Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko etätyöpäivästä jotain haittaa?

Vierailija
09.02.2021 |

Työpaikalla on ruuhkaa. Nyt tuli ehdotuksena, että kukin olisi etätöissä 1 pv/vko tämän ruuhkan helpottamiseksi. Aiemmin etätöitä ei juurikaan saanut tehdä, onnistuvat kyllä hyvin (keväällä kokeiltiin).

Kannattaako tuollaiseen suostua? Vaatii tietenkin tietokoneen ja ehkä jokusen paperimapin kantamista kotiin aina etäpäiväksi. Kokoukset nyt joka tapauksessa Teamsissa. Onko tuosta jotain sellaista haittaa, mitä en nyt keksi? Suostuisitko sinä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuoden etätöitä, sitä ennen 4pv/viikko.

Säästyy matka-aika ja tekee tehokkaammin töitä.

Oletko jotenkin läheisriippuvainen vai mikä tuossa mättää?

Vierailija
2/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt vuoden etätöitä, sitä ennen 4pv/viikko.

Säästyy matka-aika ja tekee tehokkaammin töitä.

Oletko jotenkin läheisriippuvainen vai mikä tuossa mättää?

Miten mahdollinen läheisriippuvuus olisi tuossa ongelmana? Enkö silloin erityisesti haluaisi olla kotona?

Keväällä tuli vastaan nippu ongelmia, mutta suuri osa liittyi siihen, että kaikki olivat kotona ja etätöissä oltiin monta päivää kerralla. Meidän piti hankkia parempi netti (miehen työnantaja maksoi), lapsia piti kieltää katsomasta Netflixiä ja pelaamasta kun miehen kanssa tehtiin töitä (ei netti riittänyt), puhuin puheluja saunassa ovenraot tilkittyinä, tavaraa piti kantaa kotiin kauheasti, ei ollut skanneria ja kopiokonetta yms. Aina joku tarvittava lappu oli työhuoneessa. Työergonomia oli kamala (sänky) ja mies piti ajaa pois sängystä aikaisin, jotta minä sain sängyn pedattua ennen ekaa palaveria.

Mutta ehkä 1 pv/vko ja vieläpä niin, että lapset eivät ole paikalla, ei aiheuttaisi ongelmia kovin paljon. Paitsi loppuiltapäivästä, kun tulevat kotiin, nytpä se tulikin mieleen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen työtä oikein teet, jos siihen netti ei riitä ja jatkuvasti pitää tulostella ja skannailla? :D Pitäiskö sun ap siirtyä digiaikaan.

Vierailija
4/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä me sun työergonomiasi tiedetään ja muut kotiin liittyvät haitat.

Itse olen kohta vuoden ollut etänä ja järjestänyt oloni niin, ettei toimistolle enää huvittaisi edes mennä. Näin on paljon mukavampaa.

Vierailija
5/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skanneri ja kopiokone, nykyaikana 🤣 Eipä ole tarvinnut aikoihin, sähköisenä kaikki hoidetaan, allekirjoituksetkin.

Itse olen ennen koronaakin tehnyt 3 pv vko etätyötä ja viime maaliskuusta 100 % etää. Minusta paras tapa tehdä työtä, mutta mulla onkin erillinen työhuone kunnon työpöydällä ja tuolilla, eikä lapsia häiritsemässä. Sinun täytyy ap miettiä tuo sen oman tilanteen mukaan miten sinulle käy, esim onko tuo ergonomia tai lapset kotona pahakin haitta verrattuna toimistolla työskentelyyn.

Vierailija
6/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti ei riittänyt. 😁

Vierailija
7/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen työtä oikein teet, jos siihen netti ei riitä ja jatkuvasti pitää tulostella ja skannailla? :D Pitäiskö sun ap siirtyä digiaikaan.

En minä yksin voi siihen digiaikaan siirtyä. Skannaan esim. työntekijöiden minulle toimittamia sairausloma- ja työtodistuksia, jotka ovat siis paperilla ja tallennetaan meillä käsittelyyn skannattuina. Vastaavasti työntekijät haluavat monenlaisia todistuksia paperisina.

Eikä muiden tarvitse minun tilannettani tietää, vaan kysyin onko mulla tullut vastaan jotain ongelmia, jotka voisin itsekin ottaa huomioon.

Ap

Vierailija
8/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ei riittänyt. 😁

Mistä tuollaisia nettejä enää edes saa? Joku 20v vanha modeemi vai mikä?

Vierailija
9/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että jokainen kynnelle kykenevä on nyt etätöissä, jotta korona saadaan kuriin. Missä ihmeen paikassa olet töissä, jos teillä ei ymmärretä selkeää ohjetta??

Vierailija
10/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma on tullut lähinnä johdon puolelta, eli vanhan ikäpolven luutuneet asenteet, että etätyö ei olisi mahdollinen ja se mitä ei ääneen sanota: kontrollin puute, ei luoteta että alaiset tekevät töitä etätyöpäivänä. Viime keväänä kun oli poikkeusolot olin 50% etätyössä ja se oli ihanaa.

