Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronatesti ja yksityisyys

Vierailija
14.01.2021 |

Mulle iski flunssa. Altistunut läheinen tahtoisi tietää, onko korona. Itseäni ei kiinnosta, mikä virus, mutta altistunut henkilö on sitä mieltä että voisin testauttaa.

Korona-neuvontapuhelimeen ei vastata edes pitkän odotusajan jälkeen (Turku), enkä tahdo antaa heille numeroani.

Jos menisin testiin, ja tulos olisi positiivinen, mitä kaikkea se automaattisesti tarkoittaisi minulle Kela-tuen saajana, lapselleni koululaisena, miehelleni työssäkäyvänä? Tai, kuka tai mikä taho saisi automaattisesti tiedon sairastumiseni laadusta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireeton altistunut perheenjäsen joutuu viralliseen karanteeniin 14 päiväksi.

Ei kannata. Soittavat 3 kertaa päivässä ja urkkivat kaiken mahdollisen.

Vierailija
2/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli viis veisaat muiden terveydestä? APn kaltaisille saisi antaa rikostuomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sotkua Kela-tukeen jonkun flunssan takia! Joten huumorisi ei nyt oikein naurata.

Onko tämän viruksen suhteen siis jotain erityisoikeuksia ohittaa yksityisyys, vai eikö ole? Suomessa.

Vierailija
4/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli viis veisaat muiden terveydestä? APn kaltaisille saisi antaa rikostuomion.

Päinvastoin! Minä en tartuttaisi tätä, mikä onkin, vain siksi että olisi negatiivinen todistus.

Vierailija
5/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään halua, että lapsi joutuisi pois koulusta virallisen altistumisen vuoksi, kun oikeasti uskon että a) jokainen ihmisten ilmoilla liikkuva vääjäämättä altistuu eri taudeille, ja b) lapsille korona (ja influenssa) ei todistetusti hengenvaarallinen.

Vierailija
6/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys siis on edelleen: kuka saisi tiedon positiivisesta koronatesti-tuloksestani, ilman että minä sitä tietoa annan? En usko että kukaan, paitsi lukuna, mutta haluan varmistaa.

Vierailija
7/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida mennä testiin, niin asia on sillä selvä.

Vierailija
8/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taida mennä testiin, niin asia on sillä selvä.

Pystytkö elämään se asia omallatunnollasi, jos tauti onkin koronaa? Miten tämä voi kela-tukiisi mitenkään vaikuttaa ja mitä väliä sillä on?

Vierailija
9/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään tukiin.

Vierailija
10/10 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys siis on edelleen: kuka saisi tiedon positiivisesta koronatesti-tuloksestani, ilman että minä sitä tietoa annan? En usko että kukaan, paitsi lukuna, mutta haluan varmistaa.

Jos sulla olisi positiivinen koronalöydös, tieto menisi eteenpäin ainakin alueesi tartuntatautilääkärille sekä lisäksi jäljitystyötä tekeville henkilöille. Anonyyminä ei voi testissä käydä eikä tässä tapauksessa tarvita potilaan suostumusta tietojen luovuttamiseen edellä mainitsemilleni tahoille.