Musiikkikasvatuksen koulutus
Onko täällä ketään, joka olis valmistunut musiikkikasvatuksen koulutuksesta (yliopisto). Ite oon hakemassa sinne ja kiinnostais tietää, että millasta opiskelu siellä oikeesti on.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kouluun olet hakemassa? Haetko Sibelius-Akatemiaan vai esim. Jyväskylän yliopistoon. Molemmista tulee musiikinopettajia, mutta koulutus on ihan erilainen.
Terv, opiskelija siballa
Vain Siban mukalaiset lasketaan. - ulkopuolinen
Tuskinpa tulee riittämään töitä ikinä kun persut leikkaa kuntavaalijytkynsä jälkeen kuntien taidekasvatukset nollille.
Oon hakemassa nyt Jyväskylään, ku Sibelius-Akatemian haku meni alkuvuodesta, enkä sillon vielä ollu varma mihin hakisin. Osaatko kertoo, mitkä on suurimmat erot?
Vierailija kirjoitti:
Oon hakemassa nyt Jyväskylään, ku Sibelius-Akatemian haku meni alkuvuodesta, enkä sillon vielä ollu varma mihin hakisin. Osaatko kertoo, mitkä on suurimmat erot?
Jyväskylässä painotus on pedagogiikkassa, kun taas siballa tehdään muusikoita, joista tulee myös musiikinopettajia. Siballa on siis musiikkiopintoja huomattavasti enemmän. Täällä melkeinpä jokainen tekee pätevyyden myös jonkun instrumentin opettamiseen.
Lisäksi erilaisia musiikin syventymisaloja on todella paljon. Iso osa täältä valmistuneita tekee jotain ihan muuta kuin opettaa musiikkia koulussa. Siban musiikkikasvatus on siitä spesiaali, että kyseisellä linjalla voi opiskella melkein mitä vaan instrumenttia tai musiikinalaa. Ja kursseja voi ottaa myös muilta linjoilta. Esimerkiksi jotkut ovat valinneet pelimusiikin säveltämisen -kurssin tai osallistuneet oopperalinjan produktioihin.
Ja en siis ollenkaan tarkoita, että Jyväskylä ei olisi hyvä koulu. Tarkoitan tällä sitä, että koulutukset eivät ole keskenään samanlaiset ja siksi yksi vastaus ei kerro kaikista kouluista. Käsittääkseni myös Oulussa on voinut opiskella musiikkikasvatusta, mutta en tiedä onko sitä koulua enää olemassa.
Mihin kouluun olet hakemassa? Haetko Sibelius-Akatemiaan vai esim. Jyväskylän yliopistoon. Molemmista tulee musiikinopettajia, mutta koulutus on ihan erilainen.
Terv, opiskelija siballa