Eettiset arvot ostopäätöksiä tehtäessä?
Onko täällä ihmisiä, joille eettiset ja vihreät arvot ovat tärkeitä kuluttamisessa vai ostatteko myös esim. halvalla työvoimalla tuotettua pikamuotia? Suositteko kotimaisuutta vai onko sillä mitään väliä? Pakko myöntää, että oma shoppailuni voisi olla ekologisempaa ja eettisempää. Shoppailen aika paljon Zaraa ja H&M:ää ja muita edullisia merkkejä.
Kommentit (11)
Ostan vain kotimaissaan tehtyjä laatumerkkejä. Lisäksi olen teetättänyt paljon vaatteita. Kallista on, mutta sädekehä on ystäväpiirissä kirkas.
Minua ei kiinnosta ostosteni etiikka passkan vertaa. Hinta-laatusuhde se on joka puhuu.
Jos hyvän hinta-laatusuhteen takia on pitänyt riistää afrikkalaisia tai kid.uttaa pörröisiä eläimiä, niin sen parempi.
Rouva Eirasta kirjoitti:
Ostan vain kotimaissaan tehtyjä laatumerkkejä. Lisäksi olen teetättänyt paljon vaatteita. Kallista on, mutta sädekehä on ystäväpiirissä kirkas.
Et ole teetättänyt. Olet teettänyt. Älä enää tee tuota virhettä, tai mörökölli vie sinut.
Vierailija kirjoitti:
Rouva Eirasta kirjoitti:
Et ole teetättänyt. Olet teettänyt. Älä enää tee tuota virhettä, tai mörökölli vie sinut.
Anteeksi, suomi ei ole äidinkieleni. Pelkään mörökölliä.
Suosin kotimaista käsityötä tai muuten kestävää kuluttamista. Ns. Uudet ostohuonekalut on teetätetty kotimaisella puusepällä laadukkaasta puutavarasta, esim. tammi, omien toiveiden mukaisesti siten, että niiden tyyli kestää aikaa. Muuten on ostettu antiikkia tai laadukkaista materiaaleista valmistettuja kalusteita. Uusia vaatteita ostetaan harvoin ja kun ostetaan, ostetaan sen verran laadukkaita, että ne eivät virahda ekassa pesussa. Vaatteet valitaan myös siten, että eivät mene muodista, eli klassista pukeutumistyyliä suosien. Muuten ostan laadukkaita pohjoismaissa valmistettuja kankaita ja ompelen pitkälti vapaa-ajan vaatteet itse alusvaatteita myöten.
Toiveena aina eettinen tuote, muttei pelkkää kierrätystä, saa olla uusikin eettinen. On tärkeää että ihmiset voivat hyvin, eläimet ja luonto.
Mä ostan tavaran heti, jos se on tuotettu reilulla orja- tai lapsityövoimalla.
Mulla on tuttu joka on somessa silleen SUSTAINABLE FAMILY LIVING ja niin luonnonmukaisten meikkien ystävä jne. Mut sit on kai tajunnut ettei ne naturalmeikkifirmat tai suomalaiset designmerkit juuri tee yhteistöitä minkään alle 3000 seuraajan tyyppien kanssa, ja sulavasti menee sinne sekaan sit ne muutkin meikkivinkit eläinkokeilla testatuilla Maybellineilla ja Lindexin tägit uusissa farkuissa. Saa toki kertoa mistä ne uudet pöksyt on mutta en tajua miksi pitää tägätä se firma - ellei kerjää yhteistyötä? Hakisi suoraan niitä duuneja firmoilta, toi kerjuu nolottaa. Mut joo, musta on päivänselvää ettei kukaan voi toteuttaa täysin ekologista tyyliä, mitä enemmän on rahaa käytössä niin sitä epäeettisempää elämä tapaa olla - ekologisinta on olla kuluttamatta lainkaan.
Isoilla firmoilla palautukset sekä ongelmatilanteet kuten reklamaatiot hoidetaan niin paljon sujuvammin ettei mulla ole aina varaa ottaa sitä riskiä, että rahat valuu ns. "kankkulan kaivoon" kun maanantaikappale osuu kohdalle. Näin on käynyt parin suomalaisen pienemmän firman kanssa. Ei kiinnosta vmäinen palvelu ja vääntö ja kääntö enää vaikka kuinka on ekoa ja suomalaista.
Ostelen siis stokkalta (koska laaja valikoima) sitä mitä tarvitsen ja mikä näyttää kivalta. Eettisyys on mulle plussaa muttei pakollista. Varmasti voisin parantaa kohti kestävämpää kulutusta, mutta en koe olevani se kaikkein surkeinkaan kuluttaja näissä asioissa.
Ei kiinnosta paskaakaan tuotteen eettisyys tai epäeettisyys. Jos tarvitsen, ostan. Jos en tarvitse, en osta. Hinta ja laatu kun kohtaa, se riittää minulle.
Esimerkiksi, ostan aina brasilialaista nautaa enkä suomalaista. Miksi? Siksi että brasilialainen nauta on halvempaa kuin kotimainen ja laatueroa en lautasella huomaa. Vaatteeni ostan parin vuoden välein ostosmatkalta New Yorkista. Miksi? Siksi että sieltä saan Tokmanni-hinnoilla Stockmann-laatua ja samalla mukavan loman itselleni.
Vihreät arvot on harvoin ilmastolle hyväksi. Esimerkiksi Green City Lahti juhlii ympäristöpääkaupunkivuottaan käyttämällä sähköä enemmän kuin koskaan eli koska on kiva tehdä valotaidetta, niin ei tarvitse ajatella kuluttamisensa seurauksia.