Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei nukahda päiväunille

Vierailija
04.04.2021 |

3-vuotias lapsi.

Ei nukahda millään. On todella väsynyt ja juuri kun on nukahtamassa niin pomppaa pystyyn. Huutaa ja raivoaa. Lyö, potkii ja koittaa purra. Nyt ekaa kertaa pientä mustelmaa kun onnistui painamaan hampailla kättäni monta kertaa. Ei varsinaisesti purrut kuitenkaan.

Päikkäreitä ei tarvitsisi nukkua jos ei niitä tarvitsisi mutta jos ei nuku niin nukahtaa kuuden seiskan aikaan pariksi tunniksi ja sitten valvotaan yökauteen.

Tänään en jaksanut taistelua. Monta kertaa oli nukahtamassa. Hengitti syvään ja silmät painui kiinni kunnes pomppasi pystyyn ja show alkoi.
Mies lupasi illalla valvoa sitten niin luovutin.

Välillä kyllä nukahtaa mutta aina hirveä härdelli ensin.
Rentoutusvideoihin yleensä nukahtaa mutta jos raivoaminen on päällä niin ei ne silloin mitään auta.
Ja en nyt kaikkia keinoja ja kikkoja vuosien varrelta kirjoita kun tulisi niin pitkä teksti mutta koitettu on vaikka mitä.

Olen melko varma että tulee saamaan autismikirjon diagnoosin jossain vaiheessa.

Lapsi ollut päiväkodissa ja siellä ei ole ollut varsinaista huolta. On sanottu että helppo lapsi. Kiltti ja rauhallinen. Kuten onkin.
Nyt on ollut pitempään hoidossa ja päiväkodissakin on kiinnitetty huomiota että viihtyy omissa oloissaan ja tykkää vetäytyä ryhmätilanteista pois. Leikkii kyllä myös kavereiden kanssa mutta vain rauhallisia leikkejä yhden kanssa kerrallaan. Leikit sujuu aina hyvin ja saa helposti leikkiseuraa.
Olen kuitenkin pyytänyt että herkällä silmällä tarkkailisi lasta hoidossa.

On todella kiinnostunut kirjaimista ja numeroista. "Lukee" aapista mielellään ja kyselee mitä missäkin lukee. Tuntee kirjaimet. Sen verran "lukee" että a ja aa. Vähän hahmottaa jo eri kirjaintenkin äänteitä kuten au.
On erityismielenkiinnon kohteita pari. Ollut 1-vuotiaasta asti ne samat.

Mutta siis, tuo päiväunille nukahtaminen on aivan käsittämätöntä!
Nyt on ollut jo jonkin aikaa pois päiväkodista kun ollaan saatu hoito järjestymään kotona etätöiden ja joustavien työaikojen suhteen.
Meillä ollut koronaa lähikoulussa ja päiväkodissakin niin siksi kotona.
Päiväkodissa nukkuu. Kotona ei sitten millään. Nukahtaminen aiheuttaa paniikin.

En nyt tiedä mitä tällä kirjoituksella hain. Lähinnä varmaan purkaa vi#utusta/harmitusta/pahaa mieltä kun taas hirveä vääntö. 😢

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymys täältä: mihin asentoon lapsi on nukahtamassa? Onko selällään kun pomppaa ylös? Miten päiväkodissa, onko tietoa missä asennossa yrittää nukahtaa?

Ihan vain sillä, kun itse jos yritän nukahtaa selälleni, uneen vaipuessa tulee voimakas putoamisen tunne, ja säikähdän hereille. Ja olen as-piirteinen, tiedä sitten yhtään, onko näillä mitään yhteyttä vai ei.

Vierailija
2/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi autismista huolissaan.

Lapsi on vaan rauhallinen.

Toiset oppii lukemaan tosi aikaisin.

Teillä on selvästi herkkyyskausi menossa, jos sen mielenkiinnon kohde saa tällöin tarpeeksi tukea, niin lapsi voi oppia vaikka lukemaan.

5v naapurin lapsi lukee jo sujuvasti.

Oma autismi diagnoosin omaava 7v osaa vaan kirjoittaa nimensä, eikä koulussa leiki tai puhu muille lapsille tai aikuisille.

Päiväunet alkaa selvästi jäämään jo välistä, nää vaiheet vaatii aina sopeutumista, ei lapsi vaan yks kaks mene kahdeksan a nukkumaan ja herää aa pirteänä päiväkotiin.

Päiväkodissa lapsi saa paljon enemmän ärsykkeitä kuin kotona ja varmasti nukkuu siellä vaikka kotona ei nuku. Se on yleistä.

Rentoudu äläkä luo uhkakuvia. Sinulla on terve ja hyvinvoiva lapsi.

Nauti siitä ja kannusta lasta siihen mistä hän pitää.

