1,5v poissaolokohtaukset?
Olen nyt viimeisen 4kk aikana ehkä kolmisen kertaa todistanut lyhyttä 5-20 sekuntin hetkeä tyttärelläni, joita epäilen poissaolokohtauksiksi. Lapsi vaikuttaa olevan omassa maailmassaan, "miettii", eikä ainakaan yhdellä kerralla reagoinut nimeensä. Tämä aika on niin lyhyt, että on vaikea todentaa sitä, onko kyse kohtauksesta vai vain "mietiskelystä".
Millaisia kohtausoireita teillä on ollut ja ovatko ne menneet itsestään ohi, vai onko syyksi paljastunut epilepsia?
Lapsi on täysin normaalisti kehittynyt ja puhuu jo aika hyvin, kävelemään oppi 10kk vanhana. Joten mitään huolia kehityksen vuoksi ei ole ja mieheni ei ole ollut.
Kommentit (7)
* Niin siis mieheni ei ole ollut huolissaan asiasta, vaikka on todistanut yhtä "kohtausta", joten kovin pelottavan oloisia nuo kohtaukset eivät ole.
Itse käyttäisin lastenlääkärillä. Kertoisin nuo asiat ja antaisin lääkärin kertoa, miten tulisi toimia vai toimitaanko mitenkään. Voi olla, että lapsi on vain ollut ajatuksissaan tai väsynyt tms ja siksi on hetken ollut sellainen.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 14:10"]
Itse käyttäisin lastenlääkärillä. Kertoisin nuo asiat ja antaisin lääkärin kertoa, miten tulisi toimia vai toimitaanko mitenkään. Voi olla, että lapsi on vain ollut ajatuksissaan tai väsynyt tms ja siksi on hetken ollut sellainen.
[/quote]
Meillä on neuvola ensi maanantaina, otan siellä puheeksi. Tänään vasta kunnolla heräsin tähän asiaan, kun lapsella oli tällainen "kohtaus" leikkipuistossa.
Tiedän ihmisen, jolle selvisi vasta lähellä eläkeikää, että ei muilla ihmisillä ole sellaisia poissaolokohtauksia, joita hänellä oli ollut lapsesta saakka. Paljastuivat epilepsiaksi.
Kannattaa tutkia, jotta ei tarvitse olla turhaan huolissaan ja jos kyse on epilepsiasta, hoito voidaan aloittaa ajoissa.
Mun veljellä oli lapsena välillä sellaisia "poissaolokohtauksia" , joitain 5-20 sekuntia yleensä ja ne loppuivat aina sellaiseen hervottomaan säpsäykseen eli kroppa tavallaan sätkähti. Pari kertaa kaatui, kun sellainen tuli seisoessa/kävellessä. Magneettikuvissa ei löytynyt kuitenkaan mitään eli ei saanut epilepsiadiagnoosia kuitenkaan. Varsinaista syytä ei löytynyt, vaikkakin glutamaatti, aspartaami ja kofeiini ovat hänellä kiellettyjä varmuuden vuoksi (joidenkin lääkärien mukaan altistavat kohtauksille). Teini-ikään mennessä loppuivat oikeastaan kokonaan. Nuorena aikuisena hänellä kuulemma oli joskua tullut todella pahassa kankkusessa kohtaus. Mutta ei niistäkään onneksi ole mitään isompaa haittaa ollut. Tietysti sitä toivoo, ettei tulisi koskaan noita esim. auton ratissa, väsyneenä tms. Epileptikkohan on ajokiellossa. Veljen mukaan kohtauksen aikana ei pysty tekemään mitään tietoisesti (puhumaan, lukemaan tms.) ja kuvaa "de ja vu":n kaltaiseksi kokemukseksi, joissa aistit tavallaan terästäytyy. Ei kohtaus kuulemma ole ollut hänelle tunteena mitenkään kauhean epämiellyttävä. Paitsi noloa, jos sattuu kaatumaan tai tipahtaa tuolilta, kuten joskus lapsena koulussa. Mutta veli siis ei noita aikuisena enää ole nuoruuden villien vuosien jälkeen saanut (välttää juomasta runsaasti alkoholia)
Itse veisin lapseni lääkäriin, jos kohtauksia ilmenisi. Isompi lapsi ehkä osaisi jo kertoa itsekin, millainen tunne hänellä on ollut itsellään silloin, kun kontaktia ei saa. Toivon mukaan on vain ollut tosi tosi väsynyt. Mun lapsi on nukahtanut joskus silmät auki ruokapöytään :-D
Mulla tulee päivittäin poissaolokohtauksia. Todettiin epilepsia kun olin n.10v. Tahdotko kysyä jotain, jos voisin helpottaa oloasi :) itse veisin lapsen lastenneurologille.