Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on lämmin ihminen?

Vierailija
04.04.2021 |

Miten sellaiseksi voisi itse tulla?

Oisko vaikka jotain kirjavinkkejä, itsehoito-oppaita, joissa neuvotaan "näin sinustakin tulee lämmin"?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeinen

Vierailija
2/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumeinen

Arvasin, että tällaisia vastauksia tulee :).

Mutta tarkoitin nyt siis ihmistä, jota kuvaillaan lämpimäksi. Millaista ihmistä sinä kuvailisit lämpimäksi? Mitkä ominaisuudet, tavat, sanat, ym tekee ihmisestä lämpimän toisten silmissä? Onko ne luonteenpiirteitä vai kaikkien opittavissa olevia asioita?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisista hyvää ajatteleva, auttavainen, kiltti, sovittelija.

Vierailija
4/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lämmin on sellainen, joka pystyy antamaan lämpöä ja hänessä on pyyteettömyyttä, mutta ei tarkoita että lämmin ihminen olisi nynny taikka kynnysmatto. Pyyteettömyys liittyy ehkä siihen, että heiltä tulee luontaisesti lämmin reaktio jos ihmisellä on vaikeaa, he eivät mieti hyötyä ja haittaa ja vaihdantatalouksia tyyliin "mitä minulle on siitä hyötyä, jos osoitan empatiaa tai lohdutan tai koetan piristää."  Lämmin ihminen osaa ajatella asioita myös muiden kannalta, ei vain itsensä kannalta, hän ottaa ihmisten tunteita huomioon. Luontainen lämpimyys tulee ikäänkuin selkäytimestä. Mutta kyllä siihen voi myös pyrkiä ja minun mielestä on hienoa, jos lämpimyyteen, ystävällisyyteen , hyväsydämisyyteen (tms) pyrittäisiin enemmän, maailma olisi paljon mukavamapi paikka!

Mutta lämpimät ihmiset eivät ole Jeesuksia, vaan heillä voi olla ruutia eivätkä siedä kaikenlaista peetä.  

Lämmin ihminen ei lähtökohtaisesti halua satuttaa ihmisiä. Siis lähtökohtaisesti. 

Vierailija
5/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lämmin on sellainen, joka pystyy antamaan lämpöä ja hänessä on pyyteettömyyttä, mutta ei tarkoita että lämmin ihminen olisi nynny taikka kynnysmatto. Pyyteettömyys liittyy ehkä siihen, että heiltä tulee luontaisesti lämmin reaktio jos ihmisellä on vaikeaa, he eivät mieti hyötyä ja haittaa ja vaihdantatalouksia tyyliin "mitä minulle on siitä hyötyä, jos osoitan empatiaa tai lohdutan tai koetan piristää."  Lämmin ihminen osaa ajatella asioita myös muiden kannalta, ei vain itsensä kannalta, hän ottaa ihmisten tunteita huomioon. Luontainen lämpimyys tulee ikäänkuin selkäytimestä. Mutta kyllä siihen voi myös pyrkiä ja minun mielestä on hienoa, jos lämpimyyteen, ystävällisyyteen , hyväsydämisyyteen (tms) pyrittäisiin enemmän, maailma olisi paljon mukavamapi paikka!

Mutta lämpimät ihmiset eivät ole Jeesuksia, vaan heillä voi olla ruutia eivätkä siedä kaikenlaista peetä.  

Lämmin ihminen ei lähtökohtaisesti halua satuttaa ihmisiä. Siis lähtökohtaisesti. 

Samaa mieltä muuten, mutta en ole varma mitä tarkotit Jeesuksella. Olen tavannut lämpimiä toisen posken kääntäjiä ja lämpimiä tiukkaluonteisempia ihmisiä. Ihmiset on omia persooniaan ja lämpökin ilmenee eri tavalla eri ihmisissä. (Mun mielestä Jeesus ei tosin ollut nössö).

Vierailija
6/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ihminen ei pyri ilkeyteen ja negatiiviseen vallankäyttöön. Pisteliäisyys, sheimaaminen ja tuomitseva asennoituminen kaikessa ei innosta lämpimiä.  

Tunneälyä voi harjoitella, uskoisin. Kylmän asennoitumisen karistamista, tiedostaa mihin se pohjautuu ja ei enää harjoita sitä. Ottaa ohjanuoraksi pyrkimisen ystävällisyyteen. 

Ja se ei tarkoita tyhmyyttä. Ihmisellä voi olla sekä tunneälyä että muuta älyä, enempi parempi. 

Enempi parempi. 

