Onko kellään tietoa kuinka paljon asumistukea saava voi saada tuloa kirppismyynnistä ilman, että se vaikuttaa asumistukeen?
Pienikin roponen olisi tervetullut mutta mietin kannattaako vaivannäkö jos pienimuotoinen kirppismyynti vaikuttaa suoraan asumistukeen.
Onko parempi hillota tavarat kellariin ja viedä sitten kerralla lahjoitukseen?
Toimeentulotukea en saa.
Kiitos!
Kommentit (28)
Kirppismyynti ei vaikuta mihinkään tukiin, kun on käytetyn tavaran myyntiä ja käteiskauppaa eli ei näy missään.
Ota nyt selvää ihan asusmistuen perusteista, esim. onko kyseessä yleinen vai eläkkeensaajan asumistuki.
Lukee siinä asumistukipäätöksessäsi. Tyyliin ilmoita kun tulosi nousevat 400e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Lukee siinä asumistukipäätöksessäsi. Tyyliin ilmoita kun tulosi nousevat 400e kuukaudessa.
Kiitos!
Asumistukipäätöstä ei vielä ole. Olen kuitenkin huolestunut tulevaisuudesta miten tulen pärjäämään.. Jään yhden lapsen yksinhuoltajaksi.
Tuskin sä niitä verottajalle ilmoitat ja muista vähentää myyntivoitosta tuotteen alkuperäinen hinta, kuljetus ja säilytyskulut sekä pöydän vuokra jos vuokraat pöydän.
Vaikka miljoonan. Asumistukeen huomioidaan vain verolliset tulot ja tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Asumistukipäätöstä ei vielä ole. Olen kuitenkin huolestunut tulevaisuudesta miten tulen pärjäämään.. Jään yhden lapsen yksinhuoltajaksi.
Mene kelan laskuriin ja laita sinne tiedot. Se pitää paikkansa parin euron heitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Selvität oikeutesi tt-tukeen. Yh:lle on käsittääkseni muitakin tukia. Kelasta kysymään rohkeasti. Kirppistuloja ei mihinkään tarvitse ilmoittaa, joten niitä voit huoletta tienata. Älä kuitenkaan laita tilille, jos haet tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Selvität oikeutesi tt-tukeen. Yh:lle on käsittääkseni muitakin tukia. Kelasta kysymään rohkeasti. Kirppistuloja ei mihinkään tarvitse ilmoittaa, joten niitä voit huoletta tienata. Älä kuitenkaan laita tilille, jos haet tt-tukea.
En saa toimeentulotukea. Se selvitetty. Nyt haluaisin tietää vaikuttaako pienimuuntoinen myynti (kodin tavaroita ja lastenvaatteet) asumistukeen. Myisin myös postitettuna, joten näkyy tietenkin tiliotteessa. Sitä mietin onko tällainen pienimuotoinen myynti sallittua vai pienentääkö se asumistukea.
Osa tähän jo vastannutkin, ettei vaikuttaisi mutta haluaisin varmistuksen.
ap
Asumistukeen ei toimiteta mitään tiliotteita. Moni työssäkävijä saa asumistukea. Itsekin olen osa-aikatyössä ja nostan asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen ei toimiteta mitään tiliotteita. Moni työssäkävijä saa asumistukea. Itsekin olen osa-aikatyössä ja nostan asumistukea.
Olen hakemassa asumistukea ensimmäistä kertaa elämässäni.
Kela tarvitsee tiliotteet kaikista tileistä takautuvasti.
Yksi on käyttötili ja toinen S-pankin tili, johon tulevat vain bonukset.
Siitä S-pankin tilistäkin pitää olla tiliotteet, vaikka saldo muutaman euron/ kk.
Kela ei vaadi asumistukeen tiliotteita. Ne vaaditaan toimeentulotukeen. Tiedätkö ap nyt edes itse mitä tukea olet hakemassa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakemassa asumistukea ensimmäistä kertaa elämässäni.
Kela tarvitsee tiliotteet kaikista tileistä takautuvasti.
Yksi on käyttötili ja toinen S-pankin tili, johon tulevat vain bonukset.
Siitä S-pankin tilistäkin pitää olla tiliotteet, vaikka saldo muutaman euron/ kk.
TÄYDENNÄN:
Kela haluaa/ vaatii tiliotteet kaikista tileistäni takautuvasti kahden kuukauden ajalta.
