En koskaan osta grillihiiliä
Vaan käytän puuta. Jonnet ei tiedä mutta palamisen loppuvaiheessa puut muuttuvat hiiliksi!
Notskin polttaminen on hauskaa ajanvietettä, puuta on aina kuurissa ja se on ostettunakin ilmaista hiiliin verrattuna.
Grillattu on vuosituhansia grillihiilet on "keksitty" viime vuosisadalla. ;-)
Kommentit (24)
Tähän! Kymmenien vuosien kokemuksella
Niin. Teet siis itse hiilesi kun grillaat puuhiilellä. Se on yksi tapa samaan lopputulokseen pääsemiseksi. Mitä väliä?
Hiilikauppiasta ei naurattaisi jos Jonnet tämän hokaisivat
Vierailija kirjoitti:
Niin. Teet siis itse hiilesi kun grillaat puuhiilellä. Se on yksi tapa samaan lopputulokseen pääsemiseksi. Mitä väliä?
Vaivatonta, mukavaa, ilmaista. Haluatko lähettää rahaa minullekin?
Roskapuuta voi kerätä vaikka Keskuspuistosta, ilmaiseksi. Siis repullisen grilliinsä.
Ja malttamattomat voi aloittaa jo tulella. Ja lopputulos on täydellinen kun ei pidetä tulessa vaan palavan puun vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Hiilikauppiasta ei naurattaisi jos Jonnet tämän hokaisivat
4 euroa pieni pussi hiiltä Tukholmassa. Oisko 5 kg.
Kaikki puu käy paitsi maalattu tai kyllästetty, niistä voi tulla makua tai jopa myrkkyjä.
Hiilet onkin niin kalliiita, vähän kuin tryffeleitä polttelis.
Puuhiiltä on osattu valmistaa vuosituhansien ajan. Puun jalostaminen hiiliksi on ollut tärkeä taito koska hiilet palaa kuumemmalla liekilla kuin puu.
Hiilet on tavallaan "puutiivistettä" josta on haihdutettu kaikki ylimääräinen vesi pois. Saadaan enemmän energiaa pienemmästä määrästä polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puu käy paitsi maalattu tai kyllästetty, niistä voi tulla makua tai jopa myrkkyjä.
Ei käy mikä tahansa puu. Esimerkiksi pihkaista havupuuta ei suositella ruoanvalmistukseen kun siitä tulee myrkyllisiä kaasuja. Lisäksi niistä tulee helposti kitkeriä makuja ruokaan.
Palava puu muuttuu tuhkaksi. Hiiliä valmistetaan kuumentamalla puuta hapettomassa tilassa. Silloin puussa oleva hiili ei pääse palamaan ja syntyy puuhiiltä.
Käytän vain hiilineutraaleita hiiliä.
- Ympäristötiedostava
Minä käytän ruskohiiltä. Saa puolasta halvalla.
Lapsuuden pallogrillissä poltettiin käpyjä, kun niitä oli lähimetsät täynnä. Kuulemma jotain haitallisia yhdisteitä irtoaa kävyn poltossa, elossa on oltu tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden pallogrillissä poltettiin käpyjä, kun niitä oli lähimetsät täynnä. Kuulemma jotain haitallisia yhdisteitä irtoaa kävyn poltossa, elossa on oltu tähän asti.
PAH-yhdisteitä irtoaa myös puita polttaessa ja savustaessa. Mitä epäpuhtaampaa palaminen on, sitä enemmän. Tupakoinnista niitä saa kuitenkin huomattavasti enemmän joten jos poltat niin on aika turhaa miettiä jotain käpyjen polton terveysvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Palava puu muuttuu tuhkaksi. Hiiliä valmistetaan kuumentamalla puuta hapettomassa tilassa. Silloin puussa oleva hiili ei pääse palamaan ja syntyy puuhiiltä.
oNNEKSI MUN puut ei oo tienneet tätä, aina on tullut hiillos. Älä vaan kerro niille jatkossakaan. LOL
Vihervassarit kieltää grillaamisen. Ihan oikeesti. Lihakieltohan on jo sinettiä vaille.
Ok