Kuinka vanha lapsi saa matkustaa rattaissa ilmaiseksi?
Tuli mieleen tuosta aiemmin olleesta suht huuuuumöripitoisesta keskustelusta. Että kyllä siinä joku pointti oli, kun niitä selkeästi kouluikäisiäkin, terveitä lapsia, kuljetellaan rattaissa maksutta busseissa ja muissa liikennevälineissä.
Kommentit (15)
Ainakin turussa ulkolaiset mammat kuljettaa vaunuissa 4-6 vuotiaitakin. Heti kun bussi liikkuu lapset hyppää ulos rattaista kun ovat sen 5 min pysäkillä istuneet polvet leuassa.
Jyväskylässä ei saa ollenkaan. Mutta nyt heinäkuun hintauudistuksen myötä, muistaakseni kaikki alle kouluikäiset matkustaa ilmaiseksi, ei rattaissa vaan ihan muuten.
Ei niiden lasten tarvi siellä vaunuissa istua, ihan saa ottaa bussin penkille sääntöjenkin mukaan. Itse en ymmärrä tuota että isot lapset istuu vaunuissa, liikunta tekee hyvää!
Helsingin seudulla alle 7-vuotias saa aina matkustaa ilmaiseksi. Jos lapsi menee rattaissa, myös saattaja pääsee ilmaiseksi, eli molemmat pääsevät ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:52"]
ei siinä taida mitään ikärajaa olla,tarttis vaan olla pussikuskien olla tiukkana et jos lapsi ei istu koko matkaa rattaissa niin ei matka silloin ilmainen kuulu olla myöskään lapsen kanssa matkustavalla.Usein näkee et rattaat laitetaan välikköön ja mennään lapsen kanssa istumaan.
[/quote]
Itsellä on voimassa oleva bussilippu vaikka matkustamme lapsen kanssa rattailla ja lapsi istuu toisinaan penkissä kun siellä on tilaa.
Kannattaa myös muistaa, että rattaiden kanssa ei todellakaan mahdu aina bussin kyytiin. Kyllähän se vähän kirpasee talvipakkasilla 20 min välein kulkevilla linjoilla.
Mamuäidit kärräävät jopa kouluikäisiä poikia rattaissa, nähty on.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:54"]Ainakin turussa ulkolaiset mammat kuljettaa vaunuissa 4-6 vuotiaitakin. Heti kun bussi liikkuu lapset hyppää ulos rattaista kun ovat sen 5 min pysäkillä istuneet polvet leuassa.
[/quote]
Jep, saman pistänyt merkille. Kyllähän se on vituttanut, kun mamu kouluikäisen kans sulloutuu bussiin ja itse joutuu oottaan seuraavaa bussia.
Häpesin silmät päästäni kaverianikin, joka sulloi 5-vuotiaan ison pojan rattaisiin, koska itse halusi päästä ilmaiseksi bussissa ja poika ei jaksanut muka kävellä
Kait se riippuu kaupungista? Kuopiossa saa alle 4v.n
Mitä maksuja siitäkin nyt pitää maksaa?!? Katainen keksinyt jo jonkun ratas veron? No en ole koskaan maksanut ja esikoinen jo 9v. Ei meille ole koskaan mitään laskuja/maksuja tullut. Mihin siitä pitää maksaa?
Tampereella ei taida olla mitään ikärajaa. Ilmaiseksi pääsee lasta rattaissa/vaunuissa kuljettava aikuinen ja alle 7v. lapset. Myös pyörätuolilla matkustava ja hänen saattajansa pääsee ilmeisesti maksutta.
Aika monessa kaupungissa alle 18-v.
Aika monessa kaupungissa alle 18-v.
En mä ole koskaan lapsiltani maksua perinyt.
ei siinä taida mitään ikärajaa olla,tarttis vaan olla pussikuskien olla tiukkana et jos lapsi ei istu koko matkaa rattaissa niin ei matka silloin ilmainen kuulu olla myöskään lapsen kanssa matkustavalla.Usein näkee et rattaat laitetaan välikköön ja mennään lapsen kanssa istumaan.