Onko surkea idea hakea yliopistoon monen sadan km päähän jos ei voi muuttaa?
Olen siis perheellinen nainen ja ikääkin on jo yli 30 vuotta. Olen saanut innostuksen opiskella erästä alaa jota ei voi opiskella omalla paikkakunnallani. Ala on kiinnostanut jo vuosia mutta en ole koskaan tullut hakeneeksi.
Miehelläni on täällä hyvä työ ja lapsilla omat kaverit ja koulut. En halua siirtää koko perhettä toiseen paikkaan vain sen takia että minä haluan opiskella.
Olin alustavasti yhteydessä yliopistolle ja kannustivat hakemaan. Kertoivat että myös jatkossa opintoja voi suorittaa paljon/pääosin etänä ja yliopistolla ei ole tarvetta käydä jatkuvasti.
Mietin kuitenkin jäänkö tosi yksin opintojen kanssa ja pärjäänkö jos opiskelen lähinnä yksinäni täältä monen sadan km päästä? Onnistuuko opinnot todella vai käykö ne liian raskaaksi? Opiskelijabileet sun muut on osaltani jo muutenkin eletty enkä kaipaa uutta kaveriporukkaa. Haluaisin vain saada opinnot tehtyä ja tähdätä uudelle uralle.
Mitä mieltä olette onko tässä mitään järkeä?
Kommentit (29)
Onnistuu. Valmistuin viime vuonna Kuopiosta. Asuin koko ajan Helsingissä.
Minulla on lähipiirissä tuttu, joka teki toiselle puolelle Suomea nyt yliopistotutkinnon, eikä tarvinnut kuin pari kertaa käydä siellä paikan päällä. Etänä onnistuu etenkin nyt todella hyvin opiskelu.
Itse suoritin yliopiston Turussa ja asuin koko ajan Helsingissä. Hyvin onnistui, enkä todellakaan ollut ainoa. Opinnot kyllä sujuvat, ehkä haastavinta ovat olleet ryhmätyöt, kun itse olen ollut paikkakunnalla vain pari kertaa viikossa mutta kyllä nekin on aina saatu järjestettyä. Rankkaahan se on matkustaa parin tunnin takia mutta pääsin kulkemaan julkisilla, jolloin sain hyödynnettyä aina matkat joko opiskeluun tai sitten omaan aikaan. Valitsin kursseja sen perusteella, että läsnäoloa oli max 3 päivää viikossa. Koin, että sen jaksoi hyvin vielä matkustaa.
Omien kokemusten perusteella sanoisin, että hae ihmeessä. Meillä oli puolison kanssa sopimus, että mietitään asuinpaikkaa uudestaan ensimmäisen vuoden jälkeen, jos käy liian rankaksi mutta käytännössä mitä pidemmälle opinnot etenevät sitä joustavammiksi ne tulivat.
Tietysti riippuu alasta, onnistuuko tuo etäily noin kätsysti. Ainakin siitä kannattaa ottaa selvää.
Priorisoi ja tee perheellekin selväksi, että seuraavat vuodet keskityt opintoihin. Käyt tarvittaessa opiskelupaikkakunnalla. Mutta ensin pitää päästä sisään.
Tänä keväänä ei ole lähiopetusta yliopistoilla juuri ollenkaan, kaikki on etänä. Ja se sujuu monessa mielessä niin hyvin, että jatkossakin opetusta järjestetään varmasti ns hybridi mallilla. Ja voit varmaan tarvittaessa olla pari päivää viikossa yliopistopaikkakunnalla, yöpyä siellä?
Kannustan hakemaan! Etkä ole yhtään liian "vanha", jos sitä mietit.
No jos todella onnistuu koronankim jälkeen tehdä suurimmaksi osaksi etänä niin miksi ei? Ei tosiaan perheellinen niistä opiskelijariennoista ja muusta hömpästä mitään saa. Voi keskittyä tekemään sen tutkinnon nopeammin. Oletan nyt, että kyse on jostain teoreettisesta kirjoista opiskeltavata alasta. Vaikka lääkis tai hammaslääkis ei kyllä onnistu. Tai muut sellaiset, jpissa on paljon ryhmätöitä, käytännön harjoittelua tai pakollista läsnäoloa.
Saat aina tarvittaessa apua ja tukea opintoasioihin laitoksesi amanuenssilta ja opetushenkilöstöltä. Olit missäpäin Suomea tai maailmaa tahansa. Eli et jää ypöyksin pakertamaan tutkintoa. Kannattaa muuten ennen hakemista selailla koulutusohjelman opinto-opasta verkossa, ja katsastaa vähäsen millaisia oppimateriaaleja kursseilla on. Lähinnä tenttikirjojen saatavuutta, onko matsku löydettävissä pääsääntöisesti lähikirjastosta vai pitääkö ne lainata tieteellisestä kirjastosta. Vai ovatko kirjat nykyaikaisesti sähköisessä muodossa. Tsemppiä hakuprosessiin ja iloa opiskeluun!
