Lääkärissäkäynti ja punnitus pelottaa
Joudun työhöntulotarkastukseen piakkoin ja tiedän, että siellä tarkistetaan paino. Oman syömishäiriötaustan takia seuraan nykyään vain vyötärönympärystä (75cm), vakaalla en ole käynyt vuosiin. Monen vuoden ajan aloitin aina aamut astumalla vaakalle ja se hallitsi koko elämääni. Nyt ahdistaa ja pelottaa aivan hirveän paljon tuo tarkastus. Osaatko neuvoa minua? Kyseessä ei ole fyysinen työ vaan toimistotyö. Olen parikymppinen.
Kommentit (6)
Turha työhöntulotarkastusta on jännittää. Se on aivan yksi lysti mitä vaaka näyttää.
Nykyään syömishäiriötausta osataan ottaa hyvin huomioon. Hoitajan ei tarvitse mainita painostasi sinulle mitään ääneen kun hän vain tietää pulmastasi. Kerro siitä hänelle aivan avoimesti.
Hengitä syvään ja rauhoitu. Kaikki järjestyy.
Aina voit kieltäytyä, kannattaa vetää omat rajat.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä että voit pitää silmät kiinni ja painoasi ei sanota sinulle ääneen. Selitä sen triggeröivän.
No jo on herkillä.
Ei siinä puntarilla ole mikään pakko käydä. Minäkin kävin juuri opiskeluterveyshuollossa kun aloitin opiskelut ammattikoulussa aikuispuolella. Kysyi paljonko painan ja sanoin että en tiedä kun en ole halunnut pitkään aikaan käydä puntarilla koska tiedän lihonneeni ja olen siitä ahdistunut, mutta puntari ahdistaa enemmän. Heitin vaan arvion ja kävinkin sitten myöhemminkin kotona puntarilla ja arvio heitti vain kahdella kilolla alakanttiin. Mutta se oli terkalle ok etten käynyt siellä puntarilla. Sanot vaan rehellisesti mikä tilanne. Ja jos sinusta päälle päin näkee että olet normaalipainoinen niin silloin varsinkin, ei mitään huolta 👍
Pyydä että voit pitää silmät kiinni ja painoasi ei sanota sinulle ääneen. Selitä sen triggeröivän.