Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku huomannut, että aamupalan syöminen auttaisi laihtumaan?

Vierailija
23.03.2021 |

Tästä nyt kertoo niin moni lehtijuttu, että aamupalan skippaaminen lihottaa. Itselläni ei ole ollut tapana syödä aamiaista, koska pärjään aamulla hyvin kahvilla, aamiaisen syöminen vie aikaa aamulla, ja lisäksi se hiukan väsyttää ja vie minulla puhtia pois aamusta. Mutta toisaalta painonpudotukseni ei olekaan ollut mikään menestys. Siksi olisi kiva kuulla, jos ihmisillä on kokemusta tämän väitteen paikkansapitävyydestä/-pitämättömyydestä. 🙂

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta, paitsi jos on päivän ainoa ateria.

Vierailija
2/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että itse oon aina syönyt ison aamupalan ja toisen aterian iltapäivällä, ikinä ei ole ollut paino-ongelmia. Ei merkittävää liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, aamupala on päivän tärkein ateria. Se määrittää koko päivän syömiset ja herkkuhimot.

Vierailija
4/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join vain kahvia aamiaiseksi parikymmentä vuotta. Sitten kunnostauduin ja söin muutaman vuoden aamupuuroa ja juustovoileipää. Paino ei muuttunut mitenkään.

Muutaman viime vuoden aikana alkoholinkäyttöni kasvoi hyvin suureksi, ja viime kesänä lopetin sen kertaheitolla. Ei pudonnut paino, ei parantunut mieliala eikä tapahtunut mitään niistä hienoista asioista, joista iltapäivälehdissä kirjoitellaan. Olen sitä mieltä, että kyse on enemmän geeneistä kuin mistään muusta.

Vierailija
5/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen on muroteollisuuden keksintö. pitäähän se ylijäämävilja johonkin tunkea

Vierailija
6/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut normipainoinen, kun EN syönyt aamiaista.

Vierailija
7/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että aamupalan yli hyppääminen auttaa painonhallinnassa. Aamuisin syön vain jonkun hedelmän ja juon lasin vettä. Muutenkin minulle tulee nälkä vasta joskus klo 11 aikoihin.

Vierailija
8/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on loppunut yönapostelu, kun työt muuttui virka-aikatyöajaksi ja pakko syödä kuuden aikoihin aamupala, että jaksaa puolille päivin keittiötyössä. Painoon ei ole vielä vaikuttanut, mutta ruokabudjettiin myönteisesti näin kahden kuukauden aikana.

Vierailija
9/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pätkäpaastoan eli syön 12-20 välillä, toimii. En ole muutenkaan välittänyt aamiaisesta koskaan enkä ole yönapostelija eli toi rytmi on mulle suht luontainen. Teetä juon aamulla mustana.

Vierailija
10/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen on muroteollisuuden keksintö. pitäähän se ylijäämävilja johonkin tunkea

Aamiaiseksi voi syödä muutakn kuin muroja.

Vierailija
11/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä join vain kahvia aamiaiseksi parikymmentä vuotta. Sitten kunnostauduin ja söin muutaman vuoden aamupuuroa ja juustovoileipää. Paino ei muuttunut mitenkään.

Muutaman viime vuoden aikana alkoholinkäyttöni kasvoi hyvin suureksi, ja viime kesänä lopetin sen kertaheitolla. Ei pudonnut paino, ei parantunut mieliala eikä tapahtunut mitään niistä hienoista asioista, joista iltapäivälehdissä kirjoitellaan. Olen sitä mieltä, että kyse on enemmän geeneistä kuin mistään muusta.

Geeneistä ja iästä.

Eri ikäisenä on eri homma.

Mitä iäkkäämpi, niin sitä lihavampi mitä tekisikään. Lihavuusongelmaa kun on maailmanlaajuisesti tarkastellut, niin ympäristö määrittelee geenien kanssa suurimman osa.

