Miksi Covid-19 (Sars-cov-2) muuntuu vaarallisemmaksi?
Yleensä viruksetmuuntuvat helpommin tarttuviksi, mutta vähemmän vaarallisiksi. Jos virus haluaa kasvattaa kannansa mahdollisimman suureksi, silloin ei sen etuna ole että vektori eli isäntä (ihminen) kuolee nopeasti, koska silloin virus ei pääse lisääntymään.
Tällä tavalla monet asiantuntijat ajattelivat viime vuonna (2020), että kyllä tämäkin virus muuttuisi vaarattomaksi.
Nyt on tullut ilmi, että muuntuneet Sars-cov-2 virukset ( ainakin britti ja Etelä-Afrikka muunnos) ovat SEKÄ helpommin tarttuvia että tappavampia.
Kommentit (9)
Näytä tilastoja aiheeseen liittyen.
Olen vuoden liikkunut ulkona ilman maskia ja hyvin olen pysynyt terveenä.
Ja ei todellakaan kiinnosta, saako joku muu ehkä tartunnan. Miksi minua hetkauttaisi jonkun jo kuolemassa olevan ihmisen aikaisempi kuolema.
Virus ei halua mitään, luonnonvalinnalla mennään tässäkin.
Viruksen aiheuttaman kuolleisuuden pitäisi olla todella korkea, että se sammuisi itsestään nopeasti. Pari-kolme prosenttia ei riitä. MERS tappoi noin 35% ja se jo hillitsi tehokkaasti.
Mutaatiothan ovat satunnaisia, joten jonkin aikaa voi levitä myös semmoinen mutaatio, joka ei ole ihan optimaalinen lisääntymisen kannalta. Pitkällä aikavälillä virus varmaan jalostuukin vaarattomammaksi.
Ei nämä nykyisetkään muodot niin isolla todennäköisyydellä tapa kantajaansa, että olisi mitään hirmu suurta valintapainetta pienemmän kuolleisuuden suuntaan.
Eivät ole muuttuneet vaarallisemmiksi.
On taas fiksuja vastauksia... Mutta viruksen mutaatiot on sidoksissa levittäytymiskykyyn. Tässä tapauksessa virus leviää joka tapauksessa hyvin, kuolema tulee viiveellä eli virus ehtii levitä, eikä 2% kuolleisuuden nouse 4%:iin häiritse viruksen leviämistä.
Onko virus labravirus vai luonnon keino ihmisiä vastaavan? Jompi kumpi se on joka tapauksessa!