Lapsen kaveria ei kukaan koskaan kaipaa kotiinsa
On vaikka kuinka monta tuntia eikä isänsä kaipaile, vaikka olisi kuinka myöhään tahansa. Äitinsä muutti ja on nyt etä-äiti. Tapaa 3 lastaan 2 viikonloppuna kuukaudessa. Pitäisikö tästä huolestua?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Et sano kuinka vanha lapsi 🙄
12-vuotias.
Kyllä mä aika usein olen kaipaillut lasta kotiin, mutta hän unohtaa katsoa puhelinta tai pyytää lisäaikaa. Toki ei yötä myöten tarvi olla kylässä ja kotona voi syödä mutta miksi muuten ei saisi olla kavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias.
No kuinka myöhään se on ja onko turvallista mennä myöhään yksin kotiin?
Sinä olet se hänen yksi turvallinen aikuisensa, että kasvaa täyspäiseksi yhteiskunnan jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias.
No kuinka myöhään se on ja onko turvallista mennä myöhään yksin kotiin?
N kello 20 tai 21 lähtee. Eli kokopäivän on meillä. Täällä on kyllä turvallista kulkea.
Ei sen ikäinen aina vaan malta mennä kotiin, jos on kivaa. Toki kotiintulo ajat pitäisi olla.
Minulla on 12-vuotias jolla on murrosikä jo alkanut. Ei varmasti kehtaa sanoa kavereittensa porukoille että äiti pyytelee kotiin. Monta kertaa olen nalkuttanut, että puhelimeen vastataan ja kotiin tullaan silloin kun on sovittu, joskus yrittää näistä luistaa. Mistä tiedät siis että kukaan ei koskaan kaipaa?
Meidän lapsella on myös kaveri, joka lähtee vasta kun käsketään pois. Koskaan ei vanhemmat ole soittaneet kotiin, vaan on meillä kunnes alamme iltatoimille.
Ei sinänsä haittaa, ei meillä konkurssi tule, jos ruokitaan yksi suu enemmän muutamana päivänä viikosta.
Haittaako sinua, että on koko päivän teillä? Haluaisitko, että olisivat välillä kaverinkin kotona? Voit itse lähettää sen lapsen kotiin, jos tuntuu, että hän viettää teillä liiallisesti aikaa. Luultavasti vaan viihtyy lapsesi kanssa ja isänsä ajattelee, että tämä on teille ok. Tuon ikäisten kyläilyjä ei yleensä enää vanhemmat sovi.
Tee niinku mun kasvattiäitini teki ja käy huutamassa ja haukkumassa se mukula ja sen vanhemmat sille mukulalle pari kertaa ku näyttää naamaa. ei tule enää paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Haittaako sinua, että on koko päivän teillä? Haluaisitko, että olisivat välillä kaverinkin kotona? Voit itse lähettää sen lapsen kotiin, jos tuntuu, että hän viettää teillä liiallisesti aikaa. Luultavasti vaan viihtyy lapsesi kanssa ja isänsä ajattelee, että tämä on teille ok. Tuon ikäisten kyläilyjä ei yleensä enää vanhemmat sovi.
Ei se nyt kovasti haittaa. Eivät jostain syystä saa mennä isän luokse. Eivät ole koskaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt kovasti haittaa. Eivät jostain syystä saa mennä isän luokse. Eivät ole koskaan siellä.
Mistä olet oppinut, että ei saa mennä?
Ehkä isällä on nyt kova kriisi. Vaimo lähti, vaikkei isä olisi halunnut. Töitä on tehtävä, vaikka on suruaika samalla.
Ei huolestua tarvitse, mutta voit olla korvaamaton apu ihan vain antamalla lapsen kyläillä teillä niin paljon kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet oppinut, että ei saa mennä?
Lapseni on sanonut, ettei sinne saa mennä.
Minusta lapsi ei viivy epänormaalin myöhään ja olet omasta päästäsi sen päätellyt, että kukaan ei koskaan kaipaa kotiin. Voi olla, että lapsi sanoo että sinne ei saa mennä, koska häpeää jos isä/sisarus on outo, koti on pieni tai ruma, tms. Itse en melkein koskaan lapsena kutsunut vieraita, koska isäni oli autisti ja kaverit vähän naureskeli hänen outoudelleen, mikä oli noloa. Meillä oli myös usein aika sotkusta, ei epähygieenistä mutta monilla kavereilla oli siistimmät ja hienommat kodit. Lapset yleensä kokoontuvat mieluiten sinne, mihin on helppo mennä, missä on parhaimmat puitteet olla, missä on rauhallisin huone olla kaverin kanssa, missä on parhaat pelit... Tietysti voit jutella lapsen kanssa ja katsoa, mistä kaikesta hän avautuu, mutta tuon ikäisistä on vaikea saada irti mitään infoa, mitä eivät halua kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä isällä on nyt kova kriisi. Vaimo lähti, vaikkei isä olisi halunnut. Töitä on tehtävä, vaikka on suruaika samalla.
Ei huolestua tarvitse, mutta voit olla korvaamaton apu ihan vain antamalla lapsen kyläillä teillä niin paljon kuin mahdollista.
Heidän erostaan on jo monta vuotta. Äidin muutosta ja tästä tapaamissysteemistä on vähän yli vuosi. Sitä ennen molemmat asuivat tällä paikkakunnalla ja lapset olivat viikko-viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän erostaan on jo monta vuotta. Äidin muutosta ja tästä tapaamissysteemistä on vähän yli vuosi. Sitä ennen molemmat asuivat tällä paikkakunnalla ja lapset olivat viikko-viikko.
No voisko olla, että isä tekee töitä kotoa ja silloin pitää olla hiljaa? Eli kavereita ei voida tuoda kotiin.
Olen omassa työssäni ihmetellyt, kun monet tekevät töitä iltamyöhään asti ja osa viikonloppunakin. Ihan toimistotyötä siis vain. Itseltäni ei näin etätyönä onnistuisi, kun pienessä asunnossa asutaan lasten kanssa.
Miten te suhtautuisitte asiaan?