Pienin on se oma valinta ja toiminta. Enemmistö lihavista kokeilee jatkuvasti erilaisia dieettejä ja liikkuu armottomasti, mutta lihavuus tuntuisi heidän kohdalla vain lisääntyvän.

On yleisesti tiedetty että dieetit ja raju liikkuminen aiheuttaakin päinvastaisia tuloksia ja näitä myös markkinoidaan. Lihavia rahastetaan monilta puolilta.

Vierailija
12/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee yksilökohtaista. Minua ei aamupalan syöminen ainakaan auta laihtumaan. Minulla on opettajana sen verran pitkä kesäloma, että olen jo ehtinyt havaitsemaan, miten rauhaisat loma-aamut kunnon aamupaloineen näkyvät lukuvuoden alkaessa vyötäröllä. Nykyään jätänkin aamupalan ihan suosiolla syömättä myös lomilla.

Olen pätkäpaastonnut pari vuotta, mikä on auttanut painonhallinnassa. Yleensä aamulla on helppo jatkaa paastoa. Silloin nälkähormonin määrä elimistössä on luonnostaan alhainen.

Mikään pakko ei ole putata vatsaa täyteen aamulla, jos ei siltä tunnu.

Vierailija
13/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin monesta asiasta, ei voi sanoa, että aamupalan skippaaminen vaikuttaisi kaikkiin samalla tavalla. 

Pätkäpaastoojat vannovat aamiaisen skippaamisen nimeen. Nukkumisen jälkeen keho on usein tilassa, jossa ei ole nälkä, ja syömisen jälkeen verensokeri voi aiheuttaa väsyneen olon. Jos tavoitteena on pitkä paastoamisaika, on keskimäärin helpompaa lykätä ensimmäistä ateriaa kuin lopettaa syöminen jo päivällä. 

Itse olen huomannut, että proteiinipitoinen aamiainen (esim. munakas ja marjasmoothie) pitää nälkää, pitää verensokerin takaisena loppupäivän ajan ja ehkäisee heikotukselta, mihin mulla on taipumusta. 

Vierailija
14/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut sillä olevan vaikutusta. En ole syönyt kuin lyhyen vaiheen elämässä aamupalan ja ei ollut painoon vaikutusta. Olen 100kg ja syön iltapainoitteisesti - skippaan lähes aina ateriat töissäkin eli syön ekan kerran vasta 17 jälkeen. Olen kyllä nyt rajusti laihtunutkin.

Vierailija
15/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, aamupala on päivän tärkein ateria. Se määrittää koko päivän syömiset ja herkkuhimot.

Tuo mainitsemasi lause on alkujaan murotehtaan mainoslause. Totuudella sillä ei ole mitään tekemistä, vaikka se lause on jäänyt elämään.

Vierailija
16/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin kun söin aamupalaa raskaus-ja imetysaikana. Lopetin aamupalojen syönnit samaan aikaan kun imetyksen ja paino putosi parissa kuukaudessa useamman kilon. En ole sen jälkeen aamupaloja syönyt.

Vierailija
17/17 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina syönyt aamupalan, mutta se oli välillä liian kevyt ja olin todella nälkäinen jo kymmenen aikaan ja söin pähkinöitä, hedelmiä ja mitä ikinä käsiin sain ja nälkä tuntui vain pahenevan. Ja kotiin tullessa olikin taas jo ihan kamala nälkä. Olo oli lisäksi turvonnut. Aloin syömään reilun aamiaisen (munaa, välillä avokadoa, välillä maustamatonta rahkaa) ja jaksoin hyvin lounaaseen saakka ja lounaan jälkeen illalliseen saakka. Kaikki välipalasyöminen jäi pois ja turvotus katosi. En myöskään syö mitään iltapaloja, illallisella pärjään koko illan. En tiedä vaikuttaako aamupalan syönti siihen, ettei trvitse harrastaa haitallista iltasyömistä.