Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentoturman syy selvisi: lentäjät korjasivat vikatilaa kiskomalla tietokoneista johdot irti

Vierailija
05.03.2021 |

Halpalentoyhtiö Indonesia Air Asian lento 8501 oli noussut Surabayan lentoasemalta puoli kuuden aikaan aamulla 28. joulukuuta 2014 matkalle Singaporeen.

Airbus A320-200 -matkustajakone, kyydissään 156 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä, lensi n. 9 750 m korkeudessa hieman myrskyisessä säässä. Turvavyön merkkivalo oli päällä, mutta muuten matkan alkuosa oli sujunut normaalisti.

Noin kymmenen minuutin matkalennon jälkeen ohjaamon ECAM-näyttö antoi virheilmoituksen ”AUTO FLT RUD TRV LIM SYS”: koneen sivuperäsimen liikettä rajoittavaan järjestelmään oli tullut vika.

Ongelma ei ollut lennon jatkamisen kannalta mitenkään kriittinen, kunhan lentäjät vain muistaisivat liikuttaa peräsinpolkimia tarpeeksi maltillisesti suurilla lentonopeuksilla. Airbusin systeemilogiikan mukaan ECAM-näyttö tarjosi kuitenkin myös ohjeet tilanteessa toimimiseen: peräsimen toiminnasta vastaavat kaksi FAC-tietokonetta (Flight Augmentation Computer) tulisi vuorotellen sammuttaa ja kytkeä virtakytkimistä uudelleen päälle. Kyseessä on vain osa A320:n tietokonejärjestelmistä, joten toimenpide ei ole aivan dramaattinen.

Lentäjät toimivat ohjeen mukaan, ja vikailmoitus poistui.

Kahdeksan minuuttia myöhemmin ECAM antoi uuden vikailmoituksen samasta asiasta. Lentäjät sammuttivat ja käynnistivät FAC-tietokoneet toistamiseen, mikä kuittasi taas vikailmoituksen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä minuuttia tämän jälkeen sama prosessi toistui kolmannen kerran. Sen jälkeen kului enää kaksi minuuttia neljänteen vikailmoitukseen.

Myöhemmin selviäisi, että kyseessä oli mekaaninen vika, juotoksen murtuma.

Muutamia päiviä aiemmin kapteeni oli lentänyt samalla koneyksilöllä tilanteessa, jossa vikailmoitus oli tullut jo koneen ollessa maassa. Tällöin paikalle kutsuttiin yhtiön huoltoinsinööri, joka ryhtyi korjaamaan ongelmaa ottamalla molempien tietokoneiden virtajohdot käsin irti ja laittamalla ne sitten takaisin kiinni.

Nyt miehistö turvautui samaan keinoon, toki sillä erotuksella, että kone oli ilmassa.

Toinen lentäjistä – todennäköisesti kapteeni, koska perämies toimi ohjaavana ohjaajana – irrotti ja kiinnitti takaisin ensin ensimmäisen, sitten toisen FAC-tietokoneen johdon.

Tietokoneet eivät tämän jälkeen palanneet toimintakuntoon, sillä virtakaapeleiden uudelleenkiinnityksen jälkeen molemmat FAC:t olisi pitänyt uudelleenkäynnistää myös on/off-kytkimistä, mistä miehistö ei kaikesta päätellen ollut tietoinen.

Molempien FAC:ien putoamisella pelistä oli useampia seurauksia:

-Koneen sivuperäsin jäi kesken liikkeen hieman keskiasennosta sivuun.

-Koneen automaattinen tehonsäätö ja autopilotti kytkeytyivät pois, ja kone alkoi kallistua vasemmalle.

-Koneen ohjausjärjestelmä siirtyi Normal Law -toimintatilasta Alternate Law -moodiin, jolloin monet liian rajuilta ohjausliikkeiltä (esim. jyrkkä kallistus, koneen saattaminen sakkaustilaan) suojaavat toiminnot putosivat pois päältä.

Sinänsä kone oli edelleen täysin lennettävissä, ja esimerkiksi sen moottorit sekä ohjaamon mittaristo toimivat täysin normaalisti.

Lento kuitenkin jatkui kaikkea muuta kuin tavalliseen tapaan. Autopilotin sammumisen jälkeen kului yhdeksän sekuntia, kunnes ohjaussauvaan koskettiin. Sillä välin kone oli ehtinyt kallistua jo 54 astetta vasemmalle.

