Jouduin tekemään lasun ja tuntuu pahalta
Kuulopuheiden perusteella. Vaikka sain muilta kannustusta tehdä sen niin olo tuntuu pahalta. Onko teistä joku joutunut tekemään?
Kommentit (23)
Tiedätkö mitä siitä seuraa? Todennäköisimmin lyhyt puhelinkeskustelu, ehkä kotikäynti ja that's it. TAI sitten joku asia ko.lapsen olosuhteissa lähtee muuttumaan.
Hyvä että teit, omatuntosi on puhdas kun et jäänyt miettimään olisko pitänyt. Huoli sinne minne huoli kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kuulopuheiden takia voi tehdä...
Asia jäi vaivaamaan ja tietäisin, että vaivaisi vieläkin. Tuli tietooni muiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinne riittää että nimettömänä ilmoittaa. Itse en kehtaisi juorujen perusteella kuormittaa lasua todennäköisesti täysin turhaan.
Jos tekee lasun väärin perustein niin siitä voi tulla kunnianloukkaussyyte. Tämä kannattaa kaikkien innokkaiden lasuttelijoiden muistaa.
Lasukka kirjoitti:
Tiedätkö mitä siitä seuraa? Todennäköisimmin lyhyt puhelinkeskustelu, ehkä kotikäynti ja that's it. TAI sitten joku asia ko.lapsen olosuhteissa lähtee muuttumaan.
Hyvä että teit, omatuntosi on puhdas kun et jäänyt miettimään olisko pitänyt. Huoli sinne minne huoli kuuluu.
Joo, mutta se kotikäynti voi mennä johonkin kuuden kuukauden päähän. Kiva kuormittaa perhettä sellaisella odotuksella. Lasua "ei tarvitse pelätä" mutta ei sitä koskaan etukäteen tiedä jos siellä on joku hullu väärinkäsittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia jäi vaivaamaan ja tietäisin, että vaivaisi vieläkin. Tuli tietooni muiden kautta.
Tärkeintä, että Sinulla on nyt hyvä olla. 💕
Lasukka kirjoitti:
Tiedän, on kokemusta. Ja kiitos sinulle, näin yritän ajatella itsekin..
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee lasun väärin perustein niin siitä voi tulla kunnianloukkaussyyte. Tämä kannattaa kaikkien innokkaiden lasuttelijoiden muistaa.
Niin? Tuskinpa tässä tilanteessa siitä olisi kyse, koska tein vilpittömässä mielessä. Kyseessä kuitenkin mm. epäily lapsen pahoinpitelystä. Lapsi kertonut, mutta ei aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinne riittää että nimettömänä ilmoittaa. Itse en kehtaisi juorujen perusteella kuormittaa lasua todennäköisesti täysin turhaan.
Tässä tapauksessa lapsi kertonut itse mitä kotona tapahtuu, mutta ei aikuisille. Kyseessä ei siis juoru, mutta kuitenkin toisen käden tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa lapsi kertonut itse mitä kotona tapahtuu, mutta ei aikuisille. Kyseessä ei siis juoru, mutta kuitenkin toisen käden tietoa.
Eli lapsesi kaveri kertonut lapsellesi? Olisi ehkä kannattanut kertoa tämä aloituksessa. Toisaalta taas lapsi ei välttämättä ole luotettava tietolähde. Tiedän monta päiväkoti-ikäistä joiden jutut ovat ihan mitä sattuu. Esimerkiksi isä on kumartunut ja lapsi seissyt selän takana. Lapsi sitten kaatuu isän persuksen osumasta, mutta raportoi kaikille että isä tönäisi maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on kertonut toiselle lapselle, että häntä pahoinpidellään kotona ja tämä toinen lapsi sitten kertonut sinulle, niin ihan oikein kyllä teit. Pitäähän tuollainen selvittää pitääkö paikkaansa vai ei.
Jännä asenne useilla tässä ketjussa. Lastensuojeluilmoitusta tehdessä pohditaan sitä, jääkö itselle hyvä mieli vai ei.
Tuttu tunne. Jouduin kerran tekemään lasun ja se homma eskaloitui siihen, että lapset huostattiin. Kyseessä oli mun naapuri, jonka lapset kulki suoraan sanottuna saastaisina, haisivat pesemättömiltä ja vaatteet olivat likaiset ja pienet. Nuorimmalla oli kyynärtaipeet koko ajan vereslihalla ja muillakin oli ihottumalänttejä käsivarsissa. Ihan hirveä olo, että mun takia lapset vietiin äidiltään, joka kuitenkin varmasti yritti parhaansa ja rakasti lapsiaan vaikka ei ollutkaan paras äiti maailmassa. Hetken saivat apua ja sitten lapset lähti huostaan. Kaduttaa hirveästi, että tein sen ilmoituksen, toivoin että he saisivat apua enkä ajatellut, että lapset oikeasti viedään.
Minä oon tehnyt lasuja yhdessä perheiden kanssakin . Ovat itse sitä toivoneet, jotta saavat avun.
Ihan vastuutonta tehdä lasu kuulopuheiden perusteella. Toivottavasti omasta lapsestasikin tehdään tai jäät kiinni väärästä ilmiannosta. Kunnianloukkauksesta saa rikosrekisterin ja niin pitääkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tunne. Jouduin kerran tekemään lasun ja se homma eskaloitui siihen, että lapset huostattiin. Kyseessä oli mun naapuri, jonka lapset kulki suoraan sanottuna saastaisina, haisivat pesemättömiltä ja vaatteet olivat likaiset ja pienet. Nuorimmalla oli kyynärtaipeet koko ajan vereslihalla ja muillakin oli ihottumalänttejä käsivarsissa. Ihan hirveä olo, että mun takia lapset vietiin äidiltään, joka kuitenkin varmasti yritti parhaansa ja rakasti lapsiaan vaikka ei ollutkaan paras äiti maailmassa. Hetken saivat apua ja sitten lapset lähti huostaan. Kaduttaa hirveästi, että tein sen ilmoituksen, toivoin että he saisivat apua enkä ajatellut, että lapset oikeasti viedään.
Sun tapauksessa kyllä oli aihettakin lasun tekemiseen. Lapsista ei selvästi osattu huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastuutonta tehdä lasu kuulopuheiden perusteella. Toivottavasti omasta lapsestasikin tehdään tai jäät kiinni väärästä ilmiannosta. Kunnianloukkauksesta saa rikosrekisterin ja niin pitääkin olla.
Miksi ihmeessä saisin kunnianloukkauksesta rikosrekisterin? Itse asiassa, olen ihan itse tehnyt omasta lapsestani ilmoituksen. Tässä on lapsi itse kertonut vanhemman pahoinpitelevän ( muun muassa) ja kyse ihan kouluikäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsesi kaveri kertonut lapsellesi? Olisi ehkä kannattanut kertoa tämä aloituksessa. Toisaalta taas lapsi ei välttämättä ole luotettava tietolähde. Tiedän monta päiväkoti-ikäistä joiden jutut ovat ihan mitä sattuu. Esimerkiksi isä on kumartunut ja lapsi seissyt selän takana. Lapsi sitten kaatuu isän persuksen osumasta, mutta raportoi kaikille että isä tönäisi maahan.
Isompi lapsi kyseessä. Eikä pahoinpitely ole ainoa syy. Voi olla, että lapsi valehtelee. Voi olla, että ei.