Voi olla jopa halvempi olla joskus hotellissa kuin vuokrata asunto pitkäksi aikaa. Nykyään pystyy tekemään todella paljon kotona. Itse oon tehnyt avoimen opintoja Ouluun ja Helsinkiin.
Outoa, että yliopistoa voi käydä kokonaan etänä. Miten tehdään valvotusti tentit?
Jos haluaa tähdätä uudelle työ- ja urapolulle niin 5-6 vuotta kestävät yliopisto-opinnot jaksaa kyllä vetää läpi motivaatiolla ja tsemppauksella. Mieti mitä etuja tulet saamaan tulevaisuudessa (mielenkiintoinen työ, hyvä palkka, innostavat tehtävät jne.) puhumattakaan siitä, miten paljon tulet kehittymään jo opintopolun aikana. Lähiopetuspäivinä voi yöpyä vaikka hostellissa tai omenahotellissa, turha maksaa kk-vuokraa esimerkiksi soluhuoneesta jos sitä tarvitsee vain harvakseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että yliopistoa voi käydä kokonaan etänä. Miten tehdään valvotusti tentit?
Yliopistoilla on yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voi sopia tentinvalvonnasta pientä lisämaksua vastaan. Itse kävin Kalliossa HEO:ssa tenttimässä muutaman tentin. Opiskelin siis Kuopiossa. Kävin Kuopiossa myös tekemässä joitakin tenttejä. Rankkaahan sen on muutaman tunnin takia, mutta onnistuu. Luennot on hyvin pitkälti moodlessa. Kuopio vaati seminaariin läsnäolon, etenkin graduseminaariin, mutta jotkut yliopistot pitävät graduseminaarejakin muilla paikkakunnilla. Esim Rovaniemen graduseminaarit on Helsingissä.
Aika paljosta jää paitsi jos ei osallistu luennoille. Perustiedot voi lukea kirjoista, mutta viimeisimmät ja ajankohtaiset asiat käydään usein läpi vain suullisesti ja keskustellen. Etäopiskelija ei myöskään saa luotua verkostoja oman alan ihmisiin, mikä voi vaikeuttaa työllistymistä ja urakehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla jopa halvempi olla joskus hotellissa kuin vuokrata asunto pitkäksi aikaa. Nykyään pystyy tekemään todella paljon kotona. Itse oon tehnyt avoimen opintoja Ouluun ja Helsinkiin.
Monet käyttää myös airbnbtä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tentit on joka tapauksessa tenttiakvaariossa, eli tietokoneluokassa, jossa on videovalvonta. Luokat on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin. Ennen koronaa oltiin mahdollistamassa tenttiminen myös muilla yliopistopaikkakunnilla kuin omassa, koska tenttijärjestelmä on sama. Tarvitsi vain hankkia väliaikainen kulkulupa tenttisaliin.
Korona-aikaan tentit ovat olleet pääasiassa Moodle-tenttejä mutta paljon on otettu käyttöön vaihtoehtoisia suoritustapoja, kuten esseitä. Se on toisaalta hyvä, koska niissä oppii paljon enemmän kuin tenteistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljosta jää paitsi jos ei osallistu luennoille. Perustiedot voi lukea kirjoista, mutta viimeisimmät ja ajankohtaiset asiat käydään usein läpi vain suullisesti ja keskustellen. Etäopiskelija ei myöskään saa luotua verkostoja oman alan ihmisiin, mikä voi vaikeuttaa työllistymistä ja urakehitystä.
Opiskelijat ovat jo vuoden verran joutuneet tottumaan etäopintoihin. Pakko kestää, jos aikoo joskus valmistua.
Jos ala ei ole lääkis. tms. Niin onnistuu helposti.
Tein yliopisto-opinnot alusta loppuun Itä-Suomessa ja asuin Helsingissä. Perheellinen ihminen, lapset suht pieniä vielä silloin. Osan aikaa oli vuokralla kakkoskämppä opiskelukaupungissa. Ihan hyvin onnistui, toki melko rankka rupeama.
Vierailija kirjoitti:
Luennot ovat nykyisin etänä, joten osallistumiselle ei ole mitään estettä, vaikkei asuisi opiskelupaikkakunnalla. Etäluennoilla keskustelu onnistuu siinä missä luentosalissakin. Verkostojakin voi luoda etänä tutustumalla muihin opiskelijoihin. En tosin itse aikanaan ihan perinteisillä luennoilla istuenkaan mitään verkostoja luonut. Silti olen hyvin pärjännyt.
Kyllä se onnistuu, jos sinulla on riittävä motivaatio ja työskentelytaidot. Aika yksinäistä se yliopisto-opiskelu on joka tapauksessa. Yksin pitää yleensä tenttiin lukea ja esseitä vääntää.