Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä IHME tämä nykyajan vauvan nukkumismuoti on?

Vierailija
28.02.2021 |

Tuoreet äidit stressaavat, kun asiat ei mene tietyllä tavalla nukkumisen suhteen. Ihmiset ostaa jotain univalmennuksia ja hermoilevat, jos aivan pieni vauva nukahtaa tissille. Mitä ihmettä tämä on? Ei ollut vielä 10 vuotta sitten! Kurjaa, jos vanhemmille tulee tästä paineita.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin 10 vuotta sitten vauva kainalossa, imetin unissani ja molemmat nukkui tosi hyvin. 😊 Sitten laitettiin lapsen sänky ihan viereen, käden ulottuville. Oli helppo rauhoitella tarvittaessa, mutta harvoin edes tarvitsi, kun lapsi nukkui rauhallisesti vanhempien ollessa lähellä. Omaan huoneeseen lapsi muutti vasta 4-vuotiaana, kun itse halusi ja oli siihen valmis, ja nukkuu rauhallisesti joka yö, koko yön.

Rentoutta (ja laiskuutta 😊) vaan nukkumistouhuun, niin on kaikilla helpompaa.

Vierailija
2/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni hermoili, kun hänen mielestä vauvan pitäisi jo nyt 1kk ikäisenä osata nukkua kiltisti (=itkemättä) omassa huoneessaan omassa sängyssä. Olin järkyttynyt. Hänellä ensimmäinen lapsensa kyseessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sen yhden bloggaajan avautumisen vauvan hoidon rankkuudesta. Että 2kk vauvan nukuttamiseen saattaa mennä tunteja, kun vauva vain itkee ja huutaa. Siis mitä ihmettä. Kuka huudattaa lähes vastasyntynyttä vauvaa tuolla tavalla? Ei sen ikäisellä edes ole mitään tajua jostain vanhempien keksimistä aikatauluista. Jotain tosi perustavanlaatuista on pielessä tuollaisessa vanhemmuudessa.

Vierailija
4/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koliikkivauva kyllä huutaa tuntikausia, vaikka mitä tekisit.

Vierailija
5/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin samaa, pojan 3 vko ikäinen oli saanut vanhempansa siihen tilaan, että vauva piti tuoda mummolaan, että vanhemmat sai nukkua. Mukana tuli 8-sivuinen ohjenivaska siitä, miten tulee toimia, mikä on aikataulu ja missä järjestyksessä takamus pestään.

En lukenut ohjeita, annoin vauvan elää omaa elämäänsä ilman mitään nukutusrituaaleja. Ruokaa, kuiva vaippa ja tarpeeksi, vaan ei liikaa syliä. Vauva nukkui mainiosta "pesässä", ei mitään kiljumisia ja hätääntymistä ja öisiä raivokohtauksia (ei kai 3 vko ikäisellä sellaisia edes voisi olla). Eikä koko ajan jotakuta tuijottamassa, että onko jotain vikana.

Vierailija
6/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on hyvä, että olin esikoista odottaessa niin uupunut, etten jaksanut yhtään hoito-opasta lukea. Maalaisjärjellä mentiin, ja ei ole tarvinnut stressata, kun nukuttiin kun nukutti, syötiin kun nälätti, vaihdettiin vaippa kun oli sen aika.

Vierailija
7/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nukuin 10 vuotta sitten vauva kainalossa, imetin unissani ja molemmat nukkui tosi hyvin. 😊 Sitten laitettiin lapsen sänky ihan viereen, käden ulottuville. Oli helppo rauhoitella tarvittaessa, mutta harvoin edes tarvitsi, kun lapsi nukkui rauhallisesti vanhempien ollessa lähellä. Omaan huoneeseen lapsi muutti vasta 4-vuotiaana, kun itse halusi ja oli siihen valmis, ja nukkuu rauhallisesti joka yö, koko yön.

Miten lasta voi äiti imettää unissaan?

Lapsihan saattaa vaikka tukehtua, jos äiti liikkuu tietyllä tavalla, nukkuessa kun voi tietämättään kääntyillä vaikka miten päin.

Aivan uskomatonta teko.

Vierailija
8/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsentahtisuus jo vanhentunutta tietoa? 9v sitten se oli se THE juttu, josta "kilpailtiin". Somen kiiltokuvaelämä on tuonut näköjään myös kiltit somekelpoiset vauvat, jotka antavat vanhempien parisuhteen kukoistaan kera brunssien.

Vierailija
9/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koliikkivauva huutaa toki, vaikka mitä tekisi. Mutta monilla vauva voi huutaa, koska ei mennä vauvantahtisesti (yritetään väkisin jotain tiettyä nukkumisaikaa tai nukahtamistapaa).

Vierailija
10/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on koliikkivauva?

