Sikiö ei vastaa viikkoja nt-ultrassa
Kävin ensin yksityisellä ultrassa viikolla 10+2 ja sikiön koko oli 9+6, en tästä vielä huolestunut vaikka minun kolme edellistä raskautta ovat tässä vaiheessa vastanneet viikkoja tai siis omia laskujani hedelmöittymisestä tarkkaan. Nyt kun kävin julkisella nt-ultrassa, niin sikiö oli 12+2 ja laskettu aika siirtyi 8 päivää myöhäisemmäksi eli 5 päivää vähentynyt edellisestä vielä. Tämä huolestutti vaikka kätilö ei pitänyt asiaa erikoisena, arveli vain, että on hedelmöittynyt myöhemmin, kaikki pitäis olla ok. Mutta miksiköhän edelleen sikiö pieneni 5 päivällä. Kätilö arveli myös, että jos jo tässä vaiheessa alkaa vauva siroutumaan, mutta netistä löydän tietoa, että rakenneultraan asti pitäisi olla normaaleilla käyrillä.
Olen googlaillut nyt asiaa, ei hirveästi löydy tietoa keskiraskauden sikiöistä, jotka ei vastaa viikkoja. Minun edelliset vauvat ovat olleet alle kolme kg 2kpl ja yli kolme kg 1 kpl, olen itse jokseenkin pienikokoinen, 161cm ja 54 kg, mutta vauvat ovat olleet rakenneultraan asti käyrillä ja sitten pienentyneet.
Ja olen mielestäni aina tiennyt milloin ovis oli. Pitäiskö tästä huolestua, onko muilla ollut tässä vaiheessa raskautta sikiön koko lakannut vastaamasta viikkoja? NT-ultra ja seerumi oli ok.