Aiheuttaako vaihdevuodet sellasia aaltoja niinkuin tulisi joku myrkkyaalto alhaalta ylöspäin? Huonon olon aalto?
Vai onko mulla joku muukin ongelma kuin vaihdevuodet? Kuumana tuolee, mutta aiheuttaa myös tosi huonon olon samalla.
Kommentit (13)
Kyseessä on ns. Angry vulva -ilmiö. Ei fataali.
Vaihdevuodet aiheuttaa kuumia aaltoja. Se tuntuu minusta lähinnä samalta kuin silloin kun nolottaa kovasti, eli samanlainen aalto menee ihmisen läpi. Vastasin nyt ap:lle vaikka vaikuttaakin oudolta kysymykseltä.
Tuntuuko sellaiselta, että tulisi tuskan hiki? Kauan kuuma aalto kestää?
Mulla on outoja oireita, mietin onko hormonaalisia vai syytä huoleen?
Vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet, tuskin siis kuumia aaltoja.
Kuulostaa joltain muulta, vaihdevuosien samanlaisia kuin PMS-hikoilu.
Minulle tuli sellaisia "tuska-kohtauksia", joista oli vaikea saada selville , oliko oire fyysinen tai henkinen - taisi olla molempia. Inhottava puristava ja liekehtivä huono olo, ja ahdistus.
Tajusin myös että vuosien huono nukkuminen todnäk liittyy samaan vaivaan. Sain gyneltä hormonilaastarit. Suosittelen, elämä normalisoitui ja tuskakohtaukset jäi pois.
Kovin yksilöllistä on, ei voi yleistää miltä se tuntuu. Minulla kuuma aalto tuntuu ensin siltä kuin istuisin jossain sisätiloissa untuvatakissa ja pipo päässä. Alkaa siis tuntua siltä että on vähän liikaa vaatetta päällä. Tässä kohtaa jos pystyy nopeasti vaatetusta keventämään ja vaikka hörppäämään lasin kylmää vettä, se ei sen pahemmaksi menekään. Mutta jos sen antaa jatkua, seuraavaksi alkaa todella nousta hiki päähän ja selkään. Tuntuu siinä vaiheessa siltä kuin makaisi helteessä jossain hiekkarannalla ja aurinko porottaa. Siinä kohtaa voi tulla vähän etova ja tuskainen olo. Koko homma on joka tapauksessa ohi 5 minuutissa.
Kuumaa aaltoa voi edeltää myös se, että ensin alkaa viluttaa. On kylmä ja kuuma vuoron perään. Mutta mielialaan nämä ei vaikuta minulla yhtään mitenkään.
Nro 6, paransiko hormonilaastari oloasi kuinka paljon, oliko ero huomattava? Eikö sinua pelota rintasyöpäriski?
Nro 1, n53
Nuorena on kovia kipuja kuukautisista voi kouristella vatsaa ja olla kipuja sekä hikoilla tuskanhikeä. Kerran kuukaudessa naiset kokee kipuja.( Synnytyskivut lisäksi). Hormonit aiheuttaa vanhetessa muutoksia myös miehille mutta naisilla voimakkaammin.Sekavuutta aiheuttaa myös verensokerin vaihtelut ja verenpaineet liikunta ja sen puute sekä ruoka ja kylmä kuuma hikoilut.Ei siis tarkoita mitään hulluutta vaan vanhenemista.
Minä en ole koskaan kokenut mitään oireita. En ymmärrä mistä valittavat ne jotka kärsivät.
Mulla toistaiseksi sellasia suht lieviä, mutta on kuitenkin, lähinnä ennen menkkoja. Sellanen hulvahtava yläkropan kuumuus, samoin yöllä pakko avata ikkuna vaik ois 20 astetta pakkasta. Ei kuitenkaan sellaista sietämätöntä. 50v
Minulla taas ei ole varsinaisia kuumia aaltoja, mutta välillä ennen nukahtamista tulee outo ahdistus, varmaan se myrkkyaalto. Pulssi nousee ja pakko vaihtaa asentoa. Menee onneksi pian ohi.
N53
Sairastan paniikkihäiriötä, joka on kyllä vähän helpottanut, ja olen joskus luullut saavani sairaskohtauksen ja kuolevani. Voiko kuuma aalto aiheuttaa tuollaista tunnetta, että luulee saaneensa sairauskohtauksen? Pelkään jo etukäteen. Terveisin 48 vuotias, ei vielä kokemusta aalloista, mutta pelottaa, jos tuntuu samalta kuin paniikkikohtaus.
Olen huomannut, myrkkyaalto kuvaa aika hyvin. Kihelmöivä aalto lähtee alhaalta nousemaan ylöspäin ja kuristaa sisäelimet kasaan ja hiki tulvahtaa pintaan. Samalla tulee vihainen, raivoisa olo. Samanlaisia tuntemuksia oli muuten aikoinaan murrosiässä! Onneksi viime aikoina ei ole tullut kovin usein, stressin vähennyttyä. N53