Vierailija
7/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä muuten, mutta en ole varma mitä tarkotit Jeesuksella. Olen tavannut lämpimiä toisen posken kääntäjiä ja lämpimiä tiukkaluonteisempia ihmisiä. Ihmiset on omia persooniaan ja lämpökin ilmenee eri tavalla eri ihmisissä. (Mun mielestä Jeesus ei tosin ollut nössö).

Olen samaa mieltä. Sanoit paremmin kuin pystyinkään. Kiitoksia!

Vierailija
8/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumeinen

Arvasin, että tällaisia vastauksia tulee :).

Mutta tarkoitin nyt siis ihmistä, jota kuvaillaan lämpimäksi. Millaista ihmistä sinä kuvailisit lämpimäksi? Mitkä ominaisuudet, tavat, sanat, ym tekee ihmisestä lämpimän toisten silmissä? Onko ne luonteenpiirteitä vai kaikkien opittavissa olevia asioita?

Ap

Osittain se liittyy sosiaalisiin taitoihin ja itseilmaisuun. Ujo tai estynyt ihminen voi olla lämmin, vaikka ei osaa tuoda sitä esiin, tai se näkyy vain harvoille. Vieraiden mielestä ujo voi olla jopa kylmä.

Osa ihmisistä voi teeskennellä lämmintä, mutta ei ole aito. Tai on lämmin vain niille, jotka ovat samaa mieltä ja tekevät niin kuin käsketään.

Ihmistä voi kuvailla lämpimäksi, vaikkei hän sitä olisikaan. Mulla oli joskus nuorena sellainen keski-ikäinen työkaveri. Oli pieni järkytys huomata, että persoonansa oli aika ohut. Ei hän silti oikeastasn ollut ilkeäkään. Sosiaalisesti taitava, mutta ohut.

Lämpimän ihmisen tunnistaa silmien ilmeestä, sitä ei voi teeskennellä kovin pitkään. Ja siitä, millaisia ne ilmeet on ihmisten kanssa sivusta seurattunakin.

Lämmin ihminen on yleensä pitkäjänteinen ja kärsivällinen lämpimyydessään, ja lempeä toisten virheiden kanssa. Hän huomauttelee harvoin, ja onnistuu tekemään sen loukkaamatta, niin että toinen alkaa ajatella itse.

Lämmin ihminen on myös tyytyväinen itseensä, ja arvostaa itseään, vaikka ei korota itseään toisten yläpuolelle.

Lämmin ihminen voi myös suuttua.

Vierailija
9/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hieno vastaus. Olen samaa mieltä.

Ja itse näen, että aina kannattaa opetella olemaan luonnostaan vähän kivempi. Nimittäin kivaksi tullaan ihan vain tekemällä kivoja tekoja. Ihmisessä ihan tahtomattaankin vahvistuu se, mitä hän on ja tekee. Kun on ilkeä, se vahvistaa ilkeitä impulsseja ja ajatuksia, vahvistaa niitä aivoratoja. Ja sitten näiden automaattisten aivoreaktioiden kautta hommasta tulee itseään toteuttava kehä. Ja koska reaktiomme tulevat "selkäytimestä" ja aivojen automaattisista, tiedostamattomista reaktioista, ajavat nämä tiedostamattomat impulssit ja reaktiot ihmisen myös ennen pitkää moneen liriin. Siksi ken miekkaan tarttuu, siihen myös hukkuu.

Ihan samalla tavalla lämpimyys ja kivuus on toiston kautta syntynyt automaattinen ja tiedostamaton reaktio. Ei kiva ihminen mieti, että olenpa nyt kiva eikä edes kiittele itseään mielessään. Hän on, se mikä hän on, tai oikeammin, miksi on esimerkiksi vanhempien rakastavan ja oman toimintansa kautta tullut.

Vierailija
10/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä juttua joku aika sitten hautajaisissa. Siellä oli yksi sukulainen joka on aina näyttävästi tukemassa ja auttamassa ihmisiä. Kyseisissä hautajaisissa oli ensimmäisenä koskemassa omaista jne. Kun menimme kotiin muistotilaisuuteen, näin miten hän otti vainajan kodin ainoan arvokkaan esineen ja käänsi sen ympäri nähdäkseen onko se aito. Sitten laittoi jemmaan kirjahyllyn päälle. Kun tilaisuus läheni loppua oli ensimmäisenä kiireellä lähdössä ja pyysi rutiköyhältä omaiselta että saako esineen muistoksi vainajasta ja ihanaa, voi kiitos "Timo", juu meidän täytyykin mennä heippa! Ei voi mitään mutta syletti.

Vierailija
11/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Do no harm but take no shit"

Vierailija
12/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin ihminen ei pyri ilkeyteen ja negatiiviseen vallankäyttöön. Pisteliäisyys, sheimaaminen ja tuomitseva asennoituminen kaikessa ei innosta lämpimiä.  

