Miksi et ilmoittanut poliisille?
Kun Alviina Alametsä nosti esille häirinnän Euroopan parlamentissa, niin heti tuli joukko (miehiä?) ihmettelemään, että miksi Alametsä ei tee asiasta poliisille ilmoitusta? Onko tosiaan edelleen ihmisiä, jotka eivät ymmärrä valta-asetelmaa? Miten mahdotonta on virallista tietä omilla kasvoilla tuoda esille häirintää, kun häiritsijä on uhria korkealla? Ja miten mahdottomaksi uhrin tilanne menee, JOS asiasta tekee ilmoituksen poliisille?
Nämä pahimmat häiritsijät ovat usein todella vaikutusvaltaisia ja he tekevät kaikkensa, että 1. uhri joko ei kerro asiaa eteenpäin uhkailemalla heitä 2. jos kertoo poliisille, niin nämä häiritsijät varmistavat, että uhrin ura loppuu kuin seinää.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut. Siitä ei vaan kannata mainita. Näin minulle sanottiin.
Näinhän se on. Ei siitä niin kauan ole, kun esim. töissä tapahtuvaa seksuaalista häirintää ei "voinut" ilmoittaa poliisille. Jos esim. esimies puristi takapuolesta aina kun käveli ohi, niin Suomen laissa ei ollut mitään, minkä mukaan tämä olisi ollut poliisiasia. Käytännössä häiritsijä pystyi jatkamaan käytöstään ihan niin kauan kuin häntä huvitti.
Sanoiko Alametsä, että hän ei ole ilmoittanut asiasta poliisille?
Jep, ja se on nähty että poliisia ei paljon kiinnosta. Ainoastaan sillä voi olla jotain seurauksia tekijälle, jos oikealla hetkellä uhri tulee julkisuuteen. Tämä on tietysti väärin uhreja kohtaan ja saa ihmiset ajattelemaan että uhri vain halusi näkyvyyttä, mikä ei ole totta. Tekijä halutaan vain edes jonkinlaiseen vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ei siitä niin kauan ole, kun esim. töissä tapahtuvaa seksuaalista häirintää ei "voinut" ilmoittaa poliisille. Jos esim. esimies puristi takapuolesta aina kun käveli ohi, niin Suomen laissa ei ollut mitään, minkä mukaan tämä olisi ollut poliisiasia. Käytännössä häiritsijä pystyi jatkamaan käytöstään ihan niin kauan kuin häntä huvitti.
Kun esimies puristaa takapuolesta se oikeuttaa lyömiseen ja helvetinmoiseen meteliin. Seksuaalinen häirintä on kiellettyä.
Olen töissä miesvaltaisella alalla ja lähimmät työkaverini ovat siis miehiä.
Meillä on välillä aika hurjaa läppää, jonka herkkänahkaisempi voisi hyvinkin kokea seksuaaliseksi häirinnäksi.
Jos meillä on joku (mies tai nainen) ammattiin opiskeleva harjoittelussa, pistän "pojat" ruotuun, jottei nuori järkyty ja vaihda alaa.
Pointti onkin siinä, ettemme ole kukaan alisteisessa asemassa suhteessa toisiimme vaan täysin samalla viivalla työntekijöinä, mitä nyt palkka eroaa jonkin verran työvuosien määrästä johtuen.
En voisi kuvitellakaan hyväksyväni yhtiön johdolta samanlaista puhetta!
Onneksi nyt on tämä MEETOO joka huolehtii ettei miehet edes saa puhua naisille.