Synnytyskokemuksia Lohjalta ja/tai Espoosta?
Hei! Millaisia kokemuksia teillä on Espoon ja Lohjan sairaaloissa synnyttämisestä? Olisiko ketään, kenellä olisi peräti molemmista? Meillä esikoinen syntyi Espoossa eikä tykätty yhtään (liian kova kiire, tuntui ettei kätilöitä ollut tarpeeksi, eräs todella törppö lastenhoitaja, ei apua imetykseen jne...) ja on mietitty nyt Lohjaa. Mutta onko sekään nyt sitten sen parempi?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki kolme syntyivät Espoossa. Ihan ok kokemuksia, kaikki hoitajatjalääkärit olivat ihan asiallisia, mutta myöskin kyllä kiireisiä. Koin, että osaavat hommansa, etenkin synnytyksessä, mutta synnytyksen jälkeen osastolla tuntui aina, että jään yksin. Ekan lapsen kohdalla se tuntui vähän pelottavalta, mutta muiden kohdalla ei ollut niin väliä. Odotin vain pääseväni kotiin. Pitää olla itse aktiivinen ja vaatia apua, jos sitä haluaa. Eivät tosiaankaan tule tyrkyttämään mitään imetyksen ohjausta sun muuta.
Kiitos vastauksesta! Hyvin samansuuntainen kokemus itsellä. Mulla ei imetys lähtenyt esikoisen kanssa käyntiin (eikä sitä imetysohjausta saanut tosiaan) joten toivoisin kovasti, että tällä kertaa saisi vähän enemmän tukea siihen - ei ole varaa palkata doulaakaan sinne sairaalaan mukaan, enkä kyllä tiedä saisiko sellaista koronatilanteen takia mukaan ottaakaan. Olisi vielä kiva kuulla Lohjasta! - ap
Espoossa on tämän kevään aikana vaihtunut kätilökunta aivan huimasti, kiirettä toki on edelleen kun on pientä työvoimapulaakin, mutta tällä hetkellä siellä työskentelee tosi paljon myös vastavalmistuneita, innokkaita ja aivan ihania kätilöitä niin synnärissä kuin lapsivuodeosastollakin!
Lohjan hyvä someimago on valheellinen. Jos kaikki menee hyvin niin ei mitään hätää sitten toki...
Lohjalla tosi hyvin mennyt synnytys 2019. Oltiin aika omissa oloissa kuten toivottiinkin, mutta apua sai tarvittaessa. Lapsivuodeosastolla pyysin ja sain apua joka ikiseen imetyskertaan (oli haasteita). Menisin koska vain uudestaan sinne synnyttämään, 90% kätilöistä oli tosi ihania.
Kiitos vielä uusista vastauksista! On kyllä vaikea päätös (olen siinä mielessä harvinaisessa asemassa että saan päättää kun käynnistetään). Espoon kätilöpula ja kiire pelottaa... Itse synnytin siellä 2019 ja silloin jo tuntui liian kiireiseltä, oikein harmitti kun kätilöistä näki, että he olisivat halunneet käyttää enemmän aikaa mutta kun sitä ei ollut. Kätilöt siis olivat jo tuolloin aivan mahtavia ja ihania! Mikäs vois Lohjalla olla ongelma jos kaikki ei mene hyvin? Ehkä heillä ei hoideta niin paljon "vaikeita tapauksia" kuin Espoossa ja Naikkarilla, mutta kai siellä nyt ihan yhtä pätevät lääkärit on kuitenkin..?
Lohja kyllä alkaa voittaa ajatuksissa, joku syy siihen on miksi ei Espooseen saada rekryttyä riittävästi kätilöitä... -ap
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on tämän kevään aikana vaihtunut kätilökunta aivan huimasti, kiirettä toki on edelleen kun on pientä työvoimapulaakin, mutta tällä hetkellä siellä työskentelee tosi paljon myös vastavalmistuneita, innokkaita ja aivan ihania kätilöitä niin synnärissä kuin lapsivuodeosastollakin!
Lohjan hyvä someimago on valheellinen. Jos kaikki menee hyvin niin ei mitään hätää sitten toki...
Minun ymmärtääkseni Lohja on todella tykätty paikka. En ole itse synnyttänyt siellä, mutta moni tuttu on. Olen Salosta, ja täältä "kuuluisi" mennä Turkuun, mutta muistaakseni peräti neljännes menee Lohjalle, vaikka matka on pitempi (ja eri sairaanhoitopiiri, jolloin kaikki tiedot ei automaattisesti siirry samalla tavalla).
Ap täällä! Ajattelin tulla päivittämään kokemukseni tähän ketjuun, jos joku vaikka googlella eksyy tänne joskus tulevaisuudessa :)
Näin kävi että päädyttiin Lohjaan tällä kertaa. Osastolla vierähti useampi päivä samoin kuin esikoisen kanssa olimme monta päivää Espoossakin. Ja voin sanoa vain, että ihana, ihana Lohja!!! Kokemus oli TODELLA hyvä. En halua morkata enkä mustamaalata Espoota, sillä aivan varmasti sielläkin kätilöt ja lääkärit todella tekevät parhaansa ja ovat asialleen omistautuneita. Mutta jokin tuossa Lohjassa oli vain todella hyvää ja toimivaa. Kätilöt olivat aivan mielettömän ihania! Samoin lääkäreistä, joita heitäkin ehdin tavata monta, jäi todella hyvä maku. Espoon ainoasta lääkäristä jonka tapasin jäi valitettavasti todella ikävä ja jopa lievästi traumatisoitunut fiilis. Lohjan lääkärit osasivat todella kohdata, selittää, olla läsnä... Sama myös kätilöiden kanssa. Synnytyksen jälkeen osastolla saimme todella hyvää ja enimmäkseen hyvin kiireetöntä hoitoa ja apua. Valitettavasti Espoossa tilanne oli monesti se, että se kutsupuhelin piippasi ja kätilön oli vain pakko mennä. Samoin Espoossa osa esim. imetysohjauksesta oli laitettu lastenhoitajien vastuulle, ja valitettavasti heiltä saamani apu oli melko... ala-arvoista. Lohjalla kaikki hoito tuli kätilöltä, ja he osasivat myös hyvin neuvoa imetyksessä. Samoin synnytystoivelistaani kunnioitettiin todella hyvin. Valitettavasti Espoossa tuntui, että kiire näkyi ihan joka kohdassa vähän liikaa. Eli siis todella huippu kokemus Lohjasta, sinne menen jos vielä tulee lisää lapsia. En olisi ensimmäisen kamalan ja traumaattisen synnytyskokemuksen jälkeen voinut edes uskoa, että synnytys voi olla noin hyvä kokemus!
Mun kaikki kolme syntyivät Espoossa. Ihan ok kokemuksia, kaikki hoitajatjalääkärit olivat ihan asiallisia, mutta myöskin kyllä kiireisiä. Koin, että osaavat hommansa, etenkin synnytyksessä, mutta synnytyksen jälkeen osastolla tuntui aina, että jään yksin. Ekan lapsen kohdalla se tuntui vähän pelottavalta, mutta muiden kohdalla ei ollut niin väliä. Odotin vain pääseväni kotiin. Pitää olla itse aktiivinen ja vaatia apua, jos sitä haluaa. Eivät tosiaankaan tule tyrkyttämään mitään imetyksen ohjausta sun muuta.