Tunneälyä voi harjoitella, uskoisin. Kylmän asennoitumisen karistamista, tiedostaa mihin se pohjautuu ja ei enää harjoita sitä. Ottaa ohjanuoraksi pyrkimisen ystävällisyyteen. 

Ja se ei tarkoita tyhmyyttä. Ihmisellä voi olla sekä tunneälyä että muuta älyä, enempi parempi. 

Enempi parempi. 

Joo, lämpimyys on myös asenne, hyvä huomio!

Tyhmyyttä lämpimyys ei tarkoita, mutta ihminen voi olla lämmin, vaikka ei olisi kognitiivisesti älykäs. Tiedän muutaman down-ihmisen, jotka ovat hyvin lämpimiä. He eivät jaa viisauksia, mutta saavat helposti ihmiset hyvälle tuulelle aurinkoisuudellaan.

Vierailija
13/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunissa paistunut, sisälämpötila vähintään +75 C, leikatessa murea. Tarjoillaan lämpimänä.

Vierailija
14/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Sanoit paremmin kuin pystyinkään. Kiitoksia!

Sinun tekstisi oli lämpimän ihmisen kirjoittama. Lämpimän ihmisen kanssa on kiva jakaa ajatuksia, ja hänen seurassaan viihtyy, koska hän huomioi toista ja saa toisen olon mukavaksi. Kiitos!

Vierailija
15/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lämmin mutten kynnysmatto

Vierailija
16/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies

Vierailija
17/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen lämmin mutten kynnysmatto

Kiinnostaisi kuulla enemmän. Miten lämpösi ilmenee, mitä lämpimiä ajattelet ja teet? Tuletko hyvin toimeen ihmisten kanssa, sanovatko he sinua lämpimäksi? Viihdytkö ihmisten seurassa? Minkälaisissa tilanteissa olet joutunut kynnusmatoksi / missä pelkäät joutuvasi?

Vierailija
18/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies

Edellinen kirjoittaja? Voi olla, kuvailisin muuten miestäni näin, nyt kun tuli mieleen. Lämmin mutta ei kynnysmatto. :D

Vierailija
19/19 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin on ihminen, jonka toimintatavat masinoivat rauhallisuutta ympärilleen. annan esimerkkinä kahvitilaisuuden, jossa emäntä hermostuneesti kyttää kelle pitäisi kaataa lisää kahvia, vahtaa pullaakin jota on edelleen viipaleina tarjotti mella, että riittääköhän se.

Sensijaan lämmin emäntä odottaa sivummalla ja pitää lisäkahvit kuumana, kunnes häntä päin joku kääntyy katsomaan, ja kysyy vasta sitten, että ottaisitko sinä lisää kahvia. Lähestyy pannun kanssa rauhassa ilman kurttuotsaista stressiä pöytää, ja tarjoilee vasemmalta vanhaan tapaan lisää kahvia kuppiin. Vetäytyy taas vilkaistuaan syrjäsilmällä että muilla vielä on kahvia.

Kahvikekkerit voivat siis jatkua, kaikkien ollessa iloisia, tuoreen kahvin tuoksukin kunnon emännän kaataessa kahvia toi lisää "lämpöä".

Eli se ihmisen lämpö on sitä, kun käyttäytyy korrektisti, mutta itsenään. Ja ikäänkuin saa toiset tuntemaan olonsa hyväksi- ihan pienilläkin asioilla. Hymyllä, sillä että huomaa jo ennakoida mitä toiselta kohta puuttuu ja tuo sen asian, arjessa. Jne. Keskustelussa lämpö on sellaista hyväksymistä. Sen ymmärtämistä, että jokainen meistä elää täällä eväin, jotka on annettu. Esimerkiksi jos olet itse lämmin, et suinkaan tylytä keskustelukaveriasi hänen elämänsä valinnoista. Hyväksyt että näin on hänelle käynyt. Puhut asioista jotka saavat keskustelukaverisi tuntemaan olonsa hyväksytyksi sellaisena kuin on. Esimerkiksi huomaat hänen kauniit hiuksensa, tai istuvan takkinsa, tms. Et ohjaa häntä puhumalla puhumaan ikävistä asioista.

En ehkä osaa selittää asiaa kunnolla. Mutta itse olen joskus joutunut inhottaviin tilanteisiin. Ihan kuin jokin pahan ilman lintu olisi jutellut kanssani, tai äkäinen ja kohta päällekäyvä olisi viskellyt minulle jotain tavaroita. Se ei ole omiaan tuntemaan oloani hyväksi, eikä levitä minuun yhtään lämpöä. Sielun lämpöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme