Onko askel terveellisempään suuntaan jos korvaan maitosuklaan makeahkolla granolalla?
Ajattelin muuntaa ruokavaliota terveellisemmäksi korvaamalla maitosuklaan (n. 150 g päivässä) lautasellisella Fazerin Alku granolaa maidon kera.
Kannattaako, vai onko granola suunnilleen yhtä epäterveellistä kuin maitosuklaakin? Eli muutoksesta ei olisi mitään hyötyä?
Kyseinen mansikka-kaakao -granola on makean ja hyvän makuista. Voisin pystyä korvaamaan sillä suklaan ja muut karkit.
Kommentit (7)
Siinä mielessä että nimenomaisessa granolassa ei ole lisättyä sokeria, kuten kaikissa muissa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä että nimenomaisessa granolassa ei ole lisättyä sokeria, kuten kaikissa muissa.
Vain 56% sokeria. Tosi terveyspommi.
Pelleilyä. Et ole valmis muutokseen.
En suosittele. Pitäisi motivoitua muutokseen, eikä niin että yrittää joillain kikoilla jatkaa entistä, mistä haluaa pois.
Mä olen pitkälti päässyt suklaan himosta eroon.
Teen itse ruokani ja myös leivon paljon. Innostukseni alkoi, kun aloin iäkkäälle isälleni kokata.
Tuo oli huolissaan painonsa noususta ja aloin kokata vähän terveellisempiä ruokia ja leivonnaisia.¨
Porkkanakakku on nyt oma suosikkini. Hiivaleipäjauhoja, munia, toisinaan vain puolet reseptien sokerimäärästä, jotain sitrusmehua (itse puristettua), porkkanaraastetta, rypsiöljyä ja maitoa/piimää/rahkaa sekä tietty leivinjauhetta/soodaa.
Tuota kakkua pala sokerittoman kaakaon kanssa. Kaakaon teen kaakaojauheesta - en kaakaojuomajauheista, joissa on yleensä vähintään puolet sokeria. En osaa mittoja sanoa, kun teen aika heittämällä. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta eli kokeilemalla omaan makuun sopivan löysin. Laitan ison termosmukin pohjalle kaakaojauhoa "sopivasti", lisään hieman kuumaa vetää ja sekoita (sekoittuu veteen helposti). Sitten lisään mikrossa kuumentamani maidon. Maistuu mun suussa riittävän suklaiselta ja kakunpala tuo makeutta mukaan.
Vähäsokeriseen tottuminen voi viedä aikaa. Mulla meni nuoruudessani kaksi viikkoa totutella sokerittomaan kahviin. Ekan viikon maistui pahalle ja tokan viikon jälkeen sokerillinen on maistunut pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain 56% sokeria. Tosi terveyspommi.
Hiilihydraatti ei ole sama asia kuin sokeri.
Ja sokereillakin on eroja, suosittelen tutustumaan aiheeseen. Ethän voi syödä edes kaurapuuroa koska siinäkin ok hiilareita n. 54%.
Kuten sanottu, tuossa ei ole lisättyä sokeria.
Ei ole.