Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankala tilanne liittyen opiskeluun

Vierailija
26.12.2020 |

Hei,

Pääsin avoimen AMK:n polkuopintoihin, mutta jäin miettimään otanko paikkaa vastaan vai en. Nyt paikka kai peruuntui kun jahkailin, mutta nyt tuntuu että se olisi ollut oikea valinta. Minulla on määräaikainen työ ja töitä on kyllä heinäkuun loppuun asti ainakin, mutta mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Kannattaako hakea uudelleen keväällä kyseiseen koulutukseen? Tiedän nyt että se olisi minun juttuni, liittyy läheisesti myös nykyiseen työhöni, olen näytteenotossa sairaanhoitajan koulutuksella töissä. En halua tehdä normaalia osastotyötä. Kyseessä on siis bioanalyytikon koulutus. Onko sairaanhoitajalla hyvät työmahdollisuudet saada töitä näytteenottossa jos en kyseiseen koulutukseen pääsisi? Vakituista työtä minulla ei ole edelleenkään vaan määräaikainen.

Toinen koulutus missä minulle olisi paikka, on röntgenhoitajan koulutus, mutta se epäilyttää sillä olen iässä jossa tehdään lapsia ja lapsi on suunnitteilla ihan lähiaikoina. Mikä tässä tilanteessa olisi järkevintä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena siis että olen sairaanhoitaja, ja näytteenotossa töissä, ja koulutus johon olisin päässyt on bioanalytiikan avoimen AMK:n polku. Haluaisin tehdä näytteenottotyötä jatkossakin ja haluaisin vakituisen työn. Mutta eikös yksityisellä aika paljon haluta että on bioanalyytikko, ja sh:ita ei oteta töihin näytteenottoon? Koska nykyisen työsuhteen jälkeen myös yksityinen sektori työnantajana kiinnostaisi.

Vierailija
2/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea asut? Pääkaupunkiseudulla näytteenottoon pääsee helposti töihin sairaanhoitajana sekä lähihoitajana. Mikäli haluat tehdä työssäsi muutakin kuin näytteenottoa, niin suosittelen bioanalyytikon tutkintoa, sillä se avaa ovet moniin mielenkiintoisiin erikoisalojen labroihin. Minulla on kokemusta Oulusta sekä Helsingistä. Oulussa et tule työllistymään verinäytteenottoon sairaanhoitajana. Tietysti tulevaisuudessa voidaan joutua joustamaan tuosta, mikäli työmarkkinoille ei kertakaikkiaan valmistuisi riittävästi laboratoriohoitajia. Pk-seudulla tilanne on se, että pätevistä työntekijöistä on niin paljon pulaa analyysipuolella, että näytteenottoa ei pysty mitenkään pyörittämään pelkkien bioanalyytikkojen varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla. Ja nyt minua kaduttaa tämä, että peruuntuiko paikkani polussa? Silloin pitää hakea sinne uudelleen keväällä. Yritän jos paikan voisi saada vielä takaisin. Haluaisin olla töissä näytteenotossa jatkosssakin, ehkä yksityisellä puolella. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Ap

Vierailija
4/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennuksena siis että olen sairaanhoitaja, ja näytteenotossa töissä, ja koulutus johon olisin päässyt on bioanalytiikan avoimen AMK:n polku. Haluaisin tehdä näytteenottotyötä jatkossakin ja haluaisin vakituisen työn. Mutta eikös yksityisellä aika paljon haluta että on bioanalyytikko, ja sh:ita ei oteta töihin näytteenottoon? Koska nykyisen työsuhteen jälkeen myös yksityinen sektori työnantajana kiinnostaisi.

Ymmärtääkseni yksityissektori yrittää kovasti saada bioanalyytikon koulutuksen käyneitä töihin, koska heillä on pätevyys nimenomaan analyysityöhön. Yksityisestä puolesta minulla on sellainen huomio, että palkkataso on matalampi kuin julkisella.

Vierailija
5/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pk-seudulla. Ja nyt minua kaduttaa tämä, että peruuntuiko paikkani polussa? Silloin pitää hakea sinne uudelleen keväällä. Yritän jos paikan voisi saada vielä takaisin. Haluaisin olla töissä näytteenotossa jatkosssakin, ehkä yksityisellä puolella. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Ap

Pk-seudulla on niin iso pula tekijöistä, etenkin niistä, joilla on näytteenottotaito jo hallussa, että töitä löytyy aina. Yksityiselle voi olla vaikeampaa päästä siksi, että toiminta on pienimuotoisempaa. Julkisella sektorilla saa kyllä vakituisia sopimuksia sairaanhoitajanakin, tämä on varma tieto. Bioanalyytikkona saa vakituisen sopimuksen käteen vaikka heti. Lisäkouluttautuminen on aina plussaa, saisit työkokemuksella ja sairaanhoitajan tutkinnolla melko paljon hyväksilukuja opinnoissa. Sen huomaa työkentällä, että luotto on kova meihin laboratoriohoitajaksi opiskelleisiin juuri sen takia että opintojen aikana on perehdytty nimenomaan koko laboratorioprosessiin, eikä pelkkään näytteenottoon.

Vierailija
6/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi myös kansainvälinen työ mahdollisesti ja tutkimus. Työ muissa pohjoismaissa. Kannattaisiko silloin valita bioanalytiikka?

AP

Vierailija
7/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on sitten haettava sinne uudelleen keväällä jos paikka peruuntui nyt. Onko bioanalytiikkaan yleensä kova tunku? MInusta Suomessa pitäisi myös ottaa enemmän käyttöön ns. muuntokoulutuksia, että sh koulutuksesta farmaseutiksi tai bioanalyytikoksi tms. kuten esim. Ruotsissa on.

ap

Vierailija
8/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi myös kansainvälinen työ mahdollisesti ja tutkimus. Työ muissa pohjoismaissa. Kannattaisiko silloin valita bioanalytiikka?

AP

Tuossa tapauksessa suosittelen bioanalytiikkaa. Ala on kansainvälinen, osa opinnoista englanniksi ja opintojen aikana on mahdollisuus päästä harjoitteluun ulkomaille tutkimusryhmään. Osa myös työllistyy tutkimuspuolelle, tosin paikkoja on luonnollisesti melko vähän verrattuna näytteenottotyöhön.

Vierailija
9/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pitää hakeutua bioanalytiikkaan. Minua kyllä harmittaa ihan vietävästi, jos paikka olisi nyt peruuntunut? Sitten joutuisin taas hakemaan keväällä uudelleen.

Ap

Vierailija
10/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti polkuopinnoissa kerrotaan, milloin on viimeinen aika ottaa paikka vastaan.

Vierailija
11/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin viestiä sinne. Mutta työntekijät tulevat töihin vasta joulun jälkeen.

Röntgenpuolta ajatellen myös se mietityttää, että suunnittelen siis raskautta, ja pelkään että opinnot voisivat aiheuttaa minulle keskenmenon tms.

AP

Vierailija
12/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaisi heti maanantaina soittaa kouluun ja kertoa tilanne. Et varmaan ole menettänyt paikkaasi tai pääset varmaan mukaan kun otat yhteyttä ja kerrot tilanteen.

Onnea opintoihin!

Vierailija
13/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

En ole varma onko opintotoimisto auki vasta loppiaisen jälkeen. Voisin tietysti yritttää soittaa jo maanantaina. Kyllä nyt olen varma että bioanalytiikka on se mitä haluan eikä röntgen. Myös raskautta ajatellen parempi valinta.

AP

Vierailija
14/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi bioanalyytikko. Kuten moni täällä jo sanonutkin, pk-seudulla näytteenottotöitä saa kyllä loputtomasti sairaanhoitajanakin. Tietyt työn osa-alueet kuuluvat kuitenkin vain bioanalyytikoille. Suosittelen kyllä bioanalyytikon opintoja. Olisitko siis opiskelemassa metropoliassa? Siellä olin itse. Kannattaa itse tosi paljon itse hakea tietoa miten paljon voit nopeuttaa opintoja sh-taustallasi. Minulla aloitti yks sh yhtä aikaa kanssani, ei tainnut saada nopeutettua opintoja melkein ollenkaan. Mutta tietty nopeuttaa voi vain perusopetuksessa, ei avoimen kautta. Hae siis keväällä syksyn opetukseen. Tunkua ei yleensö ole aivan holtittomasti. Päästkokeeseen pääsi 80, aloituspaikkoja taisi olla 36, sitä ennen oli se esivalintakoe ainakin omana aikanani, en tiedä miten hakuprosessi on muuttunut tässä välissä.

Vierailija
15/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietty on se ensikertalaiskiintiö missä pääsee 80% joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa. Itselläni oli jo yks amk-tutkinto, en erityisemmin panostanut kokeeseen ja pääsin helposti sisään.

14

Vierailija
16/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni yksityissektori yrittää kovasti saada bioanalyytikon koulutuksen käyneitä töihin, koska heillä on pätevyys nimenomaan analyysityöhön. Yksityisestä puolesta minulla on sellainen huomio, että palkkataso on matalampi kuin julkisella.

Minulla taas huomio, että julkinen maksaa huonommin 😅

Tuo kansainvälisyys vaikuttaa aika haasteelliselta, EU:n sisällä kai muka pitäisi olla jotenkin verrannollisia koulutukset mutta oikeasti aika erilaiset ja erilaiset työnkuvat.

t. bioanalyytikko pk-seudulta

Vierailija
17/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen peruspalkka tosi lähellä yksityistä, mutta julkisella useammin yö- yms lisiä, harva yksityinen päivystää. Toisaalta yksityisellä osa paikoista neuvottelee palkasta jos on vaikeaa saada työntekijöitä

14

Vierailija
18/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Toivon todella että pääsen sinne polkuun eikä paikka olisi perruntut. Sain siis aatonaattona viestin että paikka on peruuntunut, koska olen myös rtg-puolella tutkinto-opiskelijana, mutta en halua röntgenhoitajaksi koska se ei sovi nykyiseen tilanteeseeni raskauden takia. Eli on luovuttava rtg-paikasta että voin aloittaa polussa. Laitoin viestiä että jos irtisanoudun rtg:sta, pääsenkö bioanalytiikan polkuun eli voidaanko minut ottaa sinne takaisin. Se on mitä enemmän haluan myös siksi että olen jo nyt siihen liittyvällä alueella töissä...

Ap

Vierailija
19/19 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin opintotoimistoon viestiä. Ne tulee lomalta vasta 6.1 jälkeen. Toivon todella että voin aloittaa bioanalytikka linjalla, kirjoitin että voin erota rtg-linjalta. Toivon että tämä järjestyy vielä tammikuun alussa eikä mikään byrokratia tule esteeksi.

AP