Unien kanssa vaan yrität pitää rytmiä yllä. Jokaisella on päiviä, jopa aikuisilla jolloin unirytmi rikkoontuu. Päiväunet ei ole enää pakollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kysymys täältä: mihin asentoon lapsi on nukahtamassa? Onko selällään kun pomppaa ylös? Miten päiväkodissa, onko tietoa missä asennossa yrittää nukahtaa?

Ihan vain sillä, kun itse jos yritän nukahtaa selälleni, uneen vaipuessa tulee voimakas putoamisen tunne, ja säikähdän hereille. Ja olen as-piirteinen, tiedä sitten yhtään, onko näillä mitään yhteyttä vai ei.

No on kyllä ehkä selällään?

Nukkuu kyllä vähän missä asennossa milloinkin mutta mieluiten vatsallaan tai kyljeltään.

Jotenkin sellainen olo että lapsi pelkää sitä nukahtamista jostain syystä?

Onko syy vain se että menettää valveillaoloaikaa kun nukkuu?

Sitten kun nukkuu niin nukkuu ihan parikin tuntia mutta vain jos joku on vieressä.

Eli pelkääkö sitten kuitenkin sitä että jätetään yksin?

Tai sitten on ollut joku tuollainen kokemus kuin sinulla ja siksi pelkää?

Ap

Vierailija
4/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuu kyllä vähän missä asennossa milloinkin mutta mieluiten vatsallaan tai kyljeltään.

Sitten kun nukkuu niin nukkuu ihan parikin tuntia mutta vain jos joku on vieressä.

Ap

Lapset yleensä pelkää pimeää ja mörköjä. Siirrä lapsen sänky samaan huoneeseen kanssasi. Tai tee hänen huoneeseen jotain turvaa, yö valot, lapsen valitsemat verhot ja petivaatteet..

Vierailija
5/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko autossa? Jos, silloin kun olisi todella syytä nukkua, käykää ajelulla? Käytin itse tuota muutaman kerran kun oli jokin erityinen syy että päiväunien nukkuminen oli todella suotavaa ja juuri tuo murroskausi päällä, tosin meillä molemmat jätti päiväunet itsekseen pois aika tasan 2v. Joten olivat silloin toki nuorempiakin kun teillä, nyt jo isompia, mutta aina ovat nukkuneet illasta aamuun kuin tukit, unta saavat siis tarpeeksi :)

Vierailija
6/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on selvästi herkkyyskausi menossa, jos sen mielenkiinnon kohde saa tällöin tarpeeksi tukea, niin lapsi voi oppia vaikka lukemaan.

Oma autismi diagnoosin omaava 7v osaa vaan kirjoittaa nimensä, eikä koulussa leiki tai puhu muille lapsille tai aikuisille.

Päiväunet alkaa selvästi jäämään jo välistä, nää vaiheet vaatii aina sopeutumista, ei lapsi vaan yks kaks mene kahdeksan a nukkumaan ja herää aa pirteänä päiväkotiin.

Päiväkodissa lapsi saa paljon enemmän ärsykkeitä kuin kotona ja varmasti nukkuu siellä vaikka kotona ei nuku. Se on yleistä.

Unien kanssa vaan yrität pitää rytmiä yllä. Jokaisella on päiviä, jopa aikuisilla jolloin unirytmi rikkoontuu. Päiväunet ei ole enää pakollista.

Niin siis ei haittaa vaikka ei nukkuisi päiväunia mutta jos ei nuku, niin saattaa nukahtaa kuudelta illalla ja herää kahdeksalta.

Sen jälkeen valvotaan sitten pitkälle yöhön.

On selvästi väsynyt ja tarvitsee ne unet.

Esikoisella jäi päikkärit pois jo 2-vuotiaana mutta jaksoi iltaan asti ja sitten yöunet niin se ei haitannut.

Minulla on 13-vuotias (hyvätasoinen) autistipoika eli siksi epäilen että tälläkin voi olla kun on hyvin samanlainen kun veljensä.

Ap

Vierailija
7/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ei haittaa vaikka ei nukkuisi päiväunia mutta jos ei nuku, niin saattaa nukahtaa kuudelta illalla ja herää kahdeksalta.

Esikoisella jäi päikkärit pois jo 2-vuotiaana mutta jaksoi iltaan asti ja sitten yöunet niin se ei haitannut.

Minulla on 13-vuotias (hyvätasoinen) autistipoika eli siksi epäilen että tälläkin voi olla kun on hyvin samanlainen kun veljensä.

Ap

Vierailija
8/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pidä hereillä pidempään, tee lapsen kanssa yhdessä jotain rauhallista vaikka värityskirjaa.

Vierailija
9/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapset yleensä pelkää pimeää ja mörköjä. Siirrä lapsen sänky samaan huoneeseen kanssasi. Tai tee hänen huoneeseen jotain turvaa, yö valot, lapsen valitsemat verhot ja petivaatteet..

Sänky on minun sängyssä kiinni.

