Olen "uusi" työtön ja minulla on kysymys tukiin liittyen
Täällä neuvotaan jatkuvasti, että rahat pitää nostaa tililtä patjan alle tai muuten ei saa toimeentulotukea. Onko niin, että jos ei saa töitä niin tipahtaa ensin ansiosidonnaiselta työttömyystuelle ja jos ei vieläkään saa töitä tipahtaa toimeentulotuelle ja jos ei sittenkään saa voi tipahtaa siltäkin pois ja menettää asuntonsa ja joutuu pahvilaatiikkoon metsään asumaan?
Harmittaa, että sellaista tulevaisuutta varten maksoin veroja. Haen kyllä töitä koko ajan, mutta ahdistaa kun minulla on (vähän) säästöjä, että pitääkö nekin ensin tuhlata ja sitten vasta saa jotain roposia.
Kommentit (7)
Työttömyystuelle. Sen lisäksi voi saada toimeentulotukea. Jos ei hae töitä yms, voi joutua pelkälle toimeentulotuelle.
No ei ole? Mistähän edes olet saanut tuollaisen kuvan? Jos et enää koskaan työllisty olet ansiosidonnaisella niin kauan kuin sitä myönnetään (300, 400 tai 500 maksupäivää), sen jälkeen (olettaen ettet kieltäydy työtarjouksista tai muuten sabotoi työllistymistäsi) saat työmarkkinatukea ja tarvittaessa asumistukea ja kuluista riippuen vielä toimeentulotukea, jos et tottele työkkäriä ja saat karenssin (jolloin et ole oikeutettu työmarkkintukeen) saat edelleen asumistukea jos sait sitä alunperinkään ja työmarkkinatuen tilalla saat toimeentulotukea jonka perusosaa lasketaan ensin 20 % ja sitten 40 %, yleensä yhteensä kolme kuukautta ja sitten saat täyden tuen kerran ja sitten taas alennettua 3 kuukautta jne. Kannattaa siis pitää työnhaku voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuelle. Sen lisäksi voi saada toimeentulotukea. Jos ei hae töitä yms, voi joutua pelkälle toimeentulotuelle.
Kiitos. Jos siis koko ajan hakee töitä, ei voi pudota toimeentulotuelle. Ja jos pärjää työttömyystuella, ei ole tarvetta toimeentulotuelle.
Huh! Oikeasti tuntuu että paino nousi niskasta.
Kannattaa muistaa, että tilastojen mukaan työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Artikkeli on viisi vuotta vanha, mutta tilanne ei sinänsä ole muuttunut miksikään:
https://www.is.fi/tyoelama/art-2000001135820.html
.
Säästöt toki vaikuttavat toimeentulotuen saantiin, mutta toimeentulotuesta voi huoletta säästää tilille jos pystyy. Asumistukeen aiemmat säästöt voivat vaikuttaa, työtömyysrahoihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että tilastojen mukaan työllistyminen vaikeutuu jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Artikkeli on viisi vuotta vanha, mutta tilanne ei sinänsä ole muuttunut miksikään:
https://www.is.fi/tyoelama/art-2000001135820.html
.
Ok, miksi minun pitäisi muistaa tai huolestua nyt tästä(kin) asiasta? Kuten kirjoitin, haen koko ajan aktiivisesti töitä.
Joo noinhan se taitaa mennä. Itse olen tosin kokenut vain tuon ensimmäisen vaiheen.