Asiakaspalvelutyöntekijöihin kohdistuvan epäkunnioittavan käytöksen pitäisi olla laitonta
Jotenkin alkanut viimeaikoina yhä enemmän ärsyttää asiakkaiden epäkunnioittava käytös. Joillakin vajavaisilla näyttää olevan sellainen ajattelumaailma, että MINÄ (asiakas) olen kuninkaallinen ja sinä (asiakaspalvelija) olet orja.
Jatkuvasti näkee esimerkiksi pankkijonossa ihmisiä, jotka yrittävät ängätä jonon ohi ja alkavat raivota "mulla ois vaan pikainen asia etkö muka voi päästä ohi" tai lääkäreiltä ollaan lähipiirissä vaatimassa reseptejä epävirallista tietä, koska "kyllähän sä nyt voit mua jeesata". Sitten suorastaan mennään sokkiin ja tarvitaan kriisiterapiaa tai vähintään soitto Iltalehteen, kun joku tekee selväksi ettei asiakaspalvelijoiden "alanvalintakysymykseen" ei sisälly törkeän ja epäkunnoittavan käytöksen sietäminen. Itse olen sairaanhoitaja ja joka päivä tulee vastaan niitä asiakkaita, jotka tekevät hyvin selväksi että olen heille pelkkää roskaa ja silloin työnteko kyllä vaikeutuu ja väsymys pukkaa. Ja muuten kyllä alasta niin paljon tykkäänkin!
Olisi mukava jos asiakkaat voisivat ajatella muitakin, minusta se on täysin normaalia ihmisen käytöstä, että huomioidaan asiakaspalvelijakin. Minä olen ainakin jo nuoresta tytöstä asti kunnoittanut työntekijöitä, enkä ala vaatimaan jotain varpaiden nuolemista, vaikka virhekin pääsisi sattumaan. Tuli vain aihe mieleen, kun luin juuri tuon ravintolatilauksista avautuvan aloituksen.
Kun on olemassa niitä leimalappuja, että osta vaikka kymmenen leipäpussia niin saat tuotteen x kaupan päälle. Niin törkeille asiakkaillekin voitaisiin laittaa leimalaput ja kun tulee x määrä leimoja, niin sitten saat vaikka jonnekin porttikiellon tai maksat sakon :D