Miten saada 1-vuotias juomaan...lakkoillut nyt pari kuukautta???
Eli niinkuin otsikko kertookin...juominen on ongelma.
Tyttö sai rintaa viisi kertaa päivässä noin 10-kuukauden iässä kun lopetti pullosta juomisen ollessaan isän tai fammun kanssa. Ei siis yksinkertaisesti enää huolinut pulloa (eikä mitään muutakaan välinettä).
Silloinhan se ei ollut ongelma, koska vaikka sai rintaa esim vain aamulla ja illalla niin nesteitä sai tarpeeksi.
Kun pullosta juonti loppui niin tilalle otettiin samantien nokkamukit ja tavalliset lasit joita on tarjottu aina ruokailujen yhteydessä...huonolla menestyksellä. Hän kyllä oppi juomaan niistä hyvin jossain vaiheessa, mutta puhutaan siis vain muutamasta huikasta kerrallaan...pariin kuukauteen mahtuu ehkä kaksi päivää jolloin mukista on selvästi näkynyt juoman väheneminen. Tarjolla on ollut vettä ja maitoa, ja nyt uusimpana laimea mehu joka on ollut ehdottomasti se paras (sekin kuitenkin muutamassa huikassa). Nyt taas peri päivää on oikeastaan täysin kieltäytynyt mukin suuhun laitosta. Osaa itse pitää kiinni ja juoda nokkamukista.
Muuten tyttö syö tosi hyvin ja on ollut mielestäni täysin normaali....muiden lapset kun vaan juovat aikamoisia määriä varsinkin kun oli lämmin.
Itse juon tosi vähän ja harvoin on jano, mutta pienelle ei voi edes selittää että juominen on ikäänkuin pakollista:)
Kiitos kaikista vinkeistä, Nea
Kommentit (3)
... mahdatkohan vielä muistaa mua, oltiin vuosi sitten samassa ketjussa (syyskuun lasketut ajat), kun oli ivf-hoidot yhtä aikaa ja vauvoilla oli sama laskettu aika. Olenkin joskus miettinyt, mitä teille kuuluu! Meillä ei ihan vielä ole 1-vuotis synttäreitä, mutta muutaman viikon päästä juhlitaan meidänkin tyttöä!
Tosta juomisesta. Meidän tyttö on aina myös ollut huono juomaan mitään muuta kuin tissimaitoa. Imetin vielä pari viikkoa sitten, mutta se jäi lopulta aika helposti pois, kiinnostus lopahti tytön puolelta. Pullosta tyttö joi vauvana silloin tällöin, kun jaksoin pumpata pakkaseen, korvikkeita tyttö ei koskaan oikein juonut. Kun aloitin kiinteät ruuat (helmikuun puolivälissä), rupesin aina ruualla tarjoamaan vettä nokkamukista, sitä meni välillä enemmän välillä vähemmän. Nyt olen tosi huolissani etenkin kalsiumin saamisesta, kun en saa tyttöä juomaan maitoa. Olen kokeillut kakkos tuttelia ja nyt parina päivänä Muksu-maitoa, kohta varmaan siirryn ihan normaaliin lehmänmaitoon. Ruualla tyttö ottaa hörppyjä, mutta ei tosiaan juo paljon.
Olen ruvennut pitämään nokkamukissa (olen kokeillut 3-4 erilaista nokkamukiakin!) vettä koko ajan käsillä ja aina välillä tarjoan sitä tytölle kaiken muun puuhastelun ohessa (en siis pelkästään ruoka-aikaan). Huomasin, että lämpiminä päivinä vettä meni vähän paremmin, mutta ei kuitenkaan paljon silloinkaan. Annan myös vettä heti, kun tyttö herää päiväuniltaan ja istuu sängyssä vielä unenpöpperöisenä. Juo silloin aina jonkin verran, tosin varmaan vähän vahingossa. Yritän seurata vaippoja, että tuntuuko niissä pissaa ja jos tuntuvat täysiltä, toivon, että tyttö saa tarpeeksi nesteitä.
Että et ole ainoa, jonka lapsi ei juo. Luulen, että paras keino on pitää jotain juoma-astiaa (pullo, nokkamuki tms) lähettyvillä ja aina välillä tarjota sitä. Joku sanoi, että muki pitäisi olla lapsen itsensä saatavilla, että voi käydä siitä aina välillä itse hörppäämässä. En tiedä toimiiko toi, meillä tyttö ravisteli vedet pitkin lattioita.... Tee ruuasta välillä löysempää, keittomaista, jospa siinä tulisi nestettä ja anna mehukkaita hedelmiä kuten esim. päärynää. Eihän kaikkea nestettä saa pelkästä vedestä. En totuttaisi mehun makuun vielä noin pientä, vaikka ainakin täällä meillä päin (ei asuta Suomessa) kaupoissa on vauvoille omia maustettuja vesiä (ts. mehua).
Kiva kuulla teistä taas :)
Eirene
Pidä vedellä täytetty nokkamuki aina lapsen saatavilla, niin hän voi itse käydä siitä hörppäsemässä halutessaan. Meillä pyörii jatkuvasti pari taikamukia pitkin lattioita ja tyttö sitten juo niistä halutessaan. Toimii hyvin. Etenkin nyt, kun on alettu antamaan hieman suolaistakin ruokaa, niin jano on kasvanut kovasti.
Vesi on parempi kuin mehu em. tarkoitukseen, koska ei tule ylimääräisiä happohyökkäyksiä eikä tietysti tule tahrojakaan, jos vesi sattuu roiskumaan. Meillä on toiminut hyvin Avent ja MAM taikamukit. Jos niitä hörskyttää kovasti, niin venttiili saattaa löystyä ja sitten muki vuotaa, mutta pääasiallisesti ne pysyy hyvin kiinni.
Nyt oon ollu viikon imettämättä...se ei ole vaikuttanut mihinkään kuten ei myöskään aiemmin se kuinka paljon imetin.