Tutkijoiden mukaan tilanteen kehittyminen yllätti perämiehen pahanpäiväisesti. Hänen ensimmäinen reaktionsa oli kiskaista ohjaussauvaa rajusti taakse ja sitten oikealle vielä rajummin.

Liiallisten korjausliikkeiden sarja jatkui, ja alle minuutissa perämies oli kiskonut koneen n. 11 km korkeuteen ja 104 asteen vasempaan kallistukseen. Sen jälkeen kone alkoi pudota syvässä sakkaustilassa kohti merenpintaa.

Ohjaamoyhteistyö petti pahasti eivätkä lentäjät saaneet enää konetta oikaistua.

Kuvaavaa on, että viimeisten minuuttien ajan perämies veti sauvaa taaksepäin ja kapteeni työnsi ohjaussauvaansa eteen, siis nokka alas -asentoon. Koska ohjausjärjestelmä laski ohjauskomennot yhteen, yritykset saada kone hallintaan olivat tehottomia.

Se törmäsi suurella pystynopeudella Jaavanmereen noin neljä minuuttia sen jälkeen, kun autopilotti oli kytkeytynyt pois päältä. Kone tuhoutui täydellisesti ja kaikki 162 matkustajaa sekä miehistön jäsentä menehtyivät.

Vierailija
2/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lentäjät menivät ohjaamon alla olevaan laitetilaan? FAC-laatikot ovat siellä mutta sinne ei ole mitään luukkua ohjaamon lattiassa.

Vierailija
4/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko kuulostikin vähän siltä ettei ollut Finskin tai SAS:in pilotit asialla.

Vierailija
5/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kyllä niin traagisia juttuja. Kaikki nuo ihmiset oli täysin tietämättömiä että kohta kuolevat.

Vierailija
6/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä nyt oikein sepustat? 2014 tapahtunut. Nyt on 2021.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lentäjät menivät ohjaamon alla olevaan laitetilaan? FAC-laatikot ovat siellä mutta sinne ei ole mitään luukkua ohjaamon lattiassa.

Kerro se meille miten se voisi tapahtua kun näytät tietävän asiasta paremmin.

Vierailija
8/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lentäjät menivät ohjaamon alla olevaan laitetilaan? FAC-laatikot ovat siellä mutta sinne ei ole mitään luukkua ohjaamon lattiassa.

Kerro se meille miten se voisi tapahtua kun näytät tietävän asiasta paremmin.

No niin tiedänkin. Siksi minä kysyn että millä sinne kellariin pääsee. Sinne on 3 luukkua jotka kaikki ovat koneen ulkopuolella. DC ysissä ja kympissä on luukku ohjaamosta alakertaan. Bussissa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä nyt oikein sepustat? 2014 tapahtunut. Nyt on 2021.

Koeta ymmärtää että on erilaisia ihmisiä. 

Vierailija
10/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lähde, olisi kunnioittavaa kirjoittajaa kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lentäjät menivät ohjaamon alla olevaan laitetilaan? FAC-laatikot ovat siellä mutta sinne ei ole mitään luukkua ohjaamon lattiassa.

Kerro se meille miten se voisi tapahtua kun näytät tietävän asiasta paremmin.

No niin tiedänkin. Siksi minä kysyn että millä sinne kellariin pääsee. Sinne on 3 luukkua jotka kaikki ovat koneen ulkopuolella. DC ysissä ja kympissä on luukku ohjaamosta alakertaan. Bussissa ei ole.

Selkeästi sinne ohjaamoon on siis tehty tee-se-itse huoltoluukku.

Vierailija
12/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo piirun verran parempi tapa yrittää ratkaista ongelma kuin niillä egyptiläisillä lentäjillä, jotka huomasivat teknisen vian, ryhtyivät vianratkaisun sijasta rukoilemaan ja syöksyivät koneineen ja matkustajineen Välimereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut lentoturmatutkinta-ohjelmaa ja siinä välillä kokeneet lentäjätkin alkaa sekoilla niin, että koko kone tippuu! Luulisi tuon ammatin vaativan teräshermoja.

Vierailija
14/14 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuten tuo on ihan mahdollinen juttu. FAC kytkimet ovat katossa. Sähköt saadaan katkaistua ohjaamosta avaamalla lämpölaukaisijat. Mitään piuhoja ei pääse irroittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän