Opettaja ja koronavirus?
Olen opettaja 2. asteella ja astmaatikko.
Ulkomaisissa uutisissa puhutaan FFp maskeista ja aerosoleista. Suomen suositukset on hieman erilaiset .
Käytän itse opistolla FFP2 maskia. Mutta päivä on täynnä altistustilanteita. Koulu alueella jossa oppilaita paikkakunnilta missä on todettu brittimuunnosta.
Kuuntelen THL suosituksia ja koitan olla murehtimatta asiaa liikaa. Silti ajatus viruksen saamisesta hirvittää. Sairastin juuri keuhkoputkentulehduksen ja se kesti 3 viikkoa. Viruksen sain puolisolta joka selvisi viikon yskällä, minä en.
Voinko luottaa ffp maskiin?
Opiskelijoilla ei ole kaikilla ffp:t. Toin niitä mutta osa valitsee kangas/tavallisen maskin.
Aerosoli-uutisten vuoksi olen alkanut jo ajatella että onko minun turvallista syödä edes luokassa omia eväitä. Opettajanhuoneeseen tai opettajien ruokatilan en uskalla mennä koska suurin osa opettajista ei käytä ffp maskia .
Vai täytyykö nyt vain nöyrästi hyväksyä, että ammatinvalintakysymys? Jos saan viruksen, saan sen.
Vinkkejä ja ajatuksia otetaan vastaan.
Etäopetusta on osa mutta lähiopetusta 3-4pvää viikosta. Työnantaja on tehnyt päätökset ja tarvittavat toimet eli olosuhteisiin en voi vaikuttaa.
Kommentit (18)
Vitt* kun jaksaa teidän pöhköjen sekoilu naurattaa. Me ruokitaan koulunravintolassa päivittäin lähes tuhat opiskelijaa. Eli voi sanoa että altistumisuhka on. Sairastuneita vuoden aikana tasan nolla.
Itse käytän koulussa FFP2-maskia. Meillä on koulussa ollut koronaa ja läheisiä työkavereita on sairastanut taudin. Olen perusterve, mutta alussa kyllä huolestutti silti sairastuminen ja se että tuon taudin töistä kotiin ja puolisoni sairastuu. Ja kyllä, itse ajattelen tätä vähän ammatinvalintakysymyksenä, eli duunit hoidetaan vaikkei olosuhteet niin hyvät olisikaan.
Olen tehnyt opiskelijoille kyllä selväksi, että luokassa pidetään turvavälit, enkä esim. itse tule tunneilla viereen seuraamaan vihkotyöskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vitt* kun jaksaa teidän pöhköjen sekoilu naurattaa. Me ruokitaan koulunravintolassa päivittäin lähes tuhat opiskelijaa. Eli voi sanoa että altistumisuhka on. Sairastuneita vuoden aikana tasan nolla.
Onneksi!
Ja tosiaan en itsekään ollut tästä enemmän murehtinut ennen tätä brittimuunnosta. Ei varmaan pitäisi lukea kansainvälisiä uutisia ollenkaan 😞 ehkä ajattelen tuota että jos koulun ruokalassakaan ei sairastu niin riskiä ei ole.
Ihmetyttää tosin se miten Kuopiossa pääsi virus koulussa leviämään niin? 30 sairastui. Miten se on edes mahdollista 🤔
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän koulussa FFP2-maskia. Meillä on koulussa ollut koronaa ja läheisiä työkavereita on sairastanut taudin. Olen perusterve, mutta alussa kyllä huolestutti silti sairastuminen ja se että tuon taudin töistä kotiin ja puolisoni sairastuu. Ja kyllä, itse ajattelen tätä vähän ammatinvalintakysymyksenä, eli duunit hoidetaan vaikkei olosuhteet niin hyvät olisikaan.
Olen tehnyt opiskelijoille kyllä selväksi, että luokassa pidetään turvavälit, enkä esim. itse tule tunneilla viereen seuraamaan vihkotyöskentelyä.
Kiitos. Minullakin on vahva ajatus että ammatinvalinta kysymys. Silti nousee tämä ahdistus välillä. Mutta minkä sille voi, ei mitään. Itse olen kanssa omille opiskelijoille tiukkana.
Kai tämä asia vaan ahdisti ja helpottaa jo kun saa puhua tästä. Lisäksi edellinen tauti oli niin raju että se on vielä niin tuoreessa muistissa, mikä vaikuttanee nyt siihen että herää ylimääräistä huolta viruksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi!
Ja tosiaan en itsekään ollut tästä enemmän murehtinut ennen tätä brittimuunnosta. Ei varmaan pitäisi lukea kansainvälisiä uutisia ollenkaan 😞 ehkä ajattelen tuota että jos koulun ruokalassakaan ei sairastu niin riskiä ei ole.Ihmetyttää tosin se miten Kuopiossa pääsi virus koulussa leviämään niin? 30 sairastui. Miten se on edes mahdollista 🤔
Käytätkö maskia kotona? Edellisen tartunnan sait ilmeisesti puolisoltasi et työistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Minullakin on vahva ajatus että ammatinvalinta kysymys. Silti nousee tämä ahdistus välillä. Mutta minkä sille voi, ei mitään. Itse olen kanssa omille opiskelijoille tiukkana.
Kai tämä asia vaan ahdisti ja helpottaa jo kun saa puhua tästä. Lisäksi edellinen tauti oli niin raju että se on vielä niin tuoreessa muistissa, mikä vaikuttanee nyt siihen että herää ylimääräistä huolta viruksesta.
Huomaan hyvin työkavereistakin, että kyllä se huolestuttaa. Erityisesti oli rankkaa marraskuussa, kun tiimimme kymmenestä opettajasta kolme sai koronan. Kaikki kolme saivat oireet samalla viikolla ke-pe, eli alkuviikko oltiin istuttu samassa työhuoneessa kaikki kymmenen. Kyllä siinä meillä, jotka emme sairastuneet tai saaneet oireita meni se seuraava viikko vähän stressaantuneissa tunnelmissa kun odotimme testituloksia ja sitä että tuleeko oireita itselle. Muutama kuuluu myös riskiryhmään. Onneksi kaikki kolme paranivat ilman sairaalahoitoa, mutta kahdella tauti oli raju ja olivat pari viikkoa vuodepotilaita, ja siihen vielä päälle toiset pari viikkoa että toipuivat työkuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi!
Ja tosiaan en itsekään ollut tästä enemmän murehtinut ennen tätä brittimuunnosta. Ei varmaan pitäisi lukea kansainvälisiä uutisia ollenkaan 😞 ehkä ajattelen tuota että jos koulun ruokalassakaan ei sairastu niin riskiä ei ole.Ihmetyttää tosin se miten Kuopiossa pääsi virus koulussa leviämään niin? 30 sairastui. Miten se on edes mahdollista 🤔
Onkohan Kuopiossa tutkittu, onko tartunnat brittimuunnosta? Viittaisi vahvasti siihen..
Kouluissa on joka vuosi liikkeellä rinoa, adenoa, influenssaa sekä tietenkin vanhaa kunnon norovirusta. Ja se oli sinulla ammattia valitessasi tiedossa.
Miksi siis pelkäät yhtä tartuntatautia jos nuo muut eivät sinua pelota?
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on joka vuosi liikkeellä rinoa, adenoa, influenssaa sekä tietenkin vanhaa kunnon norovirusta. Ja se oli sinulla ammattia valitessasi tiedossa.
En ole AP, mutta eipä ole kukaan perusterve tuntemani alle viisikymppinen ollut sairaalassa teholla noiden muiden vuoksi. Koronan vuoksi on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nyt sinulle vaikka ei ehkä pitäisi.
Ensinnäkin nuo muut eivät ole yleisvaarallisia tartuntatauteja, korona on.
Vuosittain otan influenssarokotuksen.
Minulla on astma, enkä varmaan ole maailman ainoa opettaja jolla on astma. Astma ei ole mikään syy olla ryhtymättä opettajaksi ammatiltaan. Astma ja astmataipumus lisää paljon vakavan hengitystieinfektion riskiä ihan influessassakin, saati koronaviruksessa.
Minua huolettaa vain se, että joutuisin testiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi!
"Kokoontumislakia (Finlex) ei sovelleta julkisiin uskonnonharjoitustilaisuuksiin, jotka on järjestetty uskonnollisten yhdyskuntien omissa tiloissa tai niitä vastaavissa tiloissa.
Siksi ollaan tilanteessa, jossa avin kokoontumisrajoitukset eivät koske jumalanpalveluksia tai vastaavia toimituksia, jotka kuuluvat yhteisöjen tavanomaiseen uskonnolliseen toimintaan. "
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa keittiöhenkilökunta pysyy ruokailujen aikana keittiötiloissa ja ruoka otetaan opettajien avustuksella itse.
Näin ollen vain opettajat ovat tässäkin tilanteessa ne jotka altistuvat, sääliksi käy.
koulut kiinni, eipä olisi näitäkään ongelmia, erityisesti yläastelaiset eivät tarvitse mitään toimenpiteitä kotonakaan/vanhemmilta kun pärjäävät yksinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi!
"Kokoontumislakia (Finlex) ei sovelleta julkisiin uskonnonharjoitustilaisuuksiin, jotka on järjestetty uskonnollisten yhdyskuntien omissa tiloissa tai niitä vastaavissa tiloissa.
Siksi ollaan tilanteessa, jossa avin kokoontumisrajoitukset eivät koske jumalanpalveluksia tai vastaavia toimituksia, jotka kuuluvat yhteisöjen tavanomaiseen uskonnolliseen toimintaan. "
ei sitten varmaan koske moskeijoita tai muita vastaavia, ziisus että nää uskonhommat pilaa edelleen kaiken vielä vuosituhansien jälkeenkin, eikö tässä koskaan viisastuja
Onpa omaperäinen aloitus!