä jopa "kahdesta äidistä (biologisesta ja äitipuolesta)" molemmista äiti-nimitystä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En muista koskaan mieheni lasten puhutelleen minua, mutta ihan etunimellä minusta puhutaan. Yhdessä 7 vuotta.
Siis eivät koskaan kutsu sinua millään nimellä?! Onko miehesi lapset olleet paljon teidän kanssa?
Etunimellä kaikissa mun tietämissä uusioperheissä lapset puhuu isän/äidin uudesta puolisosta.
Etunimellä. En ole mieheni lasten äitipuoli. Äiti olen omille lapsilleni, muille en edes puolikas.
Etunimellä tietenkin.
Ulkopuolisille esim isän vaimo.
Etunimellä. Äitipuoli ja isäpuoli sanoissa on semmoinen Disney-elokuvan pahisklangi, että lapsena olisi puoliorpo ja leskeytynyt vanhempi on mennyt uusiin naimisiin.
Uusioperhe1001 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En muista koskaan mieheni lasten puhutelleen minua, mutta ihan etunimellä minusta puhutaan. Yhdessä 7 vuotta.
Siis eivät koskaan kutsu sinua millään nimellä?! Onko miehesi lapset olleet paljon teidän kanssa?
Ovat 2-4 vrk kuukaudessa. Isä hoitaa lapsensa, mutta en nyt muista, että he kauheasti kutsuisivat isäänsäkään. Tulevat luokse, jos on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Etunimellä tietenkin.
Ulkopuolisille esim isän vaimo.
Näin meilläkin. Miehen lapsenlapset ovat sen sijaan oma-aloitteisesti alkaneet kutsua mummiksi, vaikka kaikki muut kutsuvat etunimellä.
Etunimellä. Tai joskus sanovat hei kuule , ihan ilman nimeä.
Etunimellä. Tai joskus sanovat hei kuule , ihan ilman nimeä.
Muille ihmisille puhuin teininä mutsipuolesta, että tajusivat kenestä on kyse mutta itse tätä faijan vaimoa kutsuin/kutsun etunimellä. Äitejä minulla on vain yksi. (se biologinen).
2018 oli Maija, 2020 Kirsi ja nykyään Teija.
Tuskin kukaan lapsi suostuu kutsumaan äitipuolta äidiksi. Poikkeuksena voi olla jos lapsen äiti on menehtynyt, tai ei muuten ole lapsen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat 2-4 vrk kuukaudessa. Isä hoitaa lapsensa, mutta en nyt muista, että he kauheasti kutsuisivat isäänsäkään. Tulevat luokse, jos on asiaa.
Sama se meillä on. Lapsi tulee perjantai. Menee omaan huoneeseensa ja hänet saa sieltä nippa nappa syömään. Vessaankin menee luurit päässä ja kännykkä kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä maximi aika mitä miehen kakaroita jaksaa nurkissaan kattoo. Silloinkin pyrin tekemään omia juttujani, käymään lenkillä tai viinillä ystävien kanssa. Hoitakoon isä lapsensa, minulla on oma elämä. Laittaisin heti stopin jos mitään äitiin viittaavaa nimitystä minusta rupeisiva käyttämään.
En muista. Juttelin hänelle viimeksi lapsena ja olen nyt 32v.
Isin (nimi) naisystävä
Ei siis minään äitinä
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan lapsi suostuu kutsumaan äitipuolta äidiksi. Poikkeuksena voi olla jos lapsen äiti on menehtynyt, tai ei muuten ole lapsen elämässä.
Mies kutsui äiti puoltaan äiti puoleksi tai mutsiksi.
Sana äiti oli varattu hänen oikealle äidilleen, joka kuoli miehen ollessa 1.