Menkkakivut ilman vuotoa?
Jo viikon ollut selvät kuukautiskivut, mutta ei mitään vuotoa. Tuntuu lähinnä siltä kuin vuoto olisi sisäänpäin, lisäksi mieletön turvotus ja nestettä kertynyt painon mukaan n.2kg (tämä yleensä poistuu kun menkat alkaa). Ja jälleen kerran lääkärin mielestä Ok ja että otat vaan kipulääkettä, kyllä se siitä. Ikää lähemmäs 50 ja raskaana en ole :D Endo ja PCO historia. Tälläinen heikentää elämänlaatua 1-2vk/kk, mutta mitään hoitoa ei ole, mikä on uskomatonta.
Kommentit (13)
Näitä tuntemuksia on ollut jo varmaan 20v. Tuo sisäänpäin vuotamisen tunne on minusta yhteydessä endoon, mutta gyne ei tätä myönnä. Jossain vaiheessa vuodot olivat todella niukat, nykyään pahimmillaan 2vk välein kuin hanasta usean päivän ajan. Rautaa olen syönyt päivittäin useamman vuoden, koska muuten rauta-arvot putoavat, eivätkä nytkään kovin hyvät ole mutta rajojen yläpuolella. 2vk kuukaudesta menee tähän ja hoitona ainoastaan hormonit ja särkylääkkeet, joka päiväiseen käyttöön, mikä on minusta kohtuuton vaatimus. Lääkärit vain pyörittelevät päätään.
Mulla sama.. ei ole tullut 3 kuukauteen, mutta kipuja ollut kuitenkin. Olen 27v
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Viikko tästäkin kuukaudesta menty särkylääkkeillä, kivut eivät ole mitään pientä nipistelyä vaan sattuu koko lantion ja alavatsan alueella. Lisäksi turvotus kuin olisin 6kk raskaana.
Oletteko kokeilleet varata aikaa jollekin endometrioosin hoitoon erikoistuneelle lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet varata aikaa jollekin endometrioosin hoitoon erikoistuneelle lääkärille?
Hyviä ehdotuksia? Olen käynyt usealla gynellä ja vastaus on sama hormonikierukka, joka toimii tai ei toimi.
Asiasta kärsii netin mukaan 10-15% hedelmällisessä iässä olevista naisista ja hoitomuodot sekä kiinnostus aiheeseen ovat hormonikierukka joka toosaan ja burana. Lääketeollisuus kiittää. Eipä tännekään ole osunut siitä 10-15%:sta kuin 3. Eli ei ihme ettei asiaan löydy tai etsitä hoitomuotoja.
Kiinnostaisi minuakin muut hoitomuodot tai miten gynet asian hoitavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Viikko tästäkin kuukaudesta menty särkylääkkeillä, kivut eivät ole mitään pientä nipistelyä vaan sattuu koko lantion ja alavatsan alueella. Lisäksi turvotus kuin olisin 6kk raskaana.
Tuo turvotus, kuten olisi raskaana, on hälyttävä merkki. Munasarja- ja vatsasyöpä kerää nestettä, ja nämä pitää sulkea pois tutkimuksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo turvotus, kuten olisi raskaana, on hälyttävä merkki. Munasarja- ja vatsasyöpä kerää nestettä, ja nämä pitää sulkea pois tutkimuksin.
Jos lääkäri ei antamieni tietojen perusteella asiantuntijana tee lisätutkimuksia, minunko potilaana se pitäisi tietää? No siksi kysyn täältä kun suomalainen terveydenhoito on mitä on.
Minkälaisia tutkimuksia pitäisi vaatia?
”Kuukautisverta menee vatsaonteloon, ja noin 5–10 prosentilla naisista immunologinen tilanne sallii sen, että kohdun limakalvon kaltainen kudos, endometrium, kiinnittyy vatsakalvoon ja alkaa kasvaa siellä, sanoo naistentautien erikoislääkäri Minna Kauko.”
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/hoidossa/loppu-vaikenemiselle
Miten joku gynekologi voi olla tietämätön tästä asiasta? Ja miksi se ei tuntuisi joltakin? Jos vuoto tuntuu tietyltä ja tuntuu samalta, mutta mitään ei tule ulos, jonnekin jotakin oletettavasti menee?
Mulla samanlaista ollut useamman kerran ja useamman vuoden ajan, alko joskus ennen 40 ikävuotta. Kävin sen vuoksi pari kertaa gynellä ja kerroin lääkärille juuri noilla sanoilla, että tuntuu, että vuoto tapahtuisi sisäänpäin. Niin lääkäri tyrmäsi asian täysin, että ei ole mahdollista. (olin jo sitä ennen lukenut englanninkielisiä artikkeleitä, että sellainen on mahdollista) Mulla siis niin, että kuukautiset oli todella niukat ja niiden jälkeen jäi kauhea paineentunne ja kerran toinen gyne sanoi ultratessa, että näkyypäs vatsaontelossa paljon nestettä. En osannut kysyä asiasta sillä hetkellä enempää. Mulle yritettiin kovin tyrkyttää vaan hormoneja avuksi, että jos ei nämä kelpaa niin sitten on vaan kärsittävä, että vanhetessa naisille nyt vaan tulee kaikkea tällaistä. Hormoneja en huolinut ja minua olisi nimenomaan kiinnostanu, että mistä johtuu eikä vaan oireitten hoitaminen tai peittely. Mulla ei mitään diagnosoituja sairauksia, vaikka joskus endoa olenkin epäillyt.