Nukkuuko muut jatkuvasti oman kätensä kuolioon?
Mulla nyt jo toinen kerta tänään kun käsi on ihan veltto, kylmä, tunnoton ja kuoliossa kun oon nukkunu sen päällä. Nyt otin pikku torkut ja päikkäreiden jälkeen ei varttiin käsi toiminut kunnolla. Lisäksi se on ihan kamalan tuntuinen tuon jälkeen kunnes tunto palautuu.
Kommentit (19)
Kyllä, pitäisi opetella nukkumaan selällään.
Siis puutuneeksi tarkoittanet. Kuolion hoito on amputaatio.
Saattaa olla rannepinneoireyhtymä, carpal tunnei syndrome. Mulla oli. Todettiin sähköimpulssikokeella, hoitona leikkaus, jossa puristuksiin jäänyt hermo vapautettiin. Leikkauksen jälkeen käsi ei enää ole nukkuessa puutunut.
Siitä saa joku hyvän nimimerkki-idean; kuoliokäsi.
Ton voisi antaa vihjeeksi tuonne "Ahdistaa mennä huomenna töihin" -ketjuun. Käsi meni nukkuessa kuolioon.
En usko, että kukaan pystyy tohon kahta kertaa useammin.
Tos, rannakanavaoireyhtymä, kyynärhermonpinnetila, tai kaularangan selkäydinkanavan ahtauma ?käyttämäsi nukkuma-asento selvästi ei hybää, mikä se nyt onjaan, kokeile muuta asentoa, pstempaa tyynyä, rannetukia (jos kädet/sormet puutuu).
Puutuneeksi kyllä, jatkuvasti jo 9v. alkaen. Muutaman kerran olen herännyt kipuun, kun kädessä ei veri kunnolla kierrä. Olen opetellut nukkumaan kädet ristissä rintakehällä, kuin faaraoiden kädet haudoissa, ja on auttanut jonkun verran.
Mulla puutuu vasen käsi nykyisin tosi usein nukkuessa. Se koko puoli hartiasta asti on jumissa, enkä oikein sillä kyljellä pysty aina nukkumaan. Liittyy huonoon etätyöergonomiaan mun mielestä. Koitan sitä kyllä heilutella, pyöritellä ja käsipunttia nostaa aina välillä, mutta enemmänkin voisi tehdä varmaan.
Kuolio on onneksi vielä saavuttamatta, aina on siitä vironnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pitäisi opetella nukkumaan selällään.
Ei pidä. Mulla oli ennen tapana nukkua selällään. Aina heräsin siihen että toinen käsivarsi oli ojennettuna pään taakse ja täysin puuduksissa. En edes pystynyt liikuttamaan sitä. Piti ottaa kiinni toisella kädellä ja siirtää puutunut käsi. Vihoviimeinen juttu oli kun heräsin ja molemmat kädet olivat pään yläpuolella ja puuduksissa. En voinut liikuttaa niitä ja olin kuin naulittu sänkyyni. Piti odottaa että tunto tuli takaisin ja sain kädet alas ja vatsan päälle. Tuon jälkeen opettelin nukkumaan kyljelläni.
Ja pitää sanoa että tavallisenkokoisen naisen yksi käsivarsi on todella painava. Huomasin sen kun jouduin nostamaan sitä täysin hervotonta ja tunnotonta raajaa yhdellä kädellä.
Mulla oli sama juttu joskus vuosia sitten. Joskus heräilin, kun käsi oli täysin puuduksissa ja piti toisella kädellä nostaa täysin lötköä kättä, jotta sai taas veren kiertämään ja tunnon palautumaan. Vaiva meni itsestään ohi jossain vaiheessa.
ei kuolioon voi kättänsä nukkua kuin 2 kertaa.
Mulla on amputoitu jo molemmat kädet, ei haittaa enää. Toinen jalka on tosin alkanut vaivaa nukkuessa...
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama juttu joskus vuosia sitten. Joskus heräilin, kun käsi oli täysin puuduksissa ja piti toisella kädellä nostaa täysin lötköä kättä, jotta sai taas veren kiertämään ja tunnon palautumaan. Vaiva meni itsestään ohi jossain vaiheessa.
Mulla sama. On muuten kamala tunne, kun koko käsi olkapäästä sormenpäihin on täysin tunnoton, ja vielä kamalampi jos molemmat kädet yhtä aikaa. Milläpä sitten nostelet ja ravistelet veret kiertämään, paniikkihan siinä iskee. Minulla näin käy aina kun selällään maatessa nostan käden/kädet tyynylle pään yläpuolelle ja nukahdan siihen asentoon. Nyt olen tietoisesti vältellyt käsien laittamista hetkeksikään tuohon asentoon, jotta en vaan nukahda siihen. Tämä on toiminut.
Kuolio on pysyvä vamma.