Vierailija
11/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan äidit, ei kaikki, tarvitsevat unikoulua! Kun mistään ei selvitä itse.

Vierailija
12/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lasta voi äiti imettää unissaan?

Lapsihan saattaa vaikka tukehtua, jos äiti liikkuu tietyllä tavalla, nukkuessa kun voi tietämättään kääntyillä vaikka miten päin.

Aivan uskomatonta teko.

No väittäisin että ei voi tai ainakin se on hyvin harvinaista. Siis jos äiti on terve, ei lääkkeiden/alkoholin alaisena ja ympäristö on turvallinen. Äiti ja vauva nukkuvat samaa unirytmiä. Ja vauva osaa jo vastasyntyneestä asti hapuilla rintaa ja kääntää päänsä pois syötyään tarpeeksi.

On myös todettu, että perhepedissä nukkuminen suojaa vauvaa kätkytkuolemalta. Tämän on arveltu liittyvän siihen, että vauvan hengitysrytmi saa tukea äidin hengitysrytmistä.

Vierailija
13/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ollaanko taas palattu 70-luvulle. Silloin puhuttiin neljän tunnin imetystahdista. Omat lapseni kuuluivat ns. lapsentahtisen imetysrytmin aikaan. Mitäs trendiä nykyään eletään?

Vierailija
14/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa, pojan 3 vko ikäinen oli saanut vanhempansa siihen tilaan, että vauva piti tuoda mummolaan, että vanhemmat sai nukkua. Mukana tuli 8-sivuinen ohjenivaska siitä, miten tulee toimia, mikä on aikataulu ja missä järjestyksessä takamus pestään.

En lukenut ohjeita, annoin vauvan elää omaa elämäänsä ilman mitään nukutusrituaaleja. Ruokaa, kuiva vaippa ja tarpeeksi, vaan ei liikaa syliä. Vauva nukkui mainiosta "pesässä", ei mitään kiljumisia ja hätääntymistä ja öisiä raivokohtauksia (ei kai 3 vko ikäisellä sellaisia edes voisi olla). Eikä koko ajan jotakuta tuijottamassa, että onko jotain vikana.

"vaan ei liikaa syliä" 

Siis tää on niin boomerien juttu. Kai annoit huutaa että keuhkot vahvistuu?

Vierailija
15/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolassa sanottiin 2016, että jokaiseen risahdukseen ja äännähdykseen ei kannata tarjota tissiä / pulloa, vaan hetken odottelee onko vauvalla oikeasti nälkä vai äänteleekö muuten unissaan/hereillä. Sanoi, että sen kyllä sitten kuulee, kun on oikeasti nälkä. Tällä ohjeella mentiin ja hyvin sujui. 

Meillä vauva "äänteli" aika paljon öisin ja siksi siirtyi omaan huoneeseen viikonikäisenä, muuten ei kukaan nukkunut kunnolla (ei vanhemmat, eikä vauva). Vauva heräili ja reagoi meidän ääniin, samoin me vauvan. Kaikkien uni parani ja vauva heräsi 2*kertaa yössä syömään. Kuukaudenikäisenä toinen yösyöttö jäi itsestään pois, kun nukkui niin hyvin. 

Myös myöhemmin esim. hotellissa lapsen on ollut vaikea esim. nukahtaa, jos vanhemmat ovat samassa huoneessa, mutta eivät nuku.

Vierailija
16/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö nykyisen muodin mukaan vauvan pöksyjen takamuksessa lukea "Juicy"? Ja "Saucy"?

Vierailija
17/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koliikkivauva huutaa toki, vaikka mitä tekisi. Mutta monilla vauva voi huutaa, koska ei mennä vauvantahtisesti (yritetään väkisin jotain tiettyä nukkumisaikaa tai nukahtamistapaa).

Mun esikoinen oli koliikkivauva ja heräsi noin vartin välein. Siihen aikaan ei ollut unikouluja enkä usko sellaisen edes koliikkiin auttaneen. Hyväksyin tilanteen ja otin lapsen viereeni nukkumaan, koska olin niin väsynyt, että pelkäsin yöllä nukahtavani kesken lapsen syöttämisen/nukuttamisen ja sängyssä jos näin kävisi lapsi ei ainakaan putoaisi sylistäni. Olen ylpeä siitä, miten olen selvinnyt kaikista vaikeuksista. Minusta on hienoa, että apua on saatavilla, mutta toisaalta oma sitkeys on monella hukassa.

Vierailija
18/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä vauvoja halutaan kun ne käyttää kivalta instassa, mutta sitten havaitaan, että omg niissä ei oo volyyminappia.

Vierailija
19/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei voi olla liikaa syliä.

Vierailija
20/31 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa koliikkivauvoihin. Mutta järkyttävää, jos jotain vauvaa EI kohdella hänen tarpeidensa mukaan... Ihmekkös, jos monilla ongelmia myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi