Miksi toisen ihmisen kuolinsyy kiinnostaa?
Jos kuulen että joku nuori tai nuorehko ihminen on yllättäen kuollut, haluan tietää kuolinsyyn. Vaikken tuntisi henkilökohtaisesti kuollutta, eli vainaja on esim. julkisuudessa ollut henkilö, minua kiinnostaa tietää mihin hän kuoli. Ilmeisesti joitain ihmisiä kiinnostaa vieläkin enemmän, kun nettipalstoille tulee aloituksia joissa arvellaan kuolinsyytä. Minä mene niin pitkälle, mutta yritän löytää kuolinsyyn mediasta tai odotan josko omaiset päättävät sen kertoa.
Minulle on tärkeää visualisoida vainajan poismeno, ja niin tehdäkseni minun on tiedettävä kuolinsyy. Jotain tuollaista ehkä.
Kommentit (9)
Se on empatiaa, ihmiset haluavat vaan olla avuksi ja osata lohduttaa.
Evolutiivinen näkökulma; lajitoverin kuolema kiinnostaa ihan selviytymisen kannalta. Pyritään selvittämään syy ja paikallistamaan mahdollinen kuolemanvaara jotta sitä osattaisi itse välttää tai eliminoimaan se. Simppeliä biologiaa.
Kuolinsyyhän on aina sama, henki lähti.
Rottaefekti. Rotat kun löytävät kuolleen lajitoverin, ne tutkivat raatoja tarkkaan jotta osaisivat varoa sellaisia ruokia, mikä on voinut olla syynä kuolemaan. Tämän takia rottia on vaikea myrkyttää.
Kaipa se kuolema on vähän mysteeri, jota yrittää aina järjestellä päässään. Varsinkin jos kuolema on yllättävä, se kiinnostaa, että miten niin on käynyt. Jos vaikka nuori ihminen on kuollut veritulppaan, tulee mietittyä kuinka todennäköistä se on itselle ja voiko sitä ehkäistä.
Kuolinsyy tai miksi? Mieheni teki itsemurhan 30 vuotta siten. Sain juuri kuulla, että pikkukaupungin isoleuka kyseli vielä tänä päivänä, miksi teki itsemurhan, jäikö rahaa ja kuka rahaa sai (ei sentään tiennyt perintökaaresta), mikä mahtaa olla minun, lesken uskonnollinen vakaumus jne.
Siinä sinulle visioitavaa näin lesken näkökulmasta.
Hieman hienotunteisuutta sinä visioiva, näin 60-kymppisenä en vieläkään tiedä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsyy tai miksi? Mieheni teki itsemurhan 30 vuotta siten. Sain juuri kuulla, että pikkukaupungin isoleuka kyseli vielä tänä päivänä, miksi teki itsemurhan, jäikö rahaa ja kuka rahaa sai (ei sentään tiennyt perintökaaresta), mikä mahtaa olla minun, lesken uskonnollinen vakaumus jne.
Siinä sinulle visioitavaa näin lesken näkökulmasta.
Hieman hienotunteisuutta sinä visioiva, näin 60-kymppisenä en vieläkään tiedä vastauksia.
Minua kiinnostaa vain se kuolinsyy. Ei kiinnosta raha, perintöasiat jne., en silti tuomitse sinua, jokaista kiinnostaa eri aspektit.
Vanhuksia kuolee ja kyllä tutut ja naapurit ovat kysymässä et mihin se kuoli? Normaalia oli sitten minkä ikäinen.