Oikeuteen todistajaksi asianomistajana 4 pvä varoitusajalla
Ei vaan voi näin toimia oikeus Suomessa. Olen siis myös asianomistaja. Olen jo ollut rikoksen kohteena joka on aiheuttanut sekä rahallista, fyysistä ja psyykkistä haittaa. Ja nyt minua odottaa 300 euron uhkasakko jos en paikalle ilmesty. Oma auto on osina korjaamolla. Taksilla ei ole varaa kulkea 150km. Kyydin saaminen arkipäivänä on melkoinen mahdottomuus. Bussilla mentäessä joutuisin menemään edellisenä iltana ja yöpymään hotellissa. Ja tuskin pomokaan on kauhean tyytyväinen kun joutuu hankkimaan tuuraajan yhdeksi päiväksi näin kiireellä. Onneksi tänään on vapaa ja pystyin vastaamaan puhelimeen kun haastemies soitti, koska kirjallinen ilmoitus ei olisi ehtinyt kotiin ennen istuntoa. Siinä olisi sitten kiva ollut maksella 300 euron sakkoa. Ja vieläpä se että vastapuoli (muutaman vuoden takainen ex) tuskin saa tiedokseen oikeudenkäynti päivää koska hän ei ainakaan aikoinaan vastannut outoihin numeroihin ja menen sinne turhaan ja istunto siirtyy.
Kommentit (11)
Sinulle maksetaan korvaus kaikista kustannuksista mitä sinulle aiheutuu tuosta.
Soita käräjäoikeuteen istunnon tuomarille ja kysy etäyhteysmahdollisuutta, pitää sopia erikseen.
Tuota en osaa kommentoida, mut mielestäni aina ei oikeus toimi Suomessa hyvin. (en nyt viitsi avata asiaa enempää, ettei oma kokemukseni paljastu yksityiskohdista).
Mutta myös armeijan kertausharjoituksiin on mentävä, kun kutsu tulee. Voisiko tähän suhtautua samoin?
Asianomistajana vai todistajana?
Ei oikeudessa voi olla kahta roolia.
No, nämä on niitä asioita jotka on vaan hoidettava alta pois. Tuskin (tai toivottavasti ei) kuitenkaan jatkuva elämäntapa... Eli menet nyt vaan ja sillä selvä.
https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/todistajanaoikeudenkaynnissa/Todist…
Emma K. kirjoitti:
Asianomistajana vai todistajana?
Ei oikeudessa voi olla kahta roolia.
Voidaan kuulla todistelutarkoituksessa.
Voidaan kutsua noin nopealla aikataululla, jos todistaja tai vastaaja ovat olleet oikeutta karussa ja poliisi on saanut kyseisen henkilön kiinni. Silloin oikeudenkäynti pitää järjestää nopeasti, koska henkilöä ei saa pitää kiinni muutamaa päivää kauempaa.
T. Lautamies
Hae matkaennakkoa. Jos vastaaja ei tule paikalle, hän maksaa omat uhkasakkonsa ja seuraavalla kerralla hakee poliisi.
Ehkä et ehdi saada ennakkoa tilille, mutta vaadi jälkikäteen. Minä sain ennakkoa eikä sitä peritty takaisin vaikka istunto peruuntui. Nykyään käytetään etäyhteyksiä, joten ota selvää, missä lähin paikka vai voitko käyttää kotikonetta.
Ja mikå syy?