Miten olla onnellinen siitä, että on köyhä?
Ja ettei parempaa ole koskaan tulossa? T. Ammattivalittaja
Kommentit (11)
Minä en ole varsinaisesti onnellinen köyhyydestäni, mutta olen laittanut aivoni siihen asentoon, että voin olla ihan tyytyväinen.
Ei koskaan mitään ”omistajan ongelmia”. Ei autokorjaamoja tai kosteusvaurioita kylpyhuoneessa, turha näitä on listata, kun en edes osaa kuvitella.
Ja budjetointi on ihan hauskaa. Elämä on sellaista arjen exceliä. Siinä on hohtonsa (okei, ei ole, mutta kaikkeen tottuu).
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole varsinaisesti onnellinen köyhyydestäni, mutta olen laittanut aivoni siihen asentoon, että voin olla ihan tyytyväinen.
Ei koskaan mitään ”omistajan ongelmia”. Ei autokorjaamoja tai kosteusvaurioita kylpyhuoneessa, turha näitä on listata, kun en edes osaa kuvitella.
Ja budjetointi on ihan hauskaa. Elämä on sellaista arjen exceliä. Siinä on hohtonsa (okei, ei ole, mutta kaikkeen tottuu).
Hyvä asenne.
Iso osa köyhyydestä on Suomessa suhteellista, täällä kun valtio kuitenkin tarjoaa sellaisen toimeentulon, että sillä elää. Siihen voi olla ihan tyytyväinen, jos ei vertaile itseään toisiin tai ainakaan kadehdi sitä, mitä itseltä puuttuu.
Kai sä sen tiedät itsekin, kun alkuvuodesta teit aloituksen kuinka olet saavuttanut mielenrauhan etkä enää hingu maallisen mammonan perään. 😉
Älä jaksa. Avioerossa saat puolet miehesi omaisuudesta.
Mielestäni köyhyydessä ei ole mitään, miksi pitäisi olla siitä köyhyydestä onnellinen. Minusta ei ole onnellista se, että jollakulla ei ole varaa puhtaaseen veteen, ruokaan, asuntoon, terveydenhuoltoon, edes lasten rokotuksiin, hammashuoltoon, silmälaseihin, kouluun, kuukautissiteisiin
Köyhyys tuo mukanaan kaikenlaista kurjuutta: Köyhillä lapsilla on vaara päätyä kerjäläisiksi, katulapsiksi, prostituutioon, lapsiavioliittoon, pakkotyöhön orjiksi/pakkotyöhön rikollisuuteen.
Itse yritän kaikkeni, etten ole viemässä toisia köyhyyteen. Ilmastonmuutos tulee aiheuttamaan köyhyyttä. Huomionarvoista on se, että ihmiset täällä länsimaissa kuluttavat ja samalla aiheuttavat m. eroosion ja kuivuuden pahenemista köyhissä maissa. Siksi pyrin mm. paikkaamaan puuvillvaatteitani ja parsimaan sukkia, jotta uudet puuvillapellot eivät köyhdyttäisi luontoa minun vaatteideni tähden.
ihme aloitus jälleen mutta onneksi olkoon, voitit huomion. Etsitkö oikeutusta olotilaasi? Siis ettei muutosta asiaan ole tulossa, ikinä koskaan milloinkaan (ja mistä edes tiedät, ellet itse sitä aktiivisesti estä lopun ikääsi)? Etkö aio siis pistää enää tikkua ristiin tai vaikka lähteä ulos kämpästäsi? Et muuten välttis tiedä köyhyydestä mitään, se ei ole vain sitä auton huoltojen tai omistamisen "velvotteiden" puuttumista.
Jos pienentäisimme koko ihmiskunnan 100:n asukkaan kokoiseksi kyläksi ja ottaisimme kaikki kansakunnat huomioon, niin tältä tämä kylä suhteellisesti katsoen näyttäisi:
Kylässä asuisi
57 aasialaista
21 eurooppalaista
14 amerikkalaista (pohj. ja etel.)
8 afrikkalaista
52 olisi naisia
48 olisi miehiä
70 ei vaaleaihoisia
30 vaaleaihoisia
70 ei kristittyä
30 kristittyä
90 heteroseksuaalia
10 homoseksuaalia
6 ihmistä omistaisi 59 % koko kylän rikkauksista; kaikki USA:sta.
80:lla ihmisellä ei olisi ihmisarvoisia asuinoloja
70 olisi lukutaidottomia
50 olisi aliravittuja
1:llä olisi tietokone
1:llä olisi akateeminen loppututkinto
Kun maailman näkee tältä kantilta, on jokaiselle selvää, että
tarve yhteenkuuluvuuteen, ymmärrykseen, hyväksyntään ja koulutukseen on välttämätön.
Jos tänä aamuna heräsit terveenä, olet onnellisempi kuin ne miljoona
ihmistä, jotka eivät tule enää kokemaan seuraavaa viikkoa.
Jos et ole koskaan nähnyt sodan taistelua etkä tuntenut yksinäisyyttä
vankeudessa, kidutusta tai nälkää - olet onnellisempi kuin 500 miljoonaa
ihmistä tässä maailmassa.
Jos voit mennä kirkkoon ilman pelkoa vihatuksi tulemisesta,
vankeudesta tai kuolemasta - olet onnellisempi kuin 3 miljardia ihmistä
tässä maailmassa.
Jos sinulla on jääkaapissa ruokaa, vaatteet ylläsi, katto pääsi päällä ja
sinulla on sänky missä nukkua, olet rikkaampi kuin 75% maapallon
ihmisistä.
Jos sinulla on pankkitili, rahaa kukkarossa tai kolikoita pienessä
rasiassa - kuulut maapallon 8:aan %:iin hyvinvoivista ihmisistä.
Ei kai köyhyydestä tarvitse olla onnellinen? Onnellinen voi olla silti.
Pääasia, että on seksiä.