Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirkollisissa ilmoituksissa kerrotaan kuolleiden iät mutta ei kastettujen?

Vierailija
23.04.2021 |

Onko tietosuoja elävien kohdalla noinkin vahva?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastettu 0 vuotta ei kovin yllättävä tieto

Vierailija
2/5 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa minkä ikäisenä vauva kastetaan.

Minua ei ainakaan. Tosin ei minua suuremmin kiinnosta sekään minkä ikäisenä joku on kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kastettu 0 vuotta ei kovin yllättävä tieto

Kastaa voidaan myöhemminkin kuin vauvana. Mutta mitä väliä sillä on, saiko joku kasteen 2 kk iässä vai 15-vuotiaana rippikoulun yhteydessä vai jopa ihan aikuisena tai jotain siltä väliltä?

Vierailija
4/5 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa minkä ikäisenä vauva kastetaan.

Minua ei ainakaan. Tosin ei minua suuremmin kiinnosta sekään minkä ikäisenä joku on kuollut.

Suomessa nimilaki edellyttää, että lapsen nimi ilmoitetaan maistraattiin kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kirkkoon kuuluvat vanhemmat hoitavat kastetilaisuuden näin ollen tuon ajan kuluessa. 

Kirkollisesta kasteesta ja kirkon jäseneksi liittämisestä:

Alle 12-vuotias voidaan kastaa kirkon jäseneksi, jos ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen huoltajistaan on kirkon jäsen. 12-14-vuotiaan lapsen kastamiseen tarvitaan hänen oma kirjallinen suostumuksensa. Lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön päättävät hänen huoltajansa yhdessä.

Käytännössä siis nämä kirkolliset kasteet tapahtuvat sylivauvaiässä, eikä ketään ulkopuolista luulisi kiinnostavan monenko viikon ikäisenä lapsi sen nimen papin antamassa kasteessa saa.

Vierailija
5/5 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkolaki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi