Miksi persjalkainen tähtää pitkänmatkanjuoksijaksi, ei mitään mahdollisuuksia
koska se on pitkäkoipisten laji.
Katson keski-suomen uutisia ja tuli mieleen, kun haastateltiin lyhytjalkaista pitkäselkäistä miesjuoksijaa joka pitkiä matkoja juoksee. Näkee jo päältä ettei ole mitään mahdollisuuksia huipulle, tuskaisen näköistä kun lyhytkoipinen juoksee rataa monta kertaa ympäri, askelia tulee paljon enemmän kuin niillä pitkäkoivilla joille se näyttääkin helpolta, jokainen loikka vie huiman matkan eteenpäin, kun taas persjalka näyttää tikkaavan melkein paikallaan.
Kyllä kehonmallista jo näkee missä lajeissa voi pärjätä ja missä ei. Esim persjalasta ei voi tulla myöskään korkeushyppääjää, eikä pitkäkoivesta tule hyvää pikajuoksijaa.
Kommentit (8)
Eikö lyhytjalkaiset nimenomaan sovi pitkille matkoille? Vaaditaan sitkeyttä ja lyhyiden jalkojen liikuttelu on energiatehokkaampaa kuin pitkien heiluttelu.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin samaa. Itse persjalkaisena juoksin nuorena hyvällä menestyksellä pikamatkoja, mutta pidemmät matkat jätin suosiolla muille.
Heh, juu mulla sama, olen persjalka ja koulun kisoissa jouduin aina pikajuoksemaan. Eli olin siinä hyvä.
Pitkänmatkan juoksuissa en pystynyt edes juoksemaan maaliin, vaan kävelin puolet..
Vierailija kirjoitti:
Eikö lyhytjalkaiset nimenomaan sovi pitkille matkoille? Vaaditaan sitkeyttä ja lyhyiden jalkojen liikuttelu on energiatehokkaampaa kuin pitkien heiluttelu.
Ei todellakaan, lyhytjalkaiset sopii pikamatkoille.
Kaikki pitkänmatkanjuoksijat jotka siinä pärjäävät, ovat pitkäkoipia.
Itse asiassa kestäyvyysjuoksussa pärjää hyvin myös lyhyt ihminen tai persjalkainen, jos vaan ne itse kestävyyteen lliittyvät lihasten, hapenottokyvyn tms ominaisuudet on kestävyyteen sopivia. Aika usein näkee ihan olympialaisissakin, mitenn joku persjalkainen päätä eurooppalaisia lyhyempi afrikkalainen painaa voittoon ja ne koipeliinit jää jälkeen.
Pitkäkoivista taas usein tulee pikajuoksijoita. Esim. Usain Bolt on 195 cm pitkä, ja useimmat pikajuoksijat on pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kestäyvyysjuoksussa pärjää hyvin myös lyhyt ihminen tai persjalkainen, jos vaan ne itse kestävyyteen lliittyvät lihasten, hapenottokyvyn tms ominaisuudet on kestävyyteen sopivia. Aika usein näkee ihan olympialaisissakin, mitenn joku persjalkainen päätä eurooppalaisia lyhyempi afrikkalainen painaa voittoon ja ne koipeliinit jää jälkeen.
Pitkäkoivista taas usein tulee pikajuoksijoita. Esim. Usain Bolt on 195 cm pitkä, ja useimmat pikajuoksijat on pitkiä.
PITUUS EI KERRO SITÄ ONKO PERSJALKA VAI PITKÄKOIPI.
Älä sekoita asioita.
On myös pitkiä persjalkaisia.
Olen ihmetellyt samaa yleisurheilukisoja katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PITUUS EI KERRO SITÄ ONKO PERSJALKA VAI PITKÄKOIPI.
Älä sekoita asioita.
On myös pitkiä persjalkaisia.
ja lyhyitä pitkäkoipia
Katsoin samaa. Itse persjalkaisena juoksin nuorena hyvällä menestyksellä pikamatkoja, mutta pidemmät matkat jätin suosiolla muille.