Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuberkuloosi toiselta?

Vierailija
01.04.2021 |

Kuinka helposti tuberkuloosin voi saada toiselta ihmiseltä jos esim. kuuntelee tämän yskää toisesta huoneesta? Täytyykö sillä toisella olla tuberkuloosi ennen kuin se voi tarttua minuun? Miksi valehdellaan, että tuberkuloosi on hävitetty kun se oikeasti todetaan vielä monella ihmisellä Suomessa joka vuosi?? Miksi tätä sairautta peitellään? Itse pidän tätä paljon vaarallisempana ja uhkaavampana kuin koronaa koska kaikki tietävät koronan leviävän juuri nyt, mutta tuberkuloosia ei moni osaa edes pelätä! Minä olen kauempaa näkevä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä seukkaa rikastuttajien kanssa, niin ei tarvitse tuollaisesta huolehtia. 

Vierailija
2/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moniko Suomessa on vaikkapa viime vuoden aikana sairastunut tuberkuloosiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

174

Vierailija
4/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista todella suuri osa on rokotettu tuberkuloosia vastaan. Ei siis lainkaan yleinen sairaus suomalaisten keskuudessa. Muualta tulleet sitten asia erikseen. 

Vierailija
5/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

174

Eli todella vähän. Esim. kausi-influenssaan sairastuu vuosittain tuhansia ja kuolee 200-400. Koronaan sairastunut hieman reilussa vuodessa melkein 79 000 Suomessa asuvaa. 

Vierailija
6/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliseen tubiin on antibioottihoito, mutta nykyään uhkaa resistentti tubi.

Tibi ei tartu superhelposti, mutta kyllä keuhkotuberkuloosia sairastava tartuttaa.

Mieheni äiti sairasti tubin. Oli pitkään parantolassa teini-iässä ja parani. Joku hoitaja kävi desinfioimassa kodin. Muut eivät saaneet tartuntaa.

Mieheni isän äiti sairasti nopean tubin ja kuoli siihen. Ei välittänyt mennä heti lääkärille (ja varmaankin tartutti ympäriinsä. Moni huomautti hänelle, että pitää mennä lääkäriin, muttei mennyt.)

Vierailija
7/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista todella suuri osa on rokotettu tuberkuloosia vastaan. Ei siis lainkaan yleinen sairaus suomalaisten keskuudessa. Muualta tulleet sitten asia erikseen. 

Lapsena saatu rokotus ei suojaa kovin montaa vuotta.

Olen saanut rokotuksen. Sen teho mitattiin ollessani alakoulussa. Ei enää tehoa.

Vierailija
8/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena saatu rokotus ei suojaa kovin montaa vuotta.

Olen saanut rokotuksen. Sen teho mitattiin ollessani alakoulussa. Ei enää tehoa.

Höpö höpö. Miksi sitten juuri tubi ei ole kovinkaan yleinen Suomessa?

Vierailija
9/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuberkuloosia ei juuri Suomessa ole.  Hysteeriseltä pelolta vaikuttaa.

Ja paha yskä on aina paha yskä ja se kestää minkä kestää.

Yhtenä kesänä minulla oli hirveä yskä lähes 3 viikkoa, ja se oli todella mieletön.

Yksin niin usein ja voimakkaasti, että tuntui keuhkot repeävän ja tulevan ulos.

Ja tietenkin ne yskänkohtaukset tulivat  öisinkin, jolloin kaikki muut nukkuivat.

Lääkärissä kävin, mutta mikään yskänlääke ei yskää paranna.  Joku lääke vain hillitsee hiukan yskimistä, mutta ei kokonaan.

Se oli totisesti karmeata mutta onneksi olin silloin kesälomalla, lääkäri kirjoitti sairaslomaa vkon, joten saatoin pitää sen sairasloma vkon kesäloman myöhemmin.

Ei kaikki yskä ole vakavaa, vaikka se saattaa siltä kuulostaakin.

Vierailija
10/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuberkuloosi tarttuu tosi huonosti. Jos olet ihan lähikontaktissa 8 tuntia, niin on mahdollisuus saada se. Kaverin äidillä (mun sukulainen) todettiin tubi noin vuoden oireilun jälkeen, ja lääkäri epäili, että se olisi tarttunut jo joskus paljon aikaisemmin. Tartuntalähdettä ei löydetty. Kaveri, joka oli siis asunut äitinsä kanssa koko ajan, ei sairastunut, eikä myöskään puoliso. Tottakai on tarttuvampia versioitakin, mutta ei ne läheskään yhtä helposti tartu kuin tää korona.

Vierailija
11/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki em henkilöt olivat siis aikoinaan saaneet sen calmette-rokotteen.

Vierailija
12/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kauempaa näkevä.  Näin kirjoittaa ap.

Luulotautinen sinä olet.  Tuberkuloosia ei Suomessa ole lähes ollenkaan.

Ja se tarttuukin vain tiettyihin ihmisiin ja yleensä ulkomailta tai ulkomaisista ihmisistä.

Kulje ja ole sellaisten ihmisten seurassa, joilta tuo tauti ei voi tarttua.

Ja tiedossa tarkkaan millaisilla ihmisillä tuota tautia esiintyy.

Vierailija
13/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tätä paljon vaarallisempana ja uhkaavampana kuin koronaa

Tuberkuloosin sairastaa alle 200 vuodessa, koronan sairastanut tähän mennessä noin 79 000

Tuberkuloosin kuolee alle 5 ihmistä vuodessa (yleensä ei yhtään), koronaan on kuollut 846

Haluaisin kuulla, millä perusteella siis tuberkuloosi on vaarallisempi kuin korona?

Vierailija
14/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut ainakin tartunnan vainoharhaisuudesta ja psyykkotisena täällä vinkuu.

Vierailija
15/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän tätä paljon vaarallisempana ja uhkaavampana kuin koronaa

Tuberkuloosin sairastaa alle 200 vuodessa, koronan sairastanut tähän mennessä noin 79 000

Tuberkuloosin kuolee alle 5 ihmistä vuodessa (yleensä ei yhtään), koronaan on kuollut 846

Haluaisin kuulla, millä perusteella siis tuberkuloosi on vaarallisempi kuin korona?

Ap, kerro sanallisesti. Alapeukku ei selitä mitään. Lähinnä kertoo, että et osaa vastata kysymykseen. 

Vierailija
16/16 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomiona heitä tubikeskusteluun rokoteaiheen: kun Suomessa lopetettiin (BCG) tubirokotteet lapsilta, alkoi heillä esiintyä mykobakteerien aiheuttamia tulehduksia. Eli esim. lapsi, joka tarhan pihalla pistää suuhun kuravesilapiota, voi saada tämä maaperäbakteerin. Ilmenee imusolmukealueella kaulalla pitkään (esim. 6kk) märkivänä tulehduksena(paiseita), joka voi vaatia kirurgisen hoidon - riskinä kasvohermojen vaurioituminen. Ja voi uusia. Ei lääkehoitoa.

Lähinnä huomiona niille, jotka pitävät rokotteita kaikkivoipina tai kasvattavat periaatteella "tulee vastustuskykyä, kun vähän multaa syö".

Kuvahaulla esim. "Mycobacterium child".