Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä teidän 12 -vuotiaat tekee?

Vierailija
14.03.2021 |

Kertokaa mitä tekee/mitä vaaditte ja miten tekeminen sujuu. Meillä ei tekisi mitään jos en jankuta, olen vaatinut tiskikoneen tyhjennystä, roskien vientiä ja oman huoneen siivousta.
Huoneen siivoaa välillä oma-alotteisesti. Roskat ja tiskit aiheuttaa huokailua ja "miks minä" -valitusta, vaikka pakotankin tekemään.

Makaisi vaan sängyssään puhelimella jos en vaatisi muuta. Läksyt tekee hyvin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi mitään. Kyllä näistä ihmisiä kasvaa ilman jatkuvaa vaatimista.

Vierailija
2/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis annat vaan olla? Jotain pitäisi oppia tekemään koska joskus muuttaa omilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8- ja 10- v. tyhjentävät tisikonetta, imuroivat, pyyhkivät pölyjä, siivoavat oman huoneen, petaavat päivittäin oman sängyn, antavat lemmikeille ruokaa ja kattavat pöydän ruokailua varten. Nurisevat myös välillä, mutta sellaista se on. Nurina ei vahingoita ketään. Ymmärtävät kyllä, kun selitämme, että on reilua tehdä yhdessä.

Vierailija
4/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää huoneensa järjestyksessä ja osaa tehdä oikeastaan mitä vaan normaaleja kotitöitä. Todella kiva lapsi, joka auttaa kaikessa, kun pyytää ja on aikaansaava. Hänen kanssaan on kaiken lisäksi vielä hauska tehdä tylsiäkin kotitöitä. Hyvä huumorintaju.

Vierailija
5/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v siivoaa kerran viikossa oman huoneensa ja samana päivänä kun muutenkin siivotaan niin tekee lisäksi muutaman muunkin kotityön. Lisäksi viikolla pyydän silloin tällöin tekemään jonkin askareen. Tämmöisiä tehtäviä voi olla esim lemmikin ruokkiminen, roskien vienti, tiskikoneen tyhjennys.

Vierailija
6/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että olenko kohtuuton. Lapsi on hyvä syyllistämään asioissa ja itse olen kai liian joustava. Voisin varmaan vaatia enemmänkin kotitöitä.

ap

Vierailija
7/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis annat vaan olla? Jotain pitäisi oppia tekemään koska joskus muuttaa omilleen.

En tehnyt lapsuudenkodissa kotitöitä ja yllättäen osasin opiskelukaupunkiin muutettuani imuroida, tiskata ja pestä pyykkiä. Ei kotityöt ole rakettitöitä, joten kyllä tuo meidän lapsi todennäköisesti tulee pärjäämään omassa kodissaan ihan mukavasti. Eri asia sitten on, jos puolisoksi osuu joku nipo, jonka mielestä lattialistat tulee puhdistaa hammasharjalla joka torstai, siihen hän tuskin suostuu.

Vierailija
8/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12-v. tyhjentää tiskikoneen, ripustaa pyykkejä ja vie kuivia kaappiin, vie roskia, siivoaa oman huoneensa ja imuroi sen. Joskus vie koiran ulos.

Nämä kaikki kuitenkin käskemällä, oma-aloitteisesti ei tee mitään paitsi silloin kun on jotain vailla. Omaa huonettaan saattaa järjestellä joskus ilman patistusta.

Kotityöt kuitenkin kuuluvat kaikille kodin asukkaille ja olen sen myös hänelle kertonut.

Vierailija
9/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ikinä ei ruoki lemmikkiä. Ei kai tule mieleen että niin voisi tehdä. Pyydettäessä vain kaataa uudet ruuat pesemättömälle lautaselle. Ja näistä sitten jankutetaan ja opastetaan uudelleen ja uudelleen... Se, että siivoaisi kissan laatikon olisi jo ihme.

Kun pyydän imuroimaan huoneensa, jankuttaa ettei halua. Kun vien lattiamopin, inttää ettei tarvitse. Kaikkeen pitää pakottaa ja kaikesta pitää muistuttaa. Muistaa kyllä koulujutut joten valikoiva muisti.

ap

Vierailija
10/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, että olenko kohtuuton. Lapsi on hyvä syyllistämään asioissa ja itse olen kai liian joustava. Voisin varmaan vaatia enemmänkin kotitöitä.

ap

Et ole kohtuuton. Kaikki kuitenkin tuottavat tiskiä ja pyykkiä ja tuovat hiekkaa eteiseen kengänpohjissa, siispä kaikki myös osallistuvat siivoukseen kykyjensä mukaan.

Vierailija
11/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kotirouva. Veljeni kanssa siivottiin omat huoneet kerran viikossa ja imuroitiin ja pyyhittiin pölyt puoliksi omakotitalosta. Ehdittiin harrastaa, olla kavereiden kanssa ja käydä koulu hyvin. Emme traumatisoituneet. Minusta opimme se, että puhallamme yhteen hiileen koko perhe ja autamme toinen toisiamme. Tämä asenne on jatkunut myös aikuisuudessa.

Vierailija
12/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12-vee siivoaa oman huoneensa ja päivittäin tekee jonkun pienen kotityön; tiskikoneen tyhjennys, polttopuiden kanto sisälle, eläinten hoito, pesien sytyttäminen, koiran lenkitys, olohuoneen imurointi, kesällä nurmikon leikkuu, puutarhan kastelu.

Laitan yleensä lapun tehtävistä hommista ja siitä saavat lapset valkata aina mieleisensä, yleensä se on yksi työ päivässä.

Lisäksi tietenkin omien vaatteiden vieminen pyykkiin sekä puhtaiden vaatteiden viikkaus kaappiin. Olen myös koittanut hiljalleen opettaa lapselle tiskikoneen ja pyykkikoneen käyttöä. Meillä myös joka lapsella on noin kerran kuussa ruuanlaittopäivä, eli osallistuvat ruuan laittamiseen (saavat myös itse valita mitä ruokaa kokataan).

Vierailija
13/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v poika kastelee välillä omia, omassa huoneessaan olevia kasvejaan. Siivoaa välillä huonettaan. Vie roskia tai hakee postia aikamoisella patistamisella. En ole vaatinut imuroimaan, siivoamaan vessoja, tiskaamaan tai pyykkäämään. Kai sitä voisi, mutta minua itseänikään ei lapsena vaadittu tekemään sellaisia.

Vierailija
14/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v imuroi ja siivosi oman huoneen, laittoi ruokaa, viikkasi pyykkejä. Nyt 13 v tekee myös lumitöitä ja vie roskia. Auttelee mielellään että on tekemistä. Erityisesti tykkää ruuanlaitosta ja onnistuu siinä hyvin.

Vierailija
15/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolisoni kohta 13-vuotias lapsi ei tee yhtikäs mitään. Minun mielestäni pitäisi edes vähän jotain tyyliin ”omat likaiset astiat tiskikoneeseen”-hommaa pystyä tuossa iässä tekemään. Puolisoni ei kuitenkaan vaadi lapseltaan mitään, niin minäkin olen sitten ajatellut, että ”pahana äitipuolena” en rupea tästä asiasta tappelemaan.

Vierailija
16/16 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voin sitten hyvällä omallatunnolla vaatia tekemään enemmänkin. Kun kerran ei tee muuten, niin jatkan pakottamista. Kuukausiraha nousee jos tekee enemmän, tämä ei ole motivoinut.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan