Pääomatulot verokoneessa
Selailin verokonetta ja löysin monta vanhaa koulukaveria. Jäin miettimään, jos joku tienaa vaikka 150 000 miksei hänellä ole yhtään pääomatuloja? Eikö tuollaisista tuloista kannata sijoittaakin? Vai voiko pääomatuloista päätellä mitään? Jos jollain pääomatulot vaikka 50 000, paljon hänellä on omaisuutta?
Kommentit (20)
No ei tosta voi mitään päätellä. Esim firman omistus ei noissa näy. Jos pääomatuloa 50t niin esim vuokratulot voi olla jo muutamasta asunnosta tuon, muttei se kerro paljonko niitä vastaan on velkaa.
Noilla paljon tienaavilla voi olla osakeyhtiö sijoitustarkoitukseen, jolloin selviää vähäisellä verotuksella verrattuna siihen, että omistaisi osakkeita tai sijoitusasuntoja suoraan itse.
Osakesäästötilin tulot eivät näy verotuksessa, ellet ole nostanut sieltä varoja.
Vierailija kirjoitti:
Noilla paljon tienaavilla voi olla osakeyhtiö sijoitustarkoitukseen, jolloin selviää vähäisellä verotuksella verrattuna siihen, että omistaisi osakkeita tai sijoitusasuntoja suoraan itse.
No tuskin vielä kovin monella ylempään keskiluokkaan kuuluvalla palkollisella. Jos ansiotulot 150keur tienoilla.
Sijoitusyhtiöt lienevät enimmäkseen varsinaisten miljonäärien juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Osakesäästötilin tulot eivät näy verotuksessa, ellet ole nostanut sieltä varoja.
Eipä se ole ollut olemassakaan vasta kuin vuoden tjsp.
Ei tommosesta 150 000 palkasta vielä kummemmin sijoitettavaa jää. Veroihin menee, mitä puolet? Eli käteen tulee joku 70keur? Siitä 2keur asuntolainaan, 1keur autolainaan, 1keur venelainaan, lopuilla ruokaa ja lasten harrastuksia.
Isoihin rahoihin eli miljoonaluokkaan pääseminen on yllättävän vaikeaa suht kovallakaan palkalla. Tietenkin jos jotain askeettimunkin elämää elää, niin on se mahdollista 20-40 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tommosesta 150 000 palkasta vielä kummemmin sijoitettavaa jää. Veroihin menee, mitä puolet? Eli käteen tulee joku 70keur? Siitä 2keur asuntolainaan, 1keur autolainaan, 1keur venelainaan, lopuilla ruokaa ja lasten harrastuksia.
Isoihin rahoihin eli miljoonaluokkaan pääseminen on yllättävän vaikeaa suht kovallakaan palkalla. Tietenkin jos jotain askeettimunkin elämää elää, niin on se mahdollista 20-40 vuodessa.
Ohis mut mulla on just ja just miljoonan ylittävä salkku, kaksi sijoitusasuntoa (joista velkaa) ja olen 42-v ja palkka 4200 kuussa. Ei mitään perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mut mulla on just ja just miljoonan ylittävä salkku, kaksi sijoitusasuntoa (joista velkaa) ja olen 42-v ja palkka 4200 kuussa. Ei mitään perittyä.
Vetänyt kaurapuuroa koko aikuisiän?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sijoittanut esim. rahastoihin, joista ei tule pääomatuloja (ellei niitä lunasta). Jos on 50 000 euron pääomatulot, on todennäköisesti myynyt sijoituksia ym. Harva saa pelkistä osinkotuloista noin paljoa, vaatisi miljoonan salkun.
Jos myyntivoitto (eli tulo) on 50000, niin on pääomakin pitänyt olla isohko tai sijoitusaika pitkähkö, että voittoa kertyy noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla elätettäviä tai elätkö jonkun toisen rahoilla?
Samaa mietin yhden tutun tutun kohdalla. Päädyin kurkkimaan tietoja sillä sain kuulla että kyseessä on työnarkomaani joka tekee suunnilleen joka arkipäivä 10-12h töitä. Kyseessä on viiskymppinen nainen, verokoneessa ansiotulot muutamalta vuodelta joka vuosi 150-200k välissä, pääomatulot taas joka vuosi 0,00Me. Itse olen kolmekymppinen eikä enää kovin kauaa mene että pääomatulot ovat vähintään se 0,01Me vuodessa. Mitä ihmettä tämä nainen rahoillaan tekee ja veroprosenttikin sen verran korkea että kannattas mieluummin sijoittaa ja tehdä vähemmän töitä?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin yhden tutun tutun kohdalla. Päädyin kurkkimaan tietoja sillä sain kuulla että kyseessä on työnarkomaani joka tekee suunnilleen joka arkipäivä 10-12h töitä. Kyseessä on viiskymppinen nainen, verokoneessa ansiotulot muutamalta vuodelta joka vuosi 150-200k välissä, pääomatulot taas joka vuosi 0,00Me. Itse olen kolmekymppinen eikä enää kovin kauaa mene että pääomatulot ovat vähintään se 0,01Me vuodessa. Mitä ihmettä tämä nainen rahoillaan tekee ja veroprosenttikin sen verran korkea että kannattas mieluummin sijoittaa ja tehdä vähemmän töitä?
Varsinainen wannabe miljonääri, kun tulot on pakko ilmoittaa miljoonina. Mutta eikös 0.01M€ kannattaisi ilmottaa sentteinä (1 000 000), niin olisit heti miljoonatuloinen?
Hyvätuloinen oppii ennemmin tai myöhemmin verosuunnittelun temput. Tavoite tietysti on että niitä pääomatuloveroja ei ainakaan joka vuosi tarttis maksaa.
Itse sijoitan pääosin sellaisiin kohteisiin, joista ei tule verotettavaa pääomatuloa. Esim yhteismetsäosuudet, osakesäästötili ja osinkoa maksamattomat etf:t. Vero-optimointia.
Jotta saisi 50k pääomatuloja osakkeista, pitäisi osakkeita olla miljoonan euron edestä. Vuonna 2021 osinkoja tuli keskimäärin 4,26% osakkeiden arvosta. Eli se 5% about on aika hyvä mittari, jolla arvioida noita.
Tietysti tuo 50k voi sisältää myös osakkeiden myyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Och är de ens semififfiga, vilket de tenderar att vara, har de inte den sista ägande länken i Finland.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sijoittanut esim. rahastoihin, joista ei tule pääomatuloja (ellei niitä lunasta). Jos on 50 000 euron pääomatulot, on todennäköisesti myynyt sijoituksia ym. Harva saa pelkistä osinkotuloista noin paljoa, vaatisi miljoonan salkun.
Jos myyntivoitto (eli tulo) on 50000, niin on pääomakin pitänyt olla isohko tai sijoitusaika pitkähkö, että voittoa kertyy noin paljon.
Sälj en sommarstuga eller en placeringsbostad, så har du mycket mera som anses vara kapital inkomst.
Jos on isot tulot (yli 100 000e), niin todennäköisesti tulevat saamaan myös eläkettä, jolla pärjää. toisin sanoen isotuloisen ei tarvitse säästää ollenkaan, koska iso palkka tai eläke pelastaa joka kuukausi kuitenkin niiltä yllättäviltä menoilta ja isompiin ostoksiin (auto, asunto) saavat jokatapauksessa pankista lainaa, jota on helppo lyhentää sillä isolla kuukautisella palkalla tai eläkkeellä. Joten kaikki vaan menoksi ja voi elää kokoajan huoletonta täyttä elämää.