Tunnetko ketään, jolla on ollut salmonella?
Tai onko sinulla ollut? Mistä sait sen ja millaista se oli?
Kommentit (12)
Sitähän tosi harvoin tiedetään, että mistä sen on saanut. Ruoasta siis toki pääsääntöisesti tulee, mutta oireiden itämisaika voi olla monta päivää -> vaikea tietää, minä päivänä ja mistä ruoasta/raaka-aineesta peräisin. Kuumeinen ripulitauti tyypillinen oire. Voi olla kokonaan oireetonkin.
Olen saanut ulkomaan reissulta, todennäköisesti juomavedestä. Todella kipeä olin, oireena kuumetta ja ripulointia. Aiheutti lopulta vielä reaktiivisen niveltulehduksen. Antibiooteilla lähti onneksi nopeasti paranemaan.
sukulaismies kävi sairaalassa mutkan. juo aina marinadiliemet kanapaketeista ja muista. oppihan olemaan.
Mulla oli; lähinnä oireeton/ pientä ripulia. tuli esille kun olin hakeutumassa kesätöihin keittiöpuolelle. Tod. näk ulkomaanreissulta saatu tartunta (Singaporesta tai Indonesiasta)
Ostin sen eläintarhalta, nimittäin meidän kissan :)
Ystävälläni on ollut kaksi kertaa, hänellä on ollut myös yersinia ainakin kahdesti. Lääkäri sanoi, että hänellä on ilmeisesti geneettinen alttius saada näitä tartuntoja, ts. saa helpommin kuin keskivertoihminen.
En vielä, juuri keitin 8 kananmunaa ja samalla löysin tämän päivän uutisen myynnistä vedettävästä erästä.
Jackpot. 🤢 Kaikki täsmää. Paitsi tuottajakoodi munissa, jonka juuri ja juuri pystyy arvailemaan ettei ole sama. 🥵
Tunnen. En muista mistä sai, mutta ruosta kuitenkin, joutui sairaalaam osastolle useaksi päiväksi, vaikea tilanne oli. Ja kyseessä oli silloin 19 vuotias perusterve mies.
Sukulaistytöllä oli. Ei selvinnyt koskaan, mistä se oli peräisin, mutta ravintolan noutopöytää epäiltiin. Oireet kesti aika pitkään. Korkea kuume, väsymys, oksentelu, ripuli.
Usein Suomessa ovat peräisin siipikarjasta, porkkanaraasteesta tai salaatista.
Kummisetäni sai Venäjältä. Oli kovin kipeä hetken aikaa, ripuloi holtittomasti. Ei tarvinnut onneksi sairaalaan asti mennä.
Tuttavarouva sei sen soijarouheesta. ripuloi kamalasti