Miten päästä yli vuosien takaisesta muutosta?
Muutimme perheeni kanssa toiselle paikkakunnalle 4 vuotta sitten ja kadun muuttoa edelleen. Ikävöin vanhalle paikkakunnalle, joka on satojen kilometrien päässä. Miten tästä pääsee yli??
Oloa ei yhtään helpota se, että mieheni jätti hyvän, vakituisen työpaikkansa muuton takia ja on siitä asti saanut pelkkiä pätkätöitä. Muutimme minun työni perässä, eikä työ ollut edes sen arvoinen vaan vaihdoin aika pian työpaikkaa.
Mielestäni muutto oli suuri virhe, mutta paluu takaisin on jo myöhäistä, koska lapset eivät halua vaihtaa enää koulua ja heidän ystävänsä ovat täällä. Korjausliike olisi pitänyt tehdä heti, ennen kuin lapset juurtuvat tänne.
Kiitos kun sain valittaa johonkin...
Kommentit (11)
Joko sopeudut tai muistatte takaisin. Vanhemmat päättää, lapset seuraa. Ei lapset sanele perheessä mitä tehdään - aikuiset toimii johtajina. Joskus perheen etu on tärkeämpi kuin joku lapsen mielihalu.
Jos saatte entiseltä paikkakunnalta työpaikat miehesi kanssa, miksette muuttaisi takaisin? Lapset saavat uusia kavereita kuitenkin koulusta ja harrastuksista. Tuette lapsia sitten aktiivisesti uudessa kodissa että pääsevät hyvään alkuun siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä uudella paikkakunnalla on huonosti, muu kuin työasiat?
Itse asiassa ei mikään. Uusi paikkakunta on ihan kiva ja olemme asuneet täällä ennenkin, ennen lapsia. Siksi en oikein ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa... Olen jotenkin jäänyt jumiin siihen ajatukseen, että muutto oli virhe. Toki miehen työkuvioiden hankaluus tuo paljon stressiä ja koen aika paljon huonoa omatuntoa siitä, että hän joutui jättämään oman työnsä minun työni takia (mies ei syyllistä minua tästä, mutta itse soimaan itseäni vähän). Omat ystäväni jäivät myös vanhalle paikkakunnalle mikä harmittaa myös vähän, nyt en ole vuoteen nähnyt ketään ystävää koronan takia.
Ap
Jotenkin muutto takaisin hirvittää silti. Pelkään, että menisimme ns. ojasta allikkoon ja yhden asian korjaantuminen (miehen työ) saisi aikaan toisen ongelman, kuten lasten sopeutumisongelmat. Entä jos lapset eivät saisikaan uusia kavereita, tai jos heitä kiusattaisiin koulussa, masentuisivat tai katkeroituisivat? Nyt kadun muuttoa siksi, että koen meidän tehneen päätöksen liian heppoisin perustein. Sama riski olisi olemassa myös takaisinmuutossa..
Ap
Viihtyykö mies nykyisessä paikassa vai olisiko myös halukas muuttamaan takaisin? Onko ap sinulla kavereita nykyisellä paikkakunnalla ?
Sun ongelmana vaikuttavat olevan sun ajatukset. Muuta niitä äläkä ala muuttamaan vaikeampia asioita. Kirjoitit itsekin ettei paikkakunnassa ole mitään vikaa. Käy asia itseksesi mielessäsi läpi ja päätä selvästi että jätät märehtimisen. Muutos on nyt tehty. Elä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Viihtyykö mies nykyisessä paikassa vai olisiko myös halukas muuttamaan takaisin? Onko ap sinulla kavereita nykyisellä paikkakunnalla ?
Mies viihtyy nykyisellä paikkakunnalla muuten, paitsi työkuviot harmittavat. Varsinkin nyt, kun nykyinen määräaikaisuus on päättymässä pian eikä uutta työtä ole kiikarissa ja paineet seuraavan työn löytämiselle kasvaa koko ajan. Miehellä on vanhasta paikasta hyvät muistot, mutta hänestä ne ajat ovat takana päin ja meillä uusi elämä täällä. Minulla ei ole kavereita eikä tuttuja nykyisellä paikkakunnalla. Vanhalle paikkakunnalle ei viitsi nyt koronan takia matkustaa, joten en ole kokonaiseen vuoteen tavannut ketään muuta kuin lähikaupan kassaa ja skypen välityksellä kolleogita..
Ap
Ei kannata koskaan muuttaa jos ystävät on tärkeitä ja ne jää toiselle paikkakunnalle. Sit taas jos on oletettavissa et alettuaan seurustella tms unohtuu tai ne muutem etääntyy, kannattaa muuttaa pois mihin haluaa.
Perhellisellä tärkeintä on musta oma perhe, oli se koti missä vaan. Ja talous tulee hyvänä kakkosena. Oli se talo tai asumus missä vaan esim jos oma asunto, kannattaa sua siinä vaan eikä haikailla vuokralle keskustaan.
Lyhyestäkin reissusta voi olla hyötyä jos se edistää uraa tms. Noin kai moni tekee ettäköy pohjoisessa hankkimassa vaikka kokemusta työstä johon ei etelässä pääse ....
Tässä pätee sanonta: "Ole onnellinen siellä missä olet, koska lähdettyäsi kaipaat sinne takaisin".
Ja tiedän kyllä tunteen. Viimeisin muutto kaduttaa, vaikka siihen olikin todella hyvä syy, eli muutto lähemmäs aikuisia lapsia.
Mikä siellä uudella paikkakunnalla on huonosti, muu kuin työasiat?