Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi flunssassa on joskus kuumeinen olo, mutta mitattaessa alle 37.5?

Vierailija
14.01.2021 |

Tein Oma olo -korona-arvion. Siinä oli kohta: "onko sinulla kuumetta eli yli 37.5 astetta? kyllä vai ei?" Alla oli lisäys: "jos et pysty mittaamaan lämpöäsi, mutta olosi on kuumeinen, vastaa kyllä".

Entä sitten, jos pystyy mittaamaan lämpönsä, ja se on alle 37.5, mutta olo on kuumeinen?? Pitäisikö kysymyksistä päätellä, että kuumeiseen oloon pitää loppuviimeksi luottaa enemmän kuin mittariin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla mitattaessa tulee yli 37:n asteen lämpötila, niin olen kyllä sairas ja ihan kanttuvei. Mulla on viimeksi ollut 38:n asteen ylittävä kuume vuonna 2002, ja luulin, että kuolen. Esim. influenssassa mulla pysytteli lämpö alle 38:ssa.

Vierailija
2/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin vastaat , että olo on kuumeinen.

Influenssankin olen kerran sairastanut kuumeettomana ( tiedän, koska testattiin, lapsellani olleen taudin vuoksi meidät molemmat), ja olo oli todella voipunut ja kurja, mutta kuumetta ei noussut silloinkaan, kuten ei mulle ole noussut muutenkaan viimeiseen 20 vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun normilämpö on noin 36,5. Jos se on yli 37, niin olo on jo tosi sairas.

Vierailija
4/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein kuumeen sijasta "alilämpöä". Nuorempana sain usein 35 alkavan lämpötilan :D

Tuntuu kaiketi ihan samalta kuin kuume, kiva jos tämä kerrankin jossain huomioidaan. Olen usein törmännyt siihen että jos ei ole kirjaimellisesti kuumetta, ei ole kipeä.

Kuumeiseen oloon pitää luottaa.

Vierailija
5/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans se, että normaalilämpö on aika alhainen ja tasainen ja huomaan kyllä heti, jos se alkaa nousemaan flunssan takia. Mutta ei useinkaan ehdi 37,5 asti nousta. Elimistön puolustus pääsee voitolle jo puolessa vuorokaudessa.

Vierailija
6/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mun normaalia lämpä, mutta jos mulla on "kuumetta" 37,5 astetta, niin kyllä musta tuntuu jo ihan oikeasti kuumeiselta ja sairaalta.

Vierailija
7/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita alilämpö kuumeitakin olemassa. kun on kuume vilu tärinä päällä lämpötilan mittaus ei ole relevanttia.

Vierailija
8/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu jo 37.0 astetta, en todellakaan menisi töihin tai mihinkään koska todellakin olen kipeä silloin. Normilämpö mulla 36,6.

Vierailija
9/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota oloon. Mulla on ollut keuhkokuume kuumettomana ja siitä opin, että kyllä sinne saikulle voi jäädä joskus ilman kuumettakin.

Vierailija
10/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla mitattaessa tulee yli 37:n asteen lämpötila, niin olen kyllä sairas ja ihan kanttuvei. Mulla on viimeksi ollut 38:n asteen ylittävä kuume vuonna 2002, ja luulin, että kuolen. Esim. influenssassa mulla pysytteli lämpö alle 38:ssa.

Tämä! Itselläni sama että joskus on hirvittävän kipeä olo ja mittari näyttää tasan 37.0 tai himpun ylitse. Itselläni oli kaksi vuotta sitten ensi kerran vuosiin korkea yhden päivän kuume jolloin kuume nousi 39 asteeseen ja luulin että nyt kuolen ja olin jo päivystykseen soittamassa/lähdössä koska olo oli niin heikko! Mutta aamulla se oli laskenut normilukemiin eli 36.6. 

Vierailija
11/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin vastaat , että olo on kuumeinen.

Influenssankin olen kerran sairastanut kuumeettomana ( tiedän, koska testattiin, lapsellani olleen taudin vuoksi meidät molemmat), ja olo oli todella voipunut ja kurja, mutta kuumetta ei noussut silloinkaan, kuten ei mulle ole noussut muutenkaan viimeiseen 20 vuoteen.

Arviolomake ei anna tuollaista vaihtoehtoa. Vain kyllä/ei.

Vierailija
12/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11149345

Tätä on kyseenalaistettu, että onko 37 astetta enää ihmisen normaalilämpö. 

Mittaan aina välillä käytössä olevalla kuumemittarilla lämmön, kun olo on terve. Osaan sitten verrata tulokseen, jonka saan, kun on kuumeinen olo. Toisaalta, harvoin saan kovia lämpötiloja aikaan, lääkitsen aika nopeasti, jos yhtään on kipeä olo. 

Vierailija
13/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleensä lämpö suunnilleen 35,8 astetta.

Jos lämpöä on 36,5+, tunnen itseni ihan kuolemansairaaksi.

Arvatkaa vaan, uskooko lääkäri? No ei tietenkään, koska Suomessa potilas ei voi olla ikinä oikeassa, ja selvästi kipeänä pitää mennä töihin tai AY-mafia antaa karenssia ja ei täällä saa edes kohta eläkettä.

Tästä on tehty paljon tutkimuksiakin, mutta arvatkaapa vaan, puhutaanko niistä ikinä valtamediassa?

Vierailija
14/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittaan aina välillä käytössä olevalla kuumemittarilla lämmön, kun olo on terve. Osaan sitten verrata tulokseen, jonka saan, kun on kuumeinen olo. Toisaalta, harvoin saan kovia lämpötiloja aikaan, lääkitsen aika nopeasti, jos yhtään on kipeä olo. 

Alkoholia ei pitäisi käyttää, jos tuntuu, että joku tauti yrittää iskeä päälle.

Vierailija
15/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aivojen off-tila, aivosumu, ilmenee ilman kuumettakin.

Vierailija
16/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti sekoitetaan kuumeeseen, koska esiintyy sen yhteydessä.

Vierailija
17/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti sekoitetaan kuumeeseen, koska esiintyy sen yhteydessä.

Siis mikä sekoitetaan kuumeeseen?

Vierailija
18/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia ei pitäisi käyttää, jos tuntuu, että joku tauti yrittää iskeä päälle.

Höpöhöpö. Pikkuflunssat lähtee nopeaan viskillä. Ja nimenomaan siinä vaiheessa kun tauti on alkamassa. 

Vierailija
19/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on normilämpö alle 36, yli sen nousee terveenä oviksen aikaan ja menkkojen alkaessa. Huomaan lämmönnousun heti olossani. Ja jos olen kipeänä niin ei tarvitse mennä edes sinne 37 asteeseen kun on jo kunnolla kuumeinen olo. Vastaisin tuollaiseen kysymykseen ehdottomasti että kyllä on kuumetta jos olo on sellainen, ihan sama mitä mittari näyttää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme