PTSD
Olen kärsinyt rankan lapsuuden vuoksi ptsd:stä koko aikuisikäni. Tosin olen ymmärtänyt tämän vasta, kun työssä aloin oireilla masennuksella suuren menetyksen jälkeen ja kävin työterveyspsykologilla. Hänen mukaansa kärsin ptsd:stä käsittelemättömien traumojeni vuoksi.
Olen nyt sitten ollut vuoden osaksi työttömänä, koska en koe kykeneväni tekemään hoitoalan töitä. Välillä koen tilanteen epätoivoiseksi ja on luuserifiilis, kun pitää selitellä miksi en tee töitä, vaikka ala on niitä täynnä.
Muistini ei pelaa juuri ollenkaan ja kaikki vain ahdistaa koko ajan. Luultavasti väkivaltaisen kodin ja koulukiusaamisen vuoksi kärsin myös dissosiaatiohäiröstä, joka tuo omat ongelmansa.
Olisiko täällä vertaistukea ja miten tällaisesta suosta voi nousta?
Ap.
Kommentit (5)
Oletko käynyt PTSD:hen ja dissoon perehtyneen psykiatrin vastaanotolla? Se nyt ainakin ekana, että saat kaikki diagnoosit ja tarvittavat paperit. Olen itse selviytynyt PTSD:stä. Menneisyys ei enää vaivaa juurikaan paitsi suhtaudun edelleen tulevaisuuteen ensiksi negatiivisen ja pelon kautta. Keho-oireita ja takaumia ei enää ole ollenkaan. Eli siitä on mahdollista selvitä, mutta jotain jälkiä tulee loppuelämäksi. Traumaoireiden kanssa oppii selviytymään ja niitä oppii käsittelemään ja pikkuhiljaa ne vaimenevat. Traumaterapeutin tarvitsisit.
Osa-aikaisella työsopimuksella oon saanu olla työkkäriltä rauhassa. Tämä ei vain oo kovin kestävä ratkaisu ja huono omatunto kaikkien masennusoireiden päälle.
Eli mitään vapauttavaa lääkärinlausuntoa en ole saanut.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisella työsopimuksella oon saanu olla työkkäriltä rauhassa. Tämä ei vain oo kovin kestävä ratkaisu ja huono omatunto kaikkien masennusoireiden päälle.
Eli mitään vapauttavaa lääkärinlausuntoa en ole saanut.
Ap.
Ok, tsemppiä. Itse olen nyt työttömänä, mutta koko ajan pelko että milloin työkkäri pakottaa takaisin töihin. En usko että kestän siellä.
Huono omatunto (syyllisyydentunteet) on ne hankalimmat - sinun pitää vaan toistaa itsellesi ettei tilanteesi ole sinun syysi. Toinen/toiset ovat traumasi aiheuttaneet. Jos joku muu valittaa siitä mikset ole alasi töissä just nyt, sano että samasta syystä kuin lääkäritkään sairaslomaa saadessaan eivät hoida sairaita ihmisiä. Sinun ei tarvitse selitellä asiaa sen pidemmälle, sinun terveytesi, myös mielenterveytesi, ei kuulu sivullisille uteliaille.
Sinulla on oikeus keskittyä itseesi. Tätä kannattaa toistaa omalle peilikuvalleen vessassa niin kauan että kun ajatus putkahtaa taas mieleen, ensimmäinen mielikuva on oma naamasi sanomassa "minulla on oikeus keskittyä itseeni"!
Saitko sairaslomaa vai jonkun lausunnon, jonka perusteella työkkäri ei painosta takaisin hoitajan hommiin? Terv. itsekin traumataustainen PTSD-oireileva hoitaja, jonka polla on hajoamassa.