Ei niissä mitään salattavaa ole, ei todellakaan! Mutta kysyin asiaa alunperin sen vuoksi jos satunnainen pieni kirppistulo vaikuttaa asumistukeen. Nyt ja tulevaisuudessa.
(Pienellä kirppistulolla tarkoitan esim. 2-30 €/ kk).
ap
Asumistuen hakemukseen ei toimiteta tiliotteita. Minkä hakemuksen olet Kelaan laittanut?
Aivan, ei asumistuki edellytä tiliotteiden toimittamista mihinkään. Asumistuella on ihan selkeät laskennalliset faktat siitä, kuka on oikeutettu asumistukeen ja minkä verran. Siihen vaikuttaa sinun omat palkka- tai muut säännölliset tulosi ja sen perusteella määritellään, minkä verran tulet saamaan asumistukea.
Ihminen saa muutenkin myydä omaa käytettyä omaisuuttaan ilman, että siitä tarvitsee mihinkään ilmoittaa mitään, ei mene veroakaan. Kun se ei ole liiketoimintaa. Saahan ihmiset myydä autojaankin ja vaikka mitä, ei niistä mihinkään tiliä tarvitse tehdä.
Vain silloin, jos saa sellaista tukea (esim. juuri tuo toimeentulotuki), missä vaaditaan toimittamaan tilitiedot Kelalle, jokainen tilille tuleva sentti vähentää seuraavan kuun tukea. Joku 50 euroa taitaa olla raja, jonka saa pitää ilman vähennystä. Silloinkin on helpointa vaan myydä kirpparilla niin, että ottaa sen myyntitulonsa käteisenä rahana, ja näinhän se yleensä meneekin.
Voit huoletta myydä omaisuuttasi, asumistukesi pysyy sen suuruisena, kuin se on myönnetty.
Kirppismyynti ei vaikuta asumistukeen eikä asumistukea varten toimiteta Kelaan tiliotteita. Oletko kuitenkin hakenut toimeentulotukea? Siihen lasketaan kaikki tulosi ja tarvitaan myös tiliotteet.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ei asumistuki edellytä tiliotteiden toimittamista mihinkään. Asumistuella on ihan selkeät laskennalliset faktat siitä, kuka on oikeutettu asumistukeen ja minkä verran. Siihen vaikuttaa sinun omat palkka- tai muut säännölliset tulosi ja sen perusteella määritellään, minkä verran tulet saamaan asumistukea.
Ihminen saa muutenkin myydä omaa käytettyä omaisuuttaan ilman, että siitä tarvitsee mihinkään ilmoittaa mitään, ei mene veroakaan. Kun se ei ole liiketoimintaa. Saahan ihmiset myydä autojaankin ja vaikka mitä, ei niistä mihinkään tiliä tarvitse tehdä.
Vain silloin, jos saa sellaista tukea (esim. juuri tuo toimeentulotuki), missä vaaditaan toimittamaan tilitiedot Kelalle, jokainen tilille tuleva sentti vähentää seuraavan kuun tukea. Joku 50 euroa taitaa olla raja, jonka saa pitää ilman vähennystä. Silloinkin on helpointa vaan myydä kirpparilla niin, että ottaa sen myyntitulonsa käteisenä rahana, ja näinhän se yleensä meneekin.
Voit huoletta myydä omaisuuttasi, asumistukesi pysyy sen suuruisena, kuin se on myönnetty.
OK. Kolme kertaa Kelan puh-aspassa sanottu, että vaaditaan tiliotteet kaikista tileista takautuvasti kahden kuukauden ajalta.
Ei siinä sinänsä ole mitään ongelmaa. Ihmettelen vain miten satunnaistulo vaikuttaa asumistukeen.
Verotietonihan ovat luonnollisesti Kelan nähtävissä. ap
ap
Saattaa kyllä olla, että asumistukea haettaessa pyydetään tiliotteet sen yhden ainoan kerran vuodessa tai kahdessa. Olen jo vuosia hoitanut vanhan äitini asumistukiasioita, ja hänellä tehdään asumistuen tarkistus kahden vuoden välein. Eli kyse on siis eläkeläisen asumistuesta. Kyllä silloin pitää antaa hakemukseen viimeisin tiliote, josta näkyy tilillä oleva summa. Kuukausittain ei tarvitse mitään toimitella.
En tiedä, onko näin muillakin asumistuen hakijoilla.
300 euroa.