Nukahtaa aina vanhempien väliin tai jos omaan sänkyyn niin pidän kättä lapsen ympärillä.

Pelkää joo pimeää ja jotain mörköjä varmaan myös.

Jostain syystä tuo yksi vastaus tuli kahteen kertaan.

Ap

Vierailija
10/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kovin lieviin piirteisiin hakisi diagnoosia. Kuitenkin koulussa saa tukitoimia ilmankin. Noihin tutkimuksiin on muutenkin vaikeaa päästä nykyään. Se diagnoosi seuraa koko elämän ja voi vaikuttaa saamiin palveluihin ja voidaan helposti tulkita että kaikki ongelmat ovat diagnoosin takana, eikä tutkita kunnolla mistä oireet johtuu.

Vierailija
11/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hänen kanssaan lähteä vaikka pienen pienelle happihyppelylle, kun meinaa kuudelta nukahtaa? Pieni kävely, siitä iltapalapöytään ja nukkumaan. Meillä lapsi lopetti päiväunet 2,5 vuotiaana ja siitä lähtien on nukahtanut 19-19.30 välissä. Nukkuu toki sitten aamuun asti, mutta aluksi oli iltaisin tietty tosi väsynyt kun ei oikeasti pärjännyt ilman päiväunia. Mutta itse totesin, että en vaan jaksa tapella niin päivällä kuin illallakin nukkumisen kanssa, tällä systeemillä ei tartte tapella yhtään. Toimisiko teilläkin.

Vierailija
12/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuta rattaisiin? Niihin saa lapsen kiinni, joten ei pääse pomppaamaan ylös.

Vierailija
13/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö sitä kovempaa

Vierailija
14/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vaihtoehtoa:

1. Anna lapsen valvoa. Lähde ulos kävelemään lapsen kanssa siinä kuuden-seitsemän aikaan, niin lapsi nukahtaa vasta vähän myöhemmin, eikä häiritse yöunia.

2. Älä anna lapsen nukkua kahden tunnin päiväunia. Lapsi pitää vain herättää "kylmästi". Meillä oli esikoisen kanssa sääntö, että klo 19 jälkeen ei saa enää nukkua päiväunia, koska sitten valvoo juuri puoleen yöhön. Eli anna nukkua tunti ja herättele sitten lempeästi.

Lasta ei mielestäni kannata koskaan pakottaa nukkumaan, jos häntä ei väsytä. Lapsi nukkuu kyllä, kun häntä väsyttää. Jos ei väsytä, niin sitten noustaan ylös.

Vierailija
15/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tsemppiä ap, meillä oli myös ihan hirveä parin kuukauden kausi jolloin 2v lapsi ei olisi millään nukahtanut päiväunille. Kauhean kauan meni ja pahimmillaan olin itse ihan raivon partaalla. Mutta se meni ohi, ja nykyään lapsi nukahtaa minuuteissa ulos rattaisiin. Mulla on kaksi neuvoa antaa, en tiedä auttavatko teillä. Mutta 1. myöhäistä päiväunia ja hivuta sitten pikkuhiljaa aikaisemmiksi kun nukahtaminen alkaa sujua ja 2. rakenna sellaiset nukutusrutiinit joita pääsi kestää (esim lenkki rattaiden kanssa, lapsi turvavöissä lämpöpussissa jossa ei pääse loputtomasti rimpuilemaan).

Vierailija
16/16 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista!

Ajelulla joskus käydään ja nukahtaa helposti autoon.

Minulla ei ole autoa päivisin kun mies sillä töissä. Viikonloppuisin toimii ja usein niin tehdäänkin.

Rattaita en ole edes ajatellut että voisi niillä lähteä! Miten ei ole tullut edes mieleen? Me ei käytetä enää rattaita mutta tuossa ne vielä on eli miksei!

Niissä nukkuisi varmaan juurikin hyvän ajan. Ei tarvitse nukkua kahta tuntia tai jopa kolmea päivällä.

Kun kerran nukahtaa niin ei hereille saa. Jos siis nukahtaa sisälle. Tunnin raivari jos menee jesken unien nostamaan pystyyn.

Rattaissa heräisi varmaan siihen kun tullaan sisälle. Kiitti vinkistä 🙂

Meillä on monesti illat melko hektistä aikaa. Aina ei ehditä tai pystytä juuri siihen aikaan lähtemään pihalle. Lomilla rennompaa. Onneksi kesä tulossa.

Toivottavasti tämä olisi vaan vaihe joka menee ohi. Varmaan kyllä on.

Ehkä päikkärit pikku hiljaa jää välistä muutenkin ja ongelma poistuu.

Nyt mennyt hyvin kyllä vaikka ei nukahtanutkaan päikkäreille ja leikkii tosi keskittyneesti autoilla.

Varmaan nukahtaa sitten yöunille seuraavaksi kun kellokin jo onneksi kuusi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä