Asiantuntija/esimies hommissa olevat, teettekö säännöllisesti
iltaisin ja viikonloppuisin töitä palkatta?
Meillä on järkyttävä härdelliaika töissä ja taistelen asian kanssa. Toisaalta huomisamu olisi helpompi jos tekisi jo tänään 2-3h valmistellen mutta toisaalta... ne työt ei lopu tekemällä ja kierre vaan pahenee mitä enemmän tekee.
Kommentit (23)
Valitettavasti kyllä. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
Mutta halutessani voin venyttää vapaitani reilustikin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä joustaa työnantaja vastaavasti ja työsuhde-edut (palkan lisäksi) kompensoivat ilta- ja viikonlopputöitä.
Mitä etuja teillä on? Itselläni olen melko tyytyväinen palkkatasoon (<150 000€/vuosi maksimibonuksilla ja niitä ei joka vuosi tule) mutta muut edut onkin lähinnä hyvä työterveyshuolto ja veroton ryhmäeläkevakuutus. Mutta ei muuta ihmeellistä, ei lounareita, ei työsuhdeautoa, ei liikunta- tai kulttuuriseteleitä tai mitään muuta etua tai alennusta mistään. Normi työpäivät rajoitan noin 9h -siten että nykyään se menee tauoitta haukkamalla vain voileipä nettipalavereiden välissä ja yrittämällä ehtiä vessaan jossain sopivassa välissä- ; viikottain tulee tehtyä ehkä yksi pidempi päivä. Ja saman palkan saisin tekemättä yhtään ylimääräistä... ap
Kyllä teen, iltaisin 2-6 tuntia per päivä, kiirekausina lisäksi viikonloppuna 8-14 tuntia la ja su. T. Terveisiä it-helvetistä...
En palkatta. Aikataulutan itse omat hommani. Tosin saan laskutuksen mukaan urakkapalkkaa, mikä joskus kannustaa tekemään pidempää päivää. Vastaavasti voin välillä pitää omaa lomaa, viettää esimerkiksi pitkän viikonlopun kuluttamatta lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä joustaa työnantaja vastaavasti ja työsuhde-edut (palkan lisäksi) kompensoivat ilta- ja viikonlopputöitä.
Mitä etuja teillä on? Itselläni olen melko tyytyväinen palkkatasoon (<150 000€/vuosi maksimibonuksilla ja niitä ei joka vuosi tule) mutta muut edut onkin lähinnä hyvä työterveyshuolto ja veroton ryhmäeläkevakuutus. Mutta ei muuta ihmeellistä, ei lounareita, ei työsuhdeautoa, ei liikunta- tai kulttuuriseteleitä tai mitään muuta etua tai alennusta mistään. Normi työpäivät rajoitan noin 9h -siten että nykyään se menee tauoitta haukkamalla vain voileipä nettipalavereiden välissä ja yrittämällä ehtiä vessaan jossain sopivassa välissä- ; viikottain tulee tehtyä ehkä yksi pidempi päivä. Ja saman palkan saisin tekemättä yhtään ylimääräistä... ap
No tuolla palkkatasolla en ruikuttaisi yhdeksän tunnin työpäivistä. Aika paljon pienemmälläkin tulotasolla tehdään säännönmukaisesti iltaisin / viikonloppuisin vähän ekstraa. Mielestäni kuitenkin itsensä johtamiseen kuuluu, että rajaa tunnit itselleen järkeviksi eikä kuluta itseään loppuun.
En. Liian monta työpaikaltamme on ollut sairauslomalla liiallisen työkuorman ja loppuunpalamisen takia, että muistan pitää tiukasti omat rajani. Joskus kyllä tekee pidempää päivää, mutta se on kausittaista ja kompensoin sen vastaavasti tekemällä lyhyempiä päiviä taas kun helpottaa, joten kokonaiskuormitukseni ei kasva.
No joskus hyvin harvoin, mutta lähinnä siksi, että olen eka lusmuillut viikon tai pari. Yleisesti ottaen ei ole ollut koskaan tarpeeksi hommia yli 20 v. urani aikana. Ja ylennyksiä olen saanut useita ja tällä hetkellä johtoryhmätasolla. Eri yrityksissä olen siis ollut myös ja eri aloilla, mutta liike-elämässä kummiskin yksityisellä.
En ota töitä kotiin kuin Max 4 päivää vuodessa. Tai siis teen nyt etätöitä mutta lopetan työpäivän oikeastaan aina klo 16 ja sitten perheelle aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ihmeempiä etuja, paitsi ihan ok noin 5000 e bruttopalkka kuukaudessa. Etu on lähinnä se että jos tekee ilmaisia ylitöitä paljon, ei joudu niin todennäköisesti ulos jokavuotisista yt:issä ja ”nuorennusleikkauksissa” joita alan firmat harrastaa.
- 4
En niistä 9h päivistä ruikutakaan vaan siitä että kuinka paljon kannattaa tai ei kannata tehdä viikonloppuisin sen päälle. Työsopimus on ihan normaali "keskimäärin 37,5h/vko"; 9 h/päivä päivällä tekee jo ilmaistyötä yhden lisätyöpäivän verran viikossa. Ei kai mikään palkkataso ole edellytys pitkille työpäiville säännönmukaisesti? Vasta toimarit & nimenkirjoitusoikeudelliset on työaikalain ulkopuolella.
Työt ei tekemällä lopu. Itse tienaan 100 000€/vuodessa. Työaikaa ei ole, mutta joka päivä aloitan kasilta ja lopetan neljältä. Joka päivä pidän lounastauon 30-60 minuuttia. En tee töitä viikonloppuisin tai pyhäpäivinä. Työtahti on kohtuullisen rento. Etuina erinomainen työterveyshuolto, liikunta/kulttuurisetelit, ateriaetu, kaikenmaailman valmennuksia yms. hauskaa. Olen tyytyväinen ja työnantaja on tyytyväinen minuun.
En. Teen työtä 8-16 (pääsääntöisesti, liukumat tosin ovat tapissa). Ei ne työt tekemällä lopu ja olen sanonutkin että "kun tunnit loppuu niin loput työt jäävät odottamaan". Tarvittaessa joustan, mutta otan välittömästi seuraavalla viikolla takaisin kun tuo tunnit ovat täynnä. Kukaan ei ole tullut valittamaan. Vuosipalkka noin 74 000.
Meillä on käytössä työaikaliukuma, joten ylitöitä ei käytännössä voi tehdä.
Jos tilanne menisi siihen, että tunnit liukuvat yksipuolisesti plussan suuntaan, ottaisin asian asiallisesti esille kaikissa yhteyksissä, joissa töiden etenemisestä tiedustellaan tai niskaani yritetään kaataa lisätaskeja.
Olen joskus tehnytkin niin, eli totean asiallisesti halukkuuteni lisätehtävään mutta tiedustelen perään, mikä työn alla oleva taski jätetään vastaavasti pauselle, koska resurssit eivät riitä molempiin. Jos esimies edelleen inttää, että kyllä nyt vaan täytyy, utelen kiinnostuneena mitä krooniselle resurssipulalle on tehty tai ollaan tekemässä lähiviikkoina, onko lisärekrybudjetit jo tj:n pöydällä ja miten lisäväen etsintä edistyy jne.? Selittelyjen ja mutkujen sijaan esimieheltä on löydyttävä tilanteeseen konkreettisia ratkaisuehdotuksia - sehän on hänen työtään!
