Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa ystävää loukkaamatta, ettei halua känniviestejä/-puheluita?

Vierailija
30.12.2020 |

Minulla on ystävä, joka käyttää reilusti alkoholia. Yleensä pyrin ajoittamaan tapaamiset hänen kanssaan niin, että voin olla melko varma ettei ole juonut. Pidän hänen seurastaan silloin kun ei juo. Ongelmaksi on kuitenkin nyt muodostunut, että saattaa kännipäissään laitella viestejä tai laittaa viestiä (josta hädintuskin saa selvää kirjoitusvirheiden takia), että voisiko soittaa kun nyt ottaa päähän se ja se asia. Joskus koitan ohittaa nuo viestit, mistä seuraakin sitten useita känniviestejä lisää, jossa sanoo tyyliin ”jos olet tosiystävä niin vastaathan” jne.

Suoraan sanottuna en kestä kuunnella kännisten ihmisten sössötystä, sillä se on vastenmielistä. Itselläni on alkoholistiäiti ja tuota känniläisten sekoilua on tullut katseltua ihan tarpeeksi. Ystävänikin tietää äidistäni ja oman taustani, mutta ei ole ottanut onkeensa, sillä kokee tietysti että eihän hänellä sellaista ongelmaa ole. Sanojensa mukaan tykkää vaan ottaa joskus reilummin. Tämä joskus on kuitenkin ihan viikottain ja arkenakin.

Onko muita samassa tilanteessa olleita? Kuinka olette asian ratkaisseet?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vain ohittaa. Sitten itse voit soittaa vaikka seuraavana päivänä.

Itselläni on paha tapa kännipuheluihin eikä siitä voi olla ylpeä. Pääosa täyttä kuras ja hävettää.

Vierailija
2/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"älä soittele minulle kännissä, voidaan puhua ja nähdä selvinpäin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole missään tekemisissä. Siis missään. Estä hänet äläkä enää koskaan tapaa häntä.

Vierailija
4/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älä vastaa. Ei ole millään tavalla pakko vastata kännipuheluihin. En itsekään vastaa koska soittajaakin seuraavana päivänä harmittaa kännissä soittelu

Vierailija
5/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastaa sille, ei tarvitse sanoa mitään syytä. Itsekin tiedän että jos tietty ihminen soittaa viikonloppuisin klo 20 jälkeen on alkoa käytetty. En vaan vastaa puheluihin ja kavereita ollaan edelleen.

Vierailija
6/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa soittoon/viestiin. Jos laittaa tuollaisia "et ole tosiystävä" viestejä, soita hänelle seuraavana päivänä ja ota puheeksi että tuo syyllistäminen tuntuu pahalta.

Vierailija
7/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole ympärivuorokauden lärvät niin älypuhelimeen saa paljonkin sovelluksia, joilla voit rajoittaa koska puheluita/viestejä tältä henkilöltä otat vastaan. Ite en arkisin ota puheluita kello 21 jälkeen vastaan kuin 3 ihmiseltä ja muut ei edes näy mulle. Oon ilmoittanut kaikille etten ole illalla/öisin tavoitettavissa.

Vierailija
8/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa sun ystävältä jos tietää taustasi. Jos ei tiedä, niin puhdas sattuma.

Vierailija
9/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyys ei ole mikään velvoite olla käytettävissä vuorokauden jokaiseen aikaan. Ei varsinkaan, jos toinen humalassa tarvitsee seuraa ja "juttukaveria". Mielestäni pelkkä puhutaan, kun olet selvinpäin riittää. Loukkaantuu ystävä tai ei, niin rajoja ei oikein voi pistää muuten kuin näyttämällä ettei onnistu. Hän ei itse kunnioita sinun rajoja, vaatimalla sinua kuuntelemaan kännipuheluita.

Vierailija
10/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on yks ystävä joka ottaa kerran kuussa reilusti , hän on skitsofreenikko ja jättää ottopäivänä lääkkeet ottamatta, kuulemma oksenuttaa , ottopäivänä viestejä ja soittoja alkaa tulla kolmesta lähtien ja jatkuu koko yön , aamulla tulee viestiä ootko kunnossa soitanko ambulanssin , soitan jos et vastaa jne olen sanonut ettei soittais ja tekstais mutta minkä teet kun ihminen on sairas. tuo että uhkaa soittaa ambulanssin on tosi ilkeää koska tietää että sillä minä vastaan, selitin viimeksi että jos hän soittaa häkeen turhia soittoja siellä on lista johon hänen nimi laitetaan ja jos hän tarvitsee oikeasti apua sitä ei saa turhien soittojen takia. hankala homa kun ei haluais välejä katkoa.

Vierailija
11/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa tai vastaa vasta seuraavana päivänä. Mä olen täysin väsynyt jatkuvasti tissuttelevaan ystävääni, itse otan välillä, mutten viikottain. Viimeksi suuttui, kun en lainannut rahaa, ei ollut lainata. Nämä on hankalia juttuja, jos toinen on riidanhaluinen ja takertuva/ripustautuva ja haluaa draamailla. Otin etäisyyttä eli viestin vähemmän, sain syyllistämistä osakseni. On alkanut tuntua välillä, etten saisi edes rauhassa hengittää. Ystävyys ei kuitenkaan voi toimia niin, että mun pitää olla aina sellainen, kun toinen toivoo tai painostaa tai jopa käskee.

12/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin niin, etten vastaa kännisoittoihin, mutta puhuisin hänen kanssaan kyllä kun hän on selvinpäin. Toivoisin hänen tajuavan siitä, että ongelmana on se känni.

Olen huono sanomaan suoraan, koska pelkään toisen loukkaantuvan. Joissain tilanteissa ei voi muuta kuin sanoa suoraan, ja silloin tuo "älä soittele minulle kännissä, voidaan puhua ja nähdä selvinpäin" on hyvä. Jos tuosta loukkaantuu, niin sille ei voi mitään. 

Vierailija
13/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidän sinusta, mutta oman taustani takia känniset viestit aiheuttavat ahdistusta, joten onhan sinulle ok että en vastaile niihin heti, vaan juteltaisiin asioista myöhemmin?" Ja tuon sanot silloin kun on ihan selvin päin.

Vierailija
14/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään jolla on vastaavanlainen tilanne.

Hän aina vastaa puheluun ja antaa känniläisen puhua asiansa. Vieläpä on myös yöaikaan soitellut, kun tuttavani nukkuu. Pidemmän päälle tuo on kyllä helvetillistä. Ymmärrystä tuttavaltani kyllä löytyy känniläisen suhteen.

Itse sanoisin suoraan, että älä pliis soittele kännipäissäsi minulle. Kuvittele roolit toistepäin niin se ei tunnu yhtään kivalta.

Vierailija
15/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä neuvoja tullut, kiitos niistä. Tosiaan tilannetta vaikeuttaa se, että oman taustani vuoksi välttelen viimeiseen asti kaikkia konflikteja ja myötäilen sitten loputtomasti, oman hyvinvointini kustannuksella.

Ihan selvähän se pitäisi olla normaalissa ystävyyssuhteessa, ettei aina tarvitse olla saatavilla ja siitä ei tulisi syyllistää.

Ap

Vierailija
16/16 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa viesteihin, äläkä puheluihin.

Sano ystävällesi, että voit tavata esim. lenkkeilyn/ulkoilun merkeissä, tai jotain muuta missä hän ei voi juoda.

Tervehenkiset tapaamiset on ok, kaikki muu ajan haaskausta.