Vierailija
11/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti ei riittänyt. 😁

En tiedä, mitä työtä ap tai sinä teette, mutta esimerkiksi minä olen toimittaja ja editoin tv-kuvaa. Ei riitä norminetti.

Ja naurakaa lisää, jos tämä teistä on hupaisaa - mutta kun luen kymmeniä sivuja erikielisiä lähteitä juttuja kirjoittaessani juttuja, luen ne mieluiten paperilla, koska siten voin samalla alleviivata ja tehdä muistiinpanoja. Se nopeuttaa todella paljon sitten, kun alan kirjoittaa juttua ja etsin materiaalista siellä täällä olevia yksityiskohtia.

Ap:lle: älä suostu etätöihin, koska se monen tähän ketjuun tulleen kommentin perusteella tyhmistää ihmisiä ja tekee heistä jopa ylpeitä epäsosiaalisuudestaan. Vai että "läheisriippuvainen" muka pitää olla, jos kokee, että fiksu työyhteisö on hyvä asia olemassa...

Vierailija
12/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on. Tulee tehtyä pitempää päivää. Nyt on työmatka-aikakin luisunut työajaksi. Olenko työhullu?.

Vierailija
13/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä yksin voi siihen digiaikaan siirtyä. Skannaan esim. työntekijöiden minulle toimittamia sairausloma- ja työtodistuksia, jotka ovat siis paperilla ja tallennetaan meillä käsittelyyn skannattuina. Vastaavasti työntekijät haluavat monenlaisia todistuksia paperisina.

Eikä muiden tarvitse minun tilannettani tietää, vaan kysyin onko mulla tullut vastaan jotain ongelmia, jotka voisin itsekin ottaa huomioon.

Ap

Etätyössä on toki hyviä puolia, mutta myös huonoja:

- ergonomia

- työrauhan saaminen etäpalavereihin ja samalla rauhan antaminen muille kotona mahdollisesti oleville (esim. meillä myös mies ja abiturientti kuopus)

- miten hoidat tuon postittelun, kun pitäisi saada päivittäin noita sinun tulostamiasi papereita alaisille sisäisessä postissa?

- muu yhteydenpito, jota ehkä työtoverit ovat tottuneita hoitamaan IRL, ei etänä.

- tarvitsetko töistä ohjelmia, jotka toimivat huonosti etänä?

- työpaikkaruokailussa on puolensa. Esimerkiksi omassa työpaikassani on kolme keskenään kilpailevaa ravintolaa, joissa saa huokealla hyvää ruokaa, valmiina. Ei se nyt toki mikään ongelma ole kotonakaan, koska teemme iltaisin ruokaa koko perheelle, mutta välillä se iänikuinen tähteiden ja valmisruokien lounaalla syöminen ryydyttää ja olisi kiva syödä hyvää ruokaa kivojen työkaverien kanssa.

Vierailija
14/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti ei riittänyt. 😁

Mistä tuollaisia nettejä enää edes saa? Joku 20v vanha modeemi vai mikä?

Paras, minkä tänne maalle saa. Mies käyttää jotain tehokasta laskentaohjelmaa netin kautta. Molemmat lapset Netflixissä. Minä ja mies Teamsissa kameroiden kanssa. Ei enää se netti riittänyt.

Ap

Vierailija
15/15 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti ei riittänyt. 😁

En tiedä, mitä työtä ap tai sinä teette, mutta esimerkiksi minä olen toimittaja ja editoin tv-kuvaa. Ei riitä norminetti.

Ja naurakaa lisää, jos tämä teistä on hupaisaa - mutta kun luen kymmeniä sivuja erikielisiä lähteitä juttuja kirjoittaessani juttuja, luen ne mieluiten paperilla, koska siten voin samalla alleviivata ja tehdä muistiinpanoja. Se nopeuttaa todella paljon sitten, kun alan kirjoittaa juttua ja etsin materiaalista siellä täällä olevia yksityiskohtia.

Ap:lle: älä suostu etätöihin, koska se monen tähän ketjuun tulleen kommentin perusteella tyhmistää ihmisiä ja tekee heistä jopa ylpeitä epäsosiaalisuudestaan. Vai että "läheisriippuvainen" muka pitää olla, jos kokee, että fiksu työyhteisö on hyvä asia olemassa...

No mutta katsos, nyt introvertit ovat vuoden verran voineen leuhkia sillä, että HE eivät tarvitse ja kaipaa muita ihmisiä yhtään, on kuulemma suorastaan loistavaa muhia kotona tuijottaen telkkaria toista vuotta. Kerrankin voivat kokea sen eduksi, että ei ole ystäviä eikä tuttavia eikä kodin ulkopuolista elämää.