Miksi jotkut esimiehet vastustavat etätöitä?
Usein tämä yhdistyy autoritääriseen johtamiseen, koska järjellä tätä ei pysty perustelemaan. Jopa nuorissa esimiehissä on näitä, mutta pääosin ovat vanhoja. Etätöistä tulee muuten melkoiset säästöt yritykselle. Myös työntekijälle tästä on hyötyä ja voi käyttää matka-ajan esim. harrastuksiin tai lasten kanssa. Kaikki voittavat. Miksi siis jotkut vielä haraavat vastaan?
Kommentit (16)
Meillä taas esimies itse etäpäivinä golffaa, käy ostoksilla, risteilyillä yms yms. Kuvittelee varmaan, että kaikki muutkin tekevät näin etäpäivinä.
Ne tuntee patalaiskat työntekijänsä liian hyvin.
Eivät luota omiin esimiestaitoihinsa ja pelkäävät joutuvansa huonoon valoon.
Tai sitten ihan vaan manifestaatio perinteisestä suomalaisesta "työnantaja versus työntekijä" -skenaariosta, jossa työnantaja olettaa, että työntekijä kusettaa, ja työntekijä olettaa, että työnantaja kusettaa.
Jos työntekijä hoitaa hommansa, missä ongelma? Jos taas ei hoida, niin sitten kysytään, että miksei, ja koetetaan korjata tilanne.
Koska ne haluaa hengittää niskaan ja pitää huolen siitä, että työntekijällä on pelko perseessa koko työpäivän ajan.
Rehellisesti:
jos olet esimies, jolla alaisina vaikka 30 henkilön osasto. Näistä 27 hyviä työntekijöitä, joita ei mitään ongelmia antaa olla etätöissä. Sitten loput, joiden työn jälki etätöissä on hyvin kyseenalaista.
Kerro mitä teet, ja miten perustellen? Annat porukan olla etätöissä, hyvien 27 katkeroituessa näiden lopun 3:n huonoon töittensä hoitoon? Otat nämä 3 työmaalle, miten perustelet asian, ettei tule pa..amyrskyä? Vai otat kaikki työmaalle, jolloin koko porukka on enemmän tai vähemmän tyytyväisinä?
Mulla on kaksi kollegaa, jotka ei tiedä edes miten päin hiirtä pitää pitää kädessä. Laita sellaiset sitten etätöihin, jotka ei selviä edes perusexcellin tallennuksesta ilman apua. Joo liioittelen, mutta osaamisen taso ei ole sitä, että he itsenäisesti selviäisivät vaan joutuvat paljon pyytämään apua meiltä muilta.
Ne haluaa kytätä ja pelkää ettei etänä pysty
Eivät pääse pätemään. Pikkupomot on pahimpia. Ei osaamista, ei itsetuntoa.
Osa etätyön tekijöistä keskittyy lähinnä somettamiseen, kahvin tai vahvempien nesteiden kittaamiseen, kampaajalla ja kaupassa käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyön tekijöistä keskittyy lähinnä somettamiseen, kahvin tai vahvempien nesteiden kittaamiseen, kampaajalla ja kaupassa käyntiin.
Niin varmaan joo.
Jos tuohon ei puututa, niin missäs vika sinun mielestäsi silloin on? =)
Itse ainakin tykkään meidän firman nuorista naisista. Ei se ole sama niille jossakin Teamsissa heittää juttua.
Ja silloin puuttuu kaikki kosketuskin.
Setämies
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti:
jos olet esimies, jolla alaisina vaikka 30 henkilön osasto. Näistä 27 hyviä työntekijöitä, joita ei mitään ongelmia antaa olla etätöissä. Sitten loput, joiden työn jälki etätöissä on hyvin kyseenalaista.
Kerro mitä teet, ja miten perustellen? Annat porukan olla etätöissä, hyvien 27 katkeroituessa näiden lopun 3:n huonoon töittensä hoitoon? Otat nämä 3 työmaalle, miten perustelet asian, ettei tule pa..amyrskyä? Vai otat kaikki työmaalle, jolloin koko porukka on enemmän tai vähemmän tyytyväisinä?
Näinhän se valitettavasti menee. Paitsi jatkossa ei nuo 27 enää tyydy siihen että kaikki kärsii koska kolme ei osaa hoitaa hommiaan. Itse en ainakaan enää 100% takaisin toimistolle suostu. Näin etänä jää niin paljon enemmän aikaa kun ei tarvitse 1.5h istua joka päivä bussissa. Olen valmis vaihtamaan työpaikkaa jos jatkossa tulee takaisin vaatimus nököttää toimistolla avokonttorissa joka päivä.
Luottamuspula on huonoin mahdollinen tekosyy etätöiden epäämiseen. Ratkaisu EI ole lähityö, vaan tilanteen korjaaminen niin johdon taholta niin, että etätyö on mahdollista ilman esimiehelle kirpoavia ylimääräisiä hikikarpaloita.
Itse ovat ongelman luoneet jos eivät tiedä kauan suunnilleen menee työtehtävän suorittamiseen.
Ymmärrän tuon hyvin. Tälläkin hetkellä olen etänä "töissä". En saa aikaiseksi juuri mitään. Yli seitsemän tonnin kuukausiliksa kuitenkin.
Kaikki työntekijät eivät pysty tulokselliseen etätyöhön. Esimies usein tuntee työntekijät ja tietää kenellä se luonnistuu ja kenellä menee makoiluksi.