Olennaista on pysyä rauhallisena ja asiallisena. Kiukuttelu ja marttyroituminen voi kostautua seuraavissa yt:issä. Pitää myös muistaa, että resursointiongelma ei ole koskaan asiantuntijatason vaan johdon vastuulla. Hyväksi havaitsemani tapa on viestiä esimiehelle alusta lähtien selvästi, minkälaiseen venymiseen on valmis. Minulla on erillinen työpuhelin, joka on kiinni työajan ulkopuolella ja esimieheni tietää, että perhe-onneani en työn alttarilla uhraa. Piste. Jos työpaikka jää tällaisen avoimuuden takia saamatta, varmaan parempi sitten niin molempien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
En. Teen työtä 8-16 (pääsääntöisesti, liukumat tosin ovat tapissa). Ei ne työt tekemällä lopu ja olen sanonutkin että "kun tunnit loppuu niin loput työt jäävät odottamaan". Tarvittaessa joustan, mutta otan välittömästi seuraavalla viikolla takaisin kun tuo tunnit ovat täynnä. Kukaan ei ole tullut valittamaan. Vuosipalkka noin 74 000.
Tuo on hyvä tapa: määrittelee itselleen sen aikajänteen, jonka ajan on valmis väliaikaisesti joustamaan. Koska käytännössä joustamaan joutuu ja työnantaja voi sitä kohtuudella asiantuntijatöissä odottaakin. Mutta heti sen jälkeen tunnit pois, eikä jätetä muhimaan! Pahimmillaan pomo lurittelee "väliaikaisuudesta" kuukausitolkulla ja aina löytyy selitykset, miksi tilanne ei muuttunutkaan. Ja tätä sivuten: koska aina se selitys löytyy asiaan kuin asiaan, pyydän sovitut asiat mahdollisuuksien mukaan kirjallisena!
Jos ylityöt johtuu esim resurssipulasta saan ylityöstä rahallisen korvauksen. Jos teen omalla päätöksellä saan niistä joustovapaata, jotkaa saa myös rahana
Ylempänä toimihenkilönä en tunne sellaista käsitettä, kuin työaika.
Enpä kyllä tee,8h päivä sis 30-50min ruokatauko ja 30-60min kahvitaukoja
Toki palkkakin vain 50t, mutta eipä tarvi rehkiä
[/quote]
Ei mitään ihmeempiä etuja, paitsi ihan ok noin 5000 e bruttopalkka kuukaudessa. Etu on lähinnä se että jos tekee ilmaisia ylitöitä paljon, ei joudu niin todennäköisesti ulos jokavuotisista yt:issä ja ”nuorennusleikkauksissa” joita alan firmat harrastaa.
- 4[/quote]
Mulla n.4000 e bruttopalkka kuukaudessa. Ylitöitä todella paljon, mutta niistä maksetaan lain mukaiset ylityökorvaukset. Tämä siksi, että ne ovat asiakkaan tilaamia, töitä joita ei voi tehdä virka-aikaan, niin tottakai asiakas niistä myös maksaa.
Ylityöt ovat joo vapaaehtoisia, mutta vähän vaikea niistä kieltäytyä, jos ei ole ketään muita hoitamassa töitä. Yleensä kieltäytyjät ja joustamattomat henkilöt joutuvat pihalle seuraavissa yt-neuvoitteluissa.
Siis oikeastiko moni ”ylempi toimihenkilö” on sitä mieltä että työtuntien määrän tulee nousta jokaisesta ylennyksestä/ palkankorotuksesta? Johtoryhmänkö sitten pitää olla 24/7 töissä?
Teen, on omalla alallani aikataulupaineiden vuoksi enemmänkin sääntö kun poikkeus. Tästä sanottiin jo kun näihin töihin hakeuduin, eli ei tullut yllätyksenä.
Meillä kyllä joustaa työnantaja vastaavasti ja työsuhde-edut (palkan lisäksi) kompensoivat ilta- ja viikonlopputöitä. En silti koe, että kokonaisuutena olisi mitenkään normaalia virastotyöaikaa kuormittavampaa, koska jos teen 4 h (tai 14) projektille menevää valmistelutyötä illalla/viikonloppuna, niin pidän sen jossain kohden vapaana pois kun on hiljaisempi ajanjakso. Itse minä kuluni laskutan ja hyväksyn pääsääntöisesti kuitenkin.