LAKIA TUNTEVIA paikalla, käräjäasiaa
Mulla käräjät tulossa, olen asianomistaja elikkä siis uhri. Enempää en pysty sanomaan itse rikoksesta. Mutta ekaa kertaa elämässäni joudun oikeuteen todistamaan. Kuvittelin että asianomistajan ei tarvitse sanoa mitään oikeudessa kun yleinen syyttäjä hoitaa hommat. Mutta niinvain napsahti kutsu henkilötodistamaan kuten kaikille yli kymmenelle asianomistajalle. Syytetty kun kiistää teon, tottakai.
Miten määräytyy se aika, jona esim. petosasiaa käsiteltäessä asianomistajan PITÄÄ (= on pakko ) olla oikeussalissa läsnä jos häntä kuullaan myös SYYTTÄJÄN TODISTAJANA?
Miten ao. tapauksessa korvataan todistelukulut hänelle?
Vain siltä ajalta (päivältä) jolloin on suunniteltu kuuleminen?
Vai saanko valtiolta korvaukset (päivärahat, ansionmenetyskorvaukset ja majoittumiskustannukset) koko oikeudenkäynnin ajalta ?
Siis esim jos oikeus käsittelee asiaa 5 päivää ja minun kuuleminen olisi määrätty toiselle päivälle mutta haluan olla paikalla utelias kun olen koko käsittelyn ajan, napsahtaako tilille rahat 5ltä päivältä?
Jos asianomistajatodistajia on vaikkapa kymmenen, kuka ja miten aikatauluttaa kuulemiset?
Ja vielä: jos hankin asianajajan, mitä tämä tekee oikeudessa? Voiko hän todistaa minun puolesta? Jos ei, kuulusteleeko hän sitten muita asianomistajia vai mitä?
Pitääkö tai onko tapana, että asianajaja on koko ajan oikeudessa läsnä vaikka muuta ei tapahdu kuin että syyttäjä ja puolustaja tenttaavat muita todistajia (jotka siis samassa tilanteessa kuin minä)?
Mitä tämmöisessa yleisen syyttäjän ajamassa monen päivän oikeusjutussa asianomistaja yleensä tekee asianajajalla, laatii korvaushakemuksen vain??
Kävin kyllä oikeus.fi ja oikeusministerö-fi -sivuilla mutta siellä ei näihin löytynyt vastausta.
Kommentit (5)
Jaa.. no siihen hupeni sekin rahansaantihaave. Ajattelin vähän lomailla käräjäpaikkakunnalla ;D
Pääsenkö sitten lähtemään kotipaikkakunnalle välittömästi kun minut on kuulusteltu vai pitääkö odottaa talossa sisällä koko käsittelyn ajan?
Muistelen nimittäin 4-5 vuotta sitten käyneen niin,että käräjätodistajan oli pakko olla koko päivä oikeustalolla ja paikkakunnalta ei saanut poistua koko parin viikon käsittelyn aikana. Ihme touhua, ei kai nykyään enää noin pidä?.
Henkilötodistajan on aina todistettava itse. Häntä pyritään kuulemaan samana päivänä. Joskus (harvoin) on pakko kuulla todistajaa useamman kerran ja silloin määrätään uusi päivä kuulemiselle jolloin todistaja kutsutaan paikalle taas. Istuntojen aikataulu on yleensä suunniteltu etukäteen. Korvauksia saa ansionmenetyksistä ja matkakuluista, en muista että yöpymisiä olisi korvattu.
28.5. klo 1:37 28.5. klo 1:40
Näemmä uneton yö.
Saat korvauksia vain siltä ajalta kun sinun on ollut pakko olla paikalla. Saat oikeudelta lomakkeen, jonka voit täyttää ja sitä kautta